ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hindrich Bonivier tabell 27 i Nordisk Vallongenealogi  (läst 622 gånger)

2021-10-06, 12:29
läst 622 gånger

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1280
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:37
    • Visa profil
Hej,

I Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi 1580-1750 del I står att Hindrich Bonivier tabell 27 troligen var son till Lorens Bonivier tabell 9 och att Hindrich var Lorens barn i första giftet. I boken står också att Hindrich gifte sig i Österlövsta 1686 och att han dog i Älvkarleby 1744.

På Kjell Lindbloms egen hemsida finns uppdaterad information om många vallonsläkter (se länken "Tillägg N V del I och II" i länken nedan). Bland annat står där om Bonnevier Tabell 9 "Barn i 2. giftet: Hindrich dp i december 1689". Kan man dra någon slutsats baserat på denna nya uppgift huruvida tab 9 Lorens var tab 27 Hindrichs pappa? Med andra ord: finns möjligheten att tab 9 Lorens hade två söner (halvbröder) med samma namn (Hindrich)? Eller: kan man utesluta tab 27 Hindrich som son till tab 9 Lorens?

Länk till den uppdaterade informationen om bla Bonnevier:
https://web.archive.org/web/20171216161901/http://web.comhem.se/kjelltan/

Enligt Kjells bok flyttade Lorens Bonivier tabell 9 från Gusums bruk i Östergötland till Skebo/Skeboholms bruk i Uppland (eventuellt via något annat bruk) på 1660-talet. Resultat från analys av mitt DNA, och sk DNA-träffar (3 st av dem), tyder på gemensam/gemensamma koppling/kopplingar (anor) mellan Östergötland och Uppland på min farmors och på min mormors sidor. På min mormors sida har min mamma hittat, genom traditionell släktforskning, anor med släktnamnen Bonnevier och Le Brun vid Öns bruk i Älvkarleby i Uppland. Alla andra funna anor på min mormors sida bodde också i Uppland och i Roslagen. På samma sätt har min mamma sett att alla min farmors funna anor bodde i Östergötland. När den första DNA-träffen med kopplingar både till min mormors sida och till min farmors sida dök upp tog jag för givet att det var en rolig slump att tex någon av mina anors syskon flyttade från Östergötland till Uppland (eller vice versa), likaså med den andra DNA-träffen. När så den tredje "mormor/farmor DNA-träffen" dök upp, som dessutom har koppling till min farmors morfars sida istället för hennes mormors sida (som de två första DNA-träffarna hade koppling till) började jag misstänka att det finns någon "större koppling" och eventuellt fler personer bland anorna som flyttade mellan Östergötland och Uppland. De tre DNA-träffarna har kvantitativt så lite gemensam arvsmassa med mig att våra gemensamma anor bör hittas i början på 1700-talet eller tidigare (tidigare också eftersom vi tycks ha fått våran gemensamma arvsmassa från två håll). På den tiden misstänker jag att det inte var så vanligt att flytta så långt bort, och bland dem som gjorde det fanns tydligen vallonerna/vallonättlingarna. Eftersom vallonska efternamn har funnits på min mormors sida (och jag har också andra DNA-träffar som har dem som gemensamma anor med mig) har jag tänkt att det nog finns en stor möjlighet att det var just någon med ursprung från Vallonien som flyttade mellan Östergötland och Uppland bland mina anor, och som har gett upphov till de tre DNA-träffarna som bör ha gemensamma anor med mig både från Östergötland och från Uppland.

Om någon är intresserad förklarar jag gärna närmare vad mina misstankar baserar sig på, och jag delar också gärna med mig av information om mina anor. Främst vore det skoj att se om det går att koppla några anor på min farmors mammas sidor till släktnamnen Bonnevier och/eller Le Brun. Vad gäller Le Brun har jag noterat i Kjell Lindbloms bok att det fanns några personer med det släktnamnet i Östergötland på 1600-talet (Le Brun, tabellerna 12, 13, 15 och 16), men det tycks inte finnas någon känd koppling mellan dem och Uppland.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2021-10-06, 20:22
Svar #1

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Hej Jan!

Det var synnerligen ovanligt, att man i vallonfamiljerna gav två barn samma förnamn, såvida inte det äldsta barnet med namnet var avlidet, när det andra föddes. Då var det istället mycket vanligt, att det senare barnet fick samma förnamn som det tidigare avlidna.

Men just i den här Bonnevier-familjen kan två halvbröder ha fått samma förnamn. Jag kan se två anledningar till det. För det första var den äldre Hindrich (tab 27) redan gift (1686), när fadern gifter om sig 1688 med Margareta NN. Om andra hustrun var en Hindrichsdotter (det vet vi inte), så ser jag det som ganska naturligt, att den förstfödde sonen i Lorens andra äktenskap får namnet Hindrich efter sin tänkbare morfar. Men även sonens farfar heter Henry (tab 4) och namnvalet kunde då också ha varit ägnat att hedra denne, som avlidit 1682 i Lilla Malma.

Man kan även notera, att när dottern Maria i andra äktenskapet döps 29/9 1694, så kallas fadern "G: Laurentz Bonivier", vilket visar att det är den äldre Lorens Bonivier som är fader.

När det gäller Hindrich (tab 27) är jag (nästan) benägen att stryka ordet trol(ig), eftersom dennes äldsta son får namnet Lars (=Lorens).

Mvh
Kjell

2021-10-08, 15:22
Svar #2

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1280
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:37
    • Visa profil
Hej Kjell,

Tack så mycket för svaret!

Då bör det alltså finnas en (trolig  ;) ) koppling mellan Östergötland och mina Bonnevier-anor i Älvkarleby via Lorens Bonivier (tabell 9).

På en karta (se bifogad bild) har jag klistrat in namn och år till de, bland mina äldsta funna anor i Östergötland (på min farmors mammas sida), som skulle kunna ha en genetisk koppling till Uppland (Bonnevier och/eller Le Brun?). På samma karta har jag klistrat in information om Lorens Bonivier (tab 9) och tre stycket "Le Brun" som fanns i Östergötland på 1600-talet (tabellerna 12, 13 och 15). Min äldsta kända Le Brun-ana är Jean Le Brun (tabell 10) vid Öns bruk i Älvkarleby i Uppland. Bilden ger en överblick över de geografiska och tidsmässiga fördelningarna av dessa personer i förhållande till varandra. Min tolkning av resultatet är att det tycks vara störst sannolikhet att det skulle kunna finnas en koppling mellan mina berörda anor i Östergötland och en av (eller båda?) Le Brun vid Översums bruk. Om det stämmer skulle de, eller en av dem, eventuellt kunna vara ana till Jean Le Brun (tabell 10). Det skulle vara kul om man hittade indikationer på ett släktskap mellan Jean Le Brun (tabell 10) och någon Le Brun i Östergötland med hjälp av modern DNA-analys!  ;D

Vänliga hälsningar,
Jan

2021-10-10, 13:08
Svar #3

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Hej Jan!

Sambandet mellan släkten le Bruns äldsta medlemmar i Sverige är nog bland det svåraste man kan ge sig på att utreda. Jag såg nyss ditt inlägg från i våras under rubriken le Brun och har lämnat ett svar där.


Mvh Kjell

2021-10-11, 11:07
Svar #4

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1280
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:37
    • Visa profil
Hejsan Kjell!

Tack för svar både här och på ämnet Le Brun (Mårtensdotter)!

Efter mitt senaste inlägg i den här tråden angående kopplingar mellan Östergötland och Uppland/Roslagen på 1600-/1700-talet har jag funderat ytterligare en runda över mina DNA-träffar. Resultatet av mina funderingar är att det inte bör ha varit (åtminstone inte i mitt fall) vare sig de Bonnevier eller de Le Brun som hittas bland mina anor, som kopplar ihop Östergötland och Uppland/Roslagen. Men jag misstänker att det fanns många andra personer med vallonskt påbrå, och även andra personer kopplade till järnbruk, som kan ha flyttat mellan dessa två regioner på 1600- eller 1700-talet. Det blir nog en näst intill omöjlig uppgift att ta reda på vilka de personerna var bland mina anors släktingar.

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna