ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta porträtt/bild på personer  (läst 670 gånger)

2021-10-04, 21:32
läst 670 gånger

Utloggad Jessica Dyrsmeds

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 17:16
    • Visa profil
Jag är nybörjare och jag vill försöka få fram porträtt eller bild på min morfars biologiska föräldrar. Har ni några tips och råd på hur man kan gå tillväga för att försöka hitta detta? Var är bäst att börja? Förvarar riksarkivet bilder?



2021-10-04, 23:52
Svar #1

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Jag har stolpat några generella tips, men lite beroende på vad de arbetade med och var de bodde så varierar möjligheterna.
-Standardsvaret är att fråga släktingar, både nära släkt och lite mer avlägsen släkt. Det är större chans att en släkting har bilder än att det finns på andra ställen.
-Om de har skickat in sina porträtt till någon matrikel så kan de finnas på svenskt porträttarkiv med digitaliserade bilder med korta biografier ur olika böcker: www.porträttarkiv.se/search - en bra start

-För visitkortsbilder äldre än 1920 (?) finns porträttfynd, många bilder där är oidentifierade men ibland har man tur: https://www.rotter.se/faktabanken/portrattfynd

- www.digitaltmuseum.se  det är en sida där olika museum lägger ut sina bilder. Det finns även många lokala museum och kommuner som har egna digitala arkiv på liknande sidor så googla kreativt på närliggande större orter eller län och bildarkiv eller dylikt. Lokala museers samlingar kan vara mycket givande.
-Hembygdsföreningar kan ha bilder. En del hembygdsföreningar har lagt ut en del bilder på https://www.hembygd.se/shf/utforska-platsen och andra kan ha digitaliserade bilder på andra hemsidor.
-Med lite tur kan kungliga biblioteket ha en bild. De har en del som man kan söka efter i deras kortregister (dvs registerkort), vissa urklippta ur tidningar men andra från visitkort eller liknande i deras samlingar. Har man turen att hitta en släkting där får man sedan beställa digitalisering av den. 
https://kortkataloger.kb.se/portratt/
-Sök på Myheritage, ancestry, geni. Kanske har någon släkting lagt in din släkting med bild i sitt träd. Myheritage och Ancestry är betalsidor men man kan ha ett pröva på abonnemang.
-Googlesökning, så klart.
-Genealogiska föreningen, GF, har på sina medlemssidor ett klipparkiv med bland annat dödsnotiser, vigselnotiser, m.m. ur tidningarna Svenska Dagbladet och Dagens nyheter. Det hände att man hade en bild i dödsrunan eller i samband med jämna födelsedagar.
-Tidningarna Svenska Dagbladet och Dagens nyheter har båda sina historiska tidningar digitaliserade för abonnenter. Som nämnt ovan, det hände att man hade bilder i dödsruna och vid bemärkelsedagar. Blev vanligare en bit in på 1900-talet.
-Det kan finnas bilder i olika arkiv, till exempel har krigsarkivet mängder av bilder på officerare. Vissa år fotograferades frisläppta fångar, i alla fall de som suttit länge.
- https://www.alvin-portal.org/ är mindre trolig hjälp, men där finns en del bilder från universitetsbiblioteken.
-Facebookgrupper för gamla bilder finns ibland för mindre lokala områden, såsom en socken. Med lite tur kan man hitta något där eller så kan man i en sådan grupp fråga specifikt.
-Sen finns det annat lokalt, t.ex. i Stockholm finns https://stockholmskallan.stockholm.se och ArkivDigital (betaltjänst) har någon/några Stockholmsfotografers bilder.


Jag skulle börjat med svenskt porträttarkiv som är enklast att börja med, där kan du enkelt söka på namn och födelsedatum, men ibland är bara första förnamnet sökbart och det är ju inte alltid tilltalsnamn.

2021-10-05, 10:01
Svar #2

Utloggad Jessica Dyrsmeds

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 17:16
    • Visa profil
Jätte tack för så många bra tips och råd till en "vilsen" nybörjare. Hittade direkt en av släktingarna i Svenskt Porträttarkiv.

2022-01-20, 00:46
Svar #3

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Jag har stolpat några generella tips, men lite beroende på vad de arbetade med och var de bodde så varierar möjligheterna.
-Standardsvaret är att fråga släktingar, både nära släkt och lite mer avlägsen släkt. Det är större chans att en släkting har bilder än att det finns på andra ställen.

En fundering jag haft är när jag tittat på "Vem tror du att du är" när släktforskaren plockat fram bilder från VIPens släktingar. Är det då frågan om att de gått och frågat VIPens släktingar efter bilder? Eller finns de och hitta annorstädes?

En annan fundering jag haft är hur troligt det är att man skall kunna hitta bilder på gamla släktingar. Ditt förslag på att fråga släktingar är att jag tänker att det endast är rimligt att man har foton på personer man själv minns. Det skulle lite gruvt uppskattat rör det sig om personer som överlevt halva 1900-talet.

Hur är det med andra källor (utan personlig anknytning till källa)? Vilka typer av personer kan man förvänta sig att hitta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna