ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-06  (läst 3759 gånger)

2003-09-22, 16:05
läst 3759 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om du kikar på diskussionen här ovan får du svar på din fråga (i inlägget av Bengt Olsson - tisdag den 25 febr 2003 kl. 14.21).

2003-09-23, 08:52
Svar #1

Leif Mörkfors

Holmagården: Läser ovan att Måns Jöranssons hustru Agda också var gift med en Anders Holm. Var det i det första eller andra giftet? Hade de några barn ?  
Det torde innebära att Anders Holm har sin härkomst från gården. Nils Olof skriver att (min ana) Swen Månsson har tillnamnet Holm, var finns detta tillnamn uppgivet ? Är det någon som med säkerhet har kunnat fastställa Agdas patronymikon ?
Holmagården? Från mansnamnet Holme ? Eller från geografiskt läge ?

2003-09-23, 22:50
Svar #2

Bengt Olsson

Hej!
 
Nils Olof!
Var snäll och berätta var någonstans Måns Jöranssons hustru förekommer med patronymikonet Svensdotter. Det är någonting jag aldrig sett.
 
Däremot förekommer Sven Månsson med tillnamnet Holm när hans barn döps.
 
Agda var gift med Anders Holm innan Måns Jöransson.
Jag har inte sett några barn i detta, Agdas första äktenskap
 
hälsar Bengt

2003-09-24, 12:13
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Angående Agda Måns Jörans, så tycker jag att alla skall läsa insändarna här ovan:
 
Av Bengt Olsson - tisdag den 25 febr 2003 kl. 14.21:
 
De felaktiga uppgifterna på hennes efternamn, som jag hade ute på internet någon dag i februari, har tydligen spridigt sig ytterliggare. Var vänlig och plocka bort hennes efternamn om ni har hämtat uppgiften från min hemsida och inte själva har hittat det i någon originalkälla.
 
Beklagar att det felet uppkom. Jag har sedan dess ej haft ute släktträdet på internet. Har tyvärr inte hittat någon 100% källa ens på att jag har rätt föräldrar till mig själv. Så till dess ligger nog den delen av min hemsida nere.
 
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2003-10-09, 23:07
Svar #4

Curt Rosengren (Curt)

Hej, jag söker efter data för min ana Catharina Nordström, född 1752 mm dd okänd plats, död 1811 mm dd troligen i Kabusa nr 1. Hustru till  
Carl Emil Moell, kvartermästare v. Borrby komp.  
Södra Skånska Dragonregementet.

2003-11-12, 16:59
Svar #5

Nils-Olof Witting

Hej!
 
Jag vet inte hur men jag har vid något tillfälle set att Agda (Måms Jöransson) har fått bära efternamnet Holm. Några av deras gemensamma barn har också Holm som efternamn. Här kommer lite som jag har kommit fram till i Holmgården.
 
1 Elna Göransdotter f 1771-06-12 Stora Köpinge, gift med Henrik Nilsson f 1772-10-10 Stora Köpinge.
2 Göran Persson f 1738-06-06 St Köpinge gift med
3 Karna Andersdotter f 1745-09-10 St Köpinge.
4 Per Göransson f 1703-12-25 St Köpinge, gift med  
5 Agata Persdotter f 1709-05-03 och död 1741 St Köpinge.
6Anders Isacsson f 1710-09-04 St Köpinge, gift med
7 Marena Mårtensdotter f 1712-06-13 och död 1777-05-13 St Köpinge.
8 Jöran Månsson f ca 1654 och död 1731 St Köpinge gift med
9 Johanna Persdotter.
10 Per Olsson f 1659-04-12 och död 1710-06-25 St Köpinge gift med  
11 Mätta Persdotter f 1678-04-05 och död 1724-12-17 St Köpinge.
12 Isac Månsson f ca 1659 och död 1725-12-16 St Köpinge gift 1 1684 Ingar Svensdotter 1660-1700 St Köpinge, gift 2 ca 1701 Kerstin Olsdotter - 1703 St Köpinge, Gift 3 1708-02-09 med
13 Ingar Nilsdotter död 1757-12-23 St Köpinge.
14 Måns Göransson f ca 1623 gift ca 1650 med
15 Agda död 1696-04-25.
24 = 14
25 = 15
 
MVH
Nils-Olof

2003-11-12, 17:04
Svar #6

Nils-Olof Witting

Ändring!!!!!!!
14 och 15 SKALL vara 16 och 17.
MVH
Nils-Olof

2003-11-12, 21:14
Svar #7

Utloggad Anita Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2013-03-22, 16:16
    • Visa profil
Tusen tack Nils Olof Witting för alla dina informationer kring personerna på Holmagården.
MVH Anita Gustavsson

2003-11-18, 21:23
Svar #8

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Det finns en del information att hämta om folk från St. Herrestad och St. Köpinge under : Skåne, Efterlysningar,  Holmagården - Kabusa - Göran Persson. Likaså under Skåne, Efterlysningar,  Syskonen Ingar, Elna, Anna o Anders Matsson/dotter.
Birte Boström

2004-01-12, 17:31
Svar #9

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har fått fram att jag härstammar från ryttaren Ola Nilsson Granquist (f. 1773 i St. Köpinge - död 1846 i Smedstorp).
 
Han var mest troligt son till Nils Mårtensson och dennes hustru Hanna Svensdotter på Stora Köpinge Nr 32. Finns det någon som vet mer om hans anor, syskon etc?
 
Mvh/
 
Markus Gunshaga.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2004-07-28, 09:33
Svar #10

Nina Drake

Hej!
Jag har en person som ska vara född i Stora Köpinge 1892, men jag vet inte i vilken församling jag hittar hennes födelse, för jag kan inte hitta någon födelsebok för de här åren i Stora Köpinge någonstans. Tillhörde Köpinge någon annan församling vid den här tiden?
Finns det någon som vet?
Mvh
Nina

2004-07-28, 10:07
Svar #11

Leif Mörkfors

Jag skulle försöka med Köpingebro!?

2004-07-28, 12:25
Svar #12

Nina Drake

Hej!
Vet du om det finns kyrkböcker för 1892 från Köpngebro?
Mvh
Nina

2004-07-28, 13:58
Svar #13

Leif Mörkfors

Självklart finns det det bara församlingen var bildad vid det tillfället. Kolla i SVAR-katalogen.

2004-07-28, 19:45
Svar #14

Marina Karlsson

Det finns gott om böcker från Stora Köpinge. Alla böcker som jag har velat titta i har funnits. Församlingen heter Stora Köpinge.

2004-11-08, 19:32
Svar #15

Leif Mörkfors

Magnus P! Såg att du tidigare eftersökt anorna för häradsdomaren Per Anderssons hustru Bengta Eriksdotter och att Birte verkade ha något åt dig. Är det något du kan förmedla ?
Hälsar
Leif

2004-11-08, 22:18
Svar #16

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Leif
 
Bengta Eriksdotters anor är fortfarande helt okända... Den information som Birte avsåg i sin insändare var lite lösa funderingar kring alla med släktnamnet Gagge! Vilket hon själv skriver i ett senare inlägg.  
 
Bengta dör 1721-05-10 i Lilla Köpinge nr 3. Hon begravs nio dagar senare och bör ha varit född i januari 1654 om man räknar på hennes ålder. Trots att Erik är ett relativt ovanligt namn så har jag inte hittat någon tänkbar kandidat som hennes fader... Om familjen har hållit traditionen att namnge barnen efter avlidna far- och mor-föräldrar, så dog Bengtas far någon gång mellan 1685, då Bengta fick sonen Måns, och 1695 då Bengtas son Eric föddes!!!
 
MVH
Magnus

2004-12-13, 16:10
Svar #17

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
I inlägget 8 juni 2002 ovan nämner Birte Anders Mårtensson i Kadesjö, som var styvson till Peder Larsson på nr 28. Är Peder Larssons hustru känd till namnet. Jag är intresserad av Anders föräldrar och antar att Peder Larsson gifte sig med Anders Mårtenssons mor?

2004-12-13, 21:57
Svar #18

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar.
Det är inte så mycket som är känt om Anders Mårtensson i Kadesjö och jag tror att det som är känt har nämnts tidigare. Jag återger här ett sammandrag av det hela.  
 
Anders Mårtensson nämns som styvson till Peder Larsson på St.Köpinge nr.28 i Jordrevningsprotokollet år 1671. Båda är värbara (till soldater). Nr.28 brukas också av Anders Månsson Gagge, ung och värbar.( Anders Gagge brukar åtminstone från år 1699 gården ensam)
 
Per Larsson i Köpinge för en tvist med sin styvson Anders Mårtensson i Kadesjö i mars och juni år 1700 i Ljunits häradsrätt, om arv som Anders utfått för 14 år sedan.
 
Anders Mårtensson i Kadesjö köper år 1692 Gaggegården i Ystad av Anders Larsson i Herrestad och Gaggarna i Köpinge, enligt Ystad Magistrats protokoll 1693 d.19 juni, 26 juni, 3 juli, samt 1694 d. 11 juni.( Anders Mårtensson säljer dock  gården/gårdsplatsen ganska snart)
 
Enligt Bengt Olsson tidigare uppgifter här under St.Köpinge så dog Bengta Per Lars i St.Köpinge 1692. Jag kan tillägga att Dannemannen Per Larsson i St.Köpinge gifte sig 1693 med Elsa Sal. Peders i St. Köpinge. Trolovningsmännen Anders Månsson Gagge och Per Salemonsson gick i löfte för att de avvittrat sina barn och att de båda var fria till äktenskap.
Enligt Bengt Olsson så dog Per Larsson 1701 17/2.
 
Min misstanke om att Anders Månsson Gagges hustru eventuellt skulle kunna vara en syster till Anders Mårtensson, är just bara en misstanke, endast grundat på att Anders Gagge delat gård med Per Larsson, samt att han döper en son till Mårten. Anders Gagges hustru är känd endast som Elna och jag är osäker på om hon är identisk med den Elna Tuvesdotter som avlider år 1725 i Köpinge, då namnet Tuve inte återfinns bland barnen eller för den delen hos barnbarnen. Det gör å andra sidan ej heller Elna.
Av Anders Gagges kända barn finns ingen med namn Bengta, kanske skall tilläggas.
 
Vänliga hälsningar  
Birte
Birte Boström

2004-12-14, 09:31
Svar #19

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Tack Birte för intressanta upplysningar.  
Det finns väl inget som direkt bekräftar att Bengta, d. 1692, skulle vara mor till Anders Mårtensson, även om det är möjligt och nästan troligt - hon var född 1602, ser jag att Bengt Olsson skriver. Anders gifter sig med änkan Bengta Gabrielsdotter senast 1676, kanske redan 1671-2, och bör ha varit född på 1640-talet.
 
Hur länge var man värbar till soldat? Per Larsson var ju aktningsvärda 56 år 1671.  
 
Anders hade två döttrar enligt Frenning. Det ena dottern, Agnes (vem kan hon vara uppkallad efter?) fick visserligen en dotter Bengta i Rynge 1713, men namnet var nog efter mormor. Den andra dottern har vi ju inte lyckats lösa, se  Katslösadiskussionen.

2004-12-14, 15:47
Svar #20

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar.
Jag har ingen aning om hur länge en man ansågs värbar till soldat. Kanske det inte fanns någon åldersgräns utan det var mannens vigör som avgjorde.
 
Det kanske kan vara dags att återge hela målet i Ljunits häradsrätt (Nåja allt utom Rättens resolutioner  )
 
Ljunits häradsrätt, renoverade domböcker, År 1700.
d. 6 mars, sid.48.
Pehr Lasson i Kiöpinge låtit instämma Anders Mårtenss. i Kaddesiö angående ofwer betahlinng på något arff, inlade een opsats på åthskillige wahror som anders mårtenss af honom bekommit.
Anders Mårtenss. mötte till wedermähle och swarade dhet han fådt någon Boskap och penningar, men penningarne sade han dhet han af hans Barnegodz opburit, och at han i twå Winter för honom Tröskat, och undrar hvarföre han fodrar Barnebref af honom eftter så lång tjdh, då han redan 2 åhr för Krjget warit ifrån honom, och Pehr Lasson warit hans Stiffader i 40 åhr.
(Saken uppskjuts till nästa ting)
d.27 juni, sid.55.
Pehr Larson i Kiöpinge infandt sig efter Rättens föreläggande wjdh sidsta ting Jämpte Swaranden Anders Mårtenss. angående någon öfwerbetahlning på något arff som Anders Mårtenss. för 14 åhr sedan skohlat undfådt.
Anders Mårtenss. inlade opsattz på dhet som han af Pehr Larsson undfådt, sampt dheremot Pehr Larson af honom åthnutit. hwilket seenare skall wara mehra, så att han efter så många åhrs förlopp oskiähligen sökes.
Per Larson beropade sig på sin förre inlaga och beer få ändskap
(Per Larsson har inga bevis på att Anders Mårtensson utfått mer arv än han skulle och Anders Mårtensson frias därför från tilltalet.)
 
Viktiga uppgifter i målet är förstås, att Anders Mårtensson i Kadesjö är styvson åt Per Larsson i Köpinge och att han varit Anders styvfar i omkring 40 år, således från omkr. 1660. I Decimantjordeboken år 1651 upptas åtminstone fyra stycken vid namn Mårten och det är utifrån denna omöjligt att avgöra vem som eventuellt kan vara far till Anders.
Uppgiften att Anders Mårtensson flyttade ifrån sin styvfar två år före kriget, måste syfta på det s.k. Skånska kriget, och det passar ju tidsmässigt in på när Anders Mårtensson förväntas befinna sig i Kadesjö.
Av särskilt intresse kan kanske vara uppgiften om att Anders Mårtensson utfått arv för 14 år sedan.
Man kan tycka att han borde utfått sitt fadersarv när han flyttade till Kadesjö och bildade egen familj. Det kan väl inte vara så att det är morsarvet? För i så fall är inte Bengta Per Lars modern.
Birte Boström

2004-12-14, 22:56
Svar #21

Bengt Olsson

Ingelstads hd:s dombok 1663:
 
Bengta Mårten Pers i Köpinge samt hennes son Per Mårtensson ibm fordrar arv
 
Det är möjligt att det är denna Bengta som gifter sig med Per Larsson. Hon är drygt 10 år äldre än honom enligt dödboken.
 
Jag har inte granskat det närmare eftersom de inte finns bland mina anor, om det inte visar sig att Knut Mårtensson La Köpinge 6 hör dit.
Knut och Per Mårtensson finns nämligen på samma gård 1658.
 
Jag skall kika närmare på det så fort DigiArkiv har fotograferat av och lagt det på skiva.
Det är betydligt nimmare att läsa på datorn än att kämpa med rullfilm som huxflux skall skickas tillbaka och så har man inte hunnit igenom hela filmen
 
hälsar Bengt i Borrby

2004-12-15, 17:22
Svar #22

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tack för att du tog dig tid att leta fram denna uppgift Bengt. Alla pusselbitar är viktiga.
 
Jag har gått igenom lite mantalslängder m.m. och utifrån dessa så tror jag att Bengta Mårten Peders och hennes son Per Mårtensson är identiska med drängen Per Mårtensson i St. Köpinge, som står för eget hushåll, i Mantalslängden 1672. Han har sin utgamla moder boende hos sig enl. marginalanteckning. Per Mårtensson bör vara densamme som i Jordrevningsprotokollet 1671 brukar nr.8 i byn. Visserligen kan det vara denna Bengta som gift sig senare med Per Larsson, men hon kan i så fall inte vara mor till Anders Mårtensson i Kadesjö.
 
I Mtl. reg. 1640 för St. Köpinge, finns i byn 4 st. Mårten, nämligen Mårten Larsson, Mårten Pedersson, Mårten Olsson och gathusmannen Mårten Pedersson.
 
I Decimantjordeboken 1651 återfinns alla dessa ovanstående.
 
I Sognepraesternas disignationer på gårdar år 1657, dyker Peder Larsson upp i byn för första gången. Han brukar då en gård tillsammans med Nils Nilsson. Av de tidigare nämnda Mårten saknas Morten Lauridtzön. En av de två Mårten Pederssons har fått tillnamnet blegind.
 
I Mtl.1658 saknas också Mårten Larsson, men vi har Peder Larsson och hustru, en dräng och en piga. Han är förresten den ende Peder Larsson i byn.
 
I Mtl. 1663 finns Per Larsson, hustru, dräng och piga, men ingen Mårten Pedersson alls.
 
Jordrevningsprotokollet 1671, St. Köpinge nr.28, Peder Larsson och styvsonen Anders Mårtensson, samt Anders Månsson Gagge.
 
Mtl. 1672 Per Larsson och 1 dräng (I marginalen står) Anders Mårtensson. Obs! I denna längd är hustrur markerade, men Per Larsson har ingen!
 
Mtl. och kontributioner 1676, inga hustrur markeras här och det finns två stycken Per Larsson ibyn. Den ene kan dock vara husman.
 
Mtl. 1680, som har hustrur antecknade, Per Larsson har ingen! Han är den ende med namnet i byn som antecknats.
 
I Mtl. 1691 finns inte Per Larsson upptagen, ej heller i 1699 års längd. Han är förmodligen då en av de gårdmän eller inhysesmän som endast upptas med markering, men ingen sådan finns på nr.28 eller nr.16.
Att jag nämner nr.16 beror på att det var Peder Larsson som först upptog detta hemman år 1671, som legat öde ett tag. Nr. 16 brukas sedan fram till åtminstone år 1764 av nr.28 och bebos av söner hemmahörande på nr.28.
 
Om Anders Mårtensson i Kadesjö är född i St. Köpinge så håller jag en slant på att hans far var Mårten Larsson.
Birte Boström

2004-12-15, 17:50
Svar #23

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Och där hade jag lite för bråttom.
Det finns en Per Månsson som bor på nr.16 år 1699 och 1710, som jag inte vet något om. Annars stämmer det.
Birte Boström

2005-01-05, 09:17
Svar #24

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Denna julen har jag snöat in lite på Gagge och då närmare bestämt på Lars Olofsson Gagge i Stora Herrestad! (Ganska bra gjort att snöa in på ett ämne när man bor i södra skåne och endast ser snö på gamla bilder!) Lars Olofsson Gagge fanns enligt Katekismilängden 1683 bosatt i Stora Herrestad tillsammans med hans syskon; Mätta Kirstena och Elna. Men jag undrar om det inte är samma Lars Olofsson Gagge som gifter sig i Stora Köpinge 1684-01-11 med en Marna Olofsdotter. Se min avskrift:
 
1684
Dmc 3 Adventis
Pålett Lars Oluffsson Gagge på tiene ? Marne Oluffsdotter ifra Lilla Kiöpinge ... på hans sida Lars Monsson Gagge och på hennes sida hennes fader Oluff Peersson i Lilla Kiöpinge hvilka lofftes och betyger:
1. att bliffa ....
Oluff [bomärke] Peersson
Lars [bomärke] Monsson gagge
 
Noterbart att det är Lars Månsson Gagge som står som löftesman föd Lars Olofsson Gagge. Lars Olofsson Gagge och Marna Olofsdotter får minst ett barn, sonen Lars född 1695-07:
 
1695
12. Dom 10 Trin frambar Kierstina Jöran Pärssons, Sal Lars Gagges lilla son till dett H. dopens S: Som blef kallat Lars. Vittnen Pär Oluffsson, Ingvar Truls och Lars Jöransson i L.Kiöpinge, ??? Bengta Oluffsdotter ibdem. Edela Anders Svens och Elena Oluffsdotter i St.Kiöpinge.
 
Men här står Lars Gagge som salig och mycket riktigt så hittade jag honom i dödboken:
 
1694
Dom. 3 Adventus begrofs Sal. Lars Olufsson Gagge här uti Stora Köpinge.
 
Däremot så har jag inte lyckats att finna ut var hans änka Marna tar vägen, ej heller om deras son Lars överlever farsoterna kring 1712 och gifter sig...
 
Men jag undrar också om Lars Olofsson Gagges syster Kirstena kan vara den som bar Lars vid hans barndop (Kierstina Jöran Pärs) eller om det är hon som var gift med Nils Andersson från Glemminge? Kirstena Nils Anders dog 1718-01-21 i Kabusa:
 
1718
D.21 Jan: afled nu i ??? Sal: Kirstena Olsdotter i Cabusa som föddes i Stora Härrestad 1666. Gift 1686. Var 51 åhr och några veckor gammal. Begrofs d.31 Jan:
 
Åldersmässigt stämmer hon väl in men jag har inte hittat några belägg för att det är samma person... Nils Andersson dog på Kabusa nr.5 1712-08-27.
 
Det finns även en Elena Oluffsdotter från Stora Köpinge nämnd som vittne när Lars Larsson döptes 1695 och hon kan mycket möjligt vara Lars Olofsson Gagges syster. Men är det någon som vet närmare var dessa systrar tog vägen?
 
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård
 
PS. Jag höll på att glöma att Marna Olofsdotter som gifte sig med Lars Olofsson Gagge var dotter till nämndemannen Olof Persson (ca1626-1712) i Stora Köpinge och hans hustru Agda Persdotter (ca1638-1705)! Vittnen Per Olofsson var hennes bror som dog 1710-06-25 i St.Köpinge och Ingvar Truls var gift med hennes syster Gertrud! (Mina anfädrar!) Edela Anders Svens är dock en gåta!

2005-01-05, 09:29
Svar #25

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag han knappt skicka förra insändaren förren jag hittade en notering, som Birte Boström har skickat in någonstans här på anbytarforum, där det står följande:
 
När Gertrud Olofsdotter vigs vid  Ingvar Trulsson, så var hennes fader Ola Persson i L. Köpinge trolovningsman. Tack vare Ola /Olof Perssons bomärke kan vi följa honom i St. Köpinge kyrkobok mellan åren 1682 - 1707. Han står bl.a trolovningsman åt dottern Marna år 1684, då hon trolovas med Lars Olofsson Gagge från St. Herrestad år 1684 och 1690 då dottern Anna trolovas med Per Nilsson från Gundralöv.
 
Så det besvara en av mina frågor! Men även resterande är av intresse!!
 
MVH/Magnus

2005-01-05, 16:38
Svar #26

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Magnus.
I trolovningsnotisen år 1684 d. 3 advent står Lars Oluffson Gagge frå Herrestadh.
 
Vad gäller dopvittnena på Sal. Lars O. Gagges son Lars dop år 1695, så har jag skrivit Giertru Jöran Pärsons som gudmor.
Det finns en Jöran Persson i L.Köpinge som begravs d.20 okt. 1699 i en ålder av 64 år och 5 mån., men han nämns ej i Mtl. 1699. Det finns också en Gertrud Jörans i St. Köpinge som står gudmor år 1698 åt Per Månssons barn i smedjegården. Jag har dock inte undersökt någon av dem, men kan möjligen ha mer information i mina anteckningar.
 
Dopvittnet Edela Anders Svens i St. Köpinge är Ingvar Trulssons styvdotter Edela Andersdotter.
Hon var gift första år 1680 med syndre Anders Persson på nr.4 St. Köpinge, nämndeman i Ingelstad häradsrätt, som också brukade nr.7 St.Köpinge. Nämndeman Anders Persson dog 1689, begrovs d. 14 maj, och änkan Edela Andersdotter blev omgift 1690 med Anders Svensson från Kabusa. Vid trolovningen d.19 mars stod hennes systers man Mats Matsson i St. Köpinge trolovningsman.
År 1681 döptes syndre Anders Perssons dotter Kirstina. Gudmor var kones Moder Kirstine Anderss Peers i lille kiöbinge. Kirstine Anders Pers i L.Köpinge blev omgift år 1682 med Ingvar Trulsson från Bussjö.
 
Syndre Anders Persson i St. Köpinge var trolovningsman år 1681 åt sin bror Jöns Persson i St.Köpinge då denne trolovades med Elna Andersdotter. Elnas trolovningsman var hennes  bror Per Andersson, som att döma av bomärket är densamme som Per Andersson i L.Köpinge vilken stod trolovningsman år 1682 åt sin moder Kirstine Anders Pers då hon trolovas med Ingvar Trulsson.
 
Jag kan väl nämna att syndre Anders Perssons fader var Peder Gagge, som 1667 d.3 dec. är instämd på sin sons Anders Perssons vägnar för dennes resterande landgille av år 1666. Gården som Anders Persson brukar ägs av Bollerup. I Jordrevningsprotokollet 1671 ägs nr.4 av Bollerup och brukas av Mäster Anders Persson.
(Norre Anders Persson brukar nr.22 St.Köpinge, som 1671 ägs av Giedsholm, senare Örup)
 
Jag har ingen aning om Kirstina Olsdotter i Kabusa, avliden 1718, och född 1666 i St. Herrestad kan vara en syster till Lars Olofsson Gagge. Det finns en del Olof/Ola vid tiden att välja på i St. Herrestad som ev. fader till Kirstina, som t.ex. Olof Svensson, Olof Trulsson, Olof Gagge, Olof Månsson och Olof Nilsson.
 
För övrigt vet jag inte alls vad det blev av Lars Olofsson Gagges tre systrar.
 
Lars Olofsson Gagge och Marna Olofsdotter fick också en son Lars år 1691, döpt d.9 okt. Förmodligen avliden. Jag vet inte om sonen Lars f. 1695 nådde vuxen ålder.
Lars O. Gagge dog 1694 och begrovs d.3 advent.
 
Marna Olofsdotter nämns ej i Mtl. 1699, men väl i Mtl. 1710, då Marna Sal. Lars Gagges är inhyses hos Hans Olsson på nr.5 Lilla Köpinge, som troligen är en bror.
År 1724 bor Marna Olofsdotter i Baldringetorp. Hon vittnar detta år d.5 juni i Herrestad häradsrätt gällande en ägotvist om skattehemmanet nr.12 L.Köpinge, som för ca. 51 år sedan pantsattes av Olof Jönsson till Marnas fader Olof Persson. Olof Persson innehade hemmanet i 30 år, men bodde förmodligen aldrig där. När Olof Persson dog i pesten inlöstes skattebrevet av Hans Olsson i Stora Köpinge. Obsevera! att det ej rör sig om Hans Olsson på nr.5 Lilla Köpinge som också dog peståret 1712.
 
Vänliga hälsningar
Birte
Birte Boström

2005-01-05, 20:08
Svar #27

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Birte
 
Du har helt rätt angående Giertru Jöran Pärssons det ser jag nu när jag har tillgång till DigiArkivs bilder istället för mirkofilmen som jag skrev av den gången!
 

 
Och så dök det upp en Gagge till! Peder Gagge hade jag ingen aning om. Edela Anders Svens fanns visst redan i min forskning men jag hade skrivit in hennes som Elna av någon outgrundlig anledning.
 
Som vanligt så är alla släkt på något sätt! Börjar nästan bli riktigt jobbigt att hålla reda på alla kopplingar! Tur att jag jobbar via dator och inte endast med pärmar och papper.
 
Jag ser bland mina lösa anteckningar att Kerstina Olsdotter som dog i Kabusa ev skulle varit dotter till Olof Nilsson i Herrestad men att även den anteckningen saknar någon högre tillförlitlighet då den bygge på ett förkommet mail.
 
Jag får återkomma när jag benat vidare, om ingen annan har något att tillägga!
 
Med vänliga hälsningar
Magnus

2005-01-05, 22:15
Svar #28

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Jo, man måste ha hjärnkontoret i trim när man ger sig i lag med denna släkt  
 
Kirstine Anders Pers i L. Köpinge har också en dotter Elna Andersdotter. I mitt förra inlägg nämner jag att hon blev gift 1681 med Jöns Persson, som var bror till syndre Anders Persson. Det rör sig alltså om två bröder gifta med två systrar.  
 
De båda bröderna, syndre Anders Persson och Jöns Persson är söner till Peder Jönsson/Jensen Gagge.
 
Peder Jönsson nämns endast med namnet Gagge i domböckerna. Han brukar nr.9 St. Köpinge, som övertas av sonen Jöns Persson, död 1733 i en ålder av 86 år.
Peder Jönsson Gagge lever 1676, men är troligen avliden före 1680, då sonen drängen Jöns Persson står för hemmanet enl. Mtl.  
 
År 1682 döps Sal. Per Jönssons son Jöns Perssons son Peder. (Det är nog enda gången jag sett en sådan notis i kyrkoboken).
 
Peder Jensen Gagge nämns bl.a. i Ingelstad häradsrätt 1661 d.11 mars där han är instämd av Anders Hals (ridefogde på Bollerup) för afförsell. Vad saken gäller vet jag ej då den inte återkommer.
 
1661 d.22 juli är Peder Jensen och Måns Gagge i Köpinge instämda för att ha sålt ett par stutar åt en främmande tysk via Peder Olsen I Ystad, emot förbud.
 
Peder Jensen Gagge och Måns Andersen Gagge i St. Köpinge är inblandade i en process rörande Kongl. Majts byfogde Christen Jensen i Ystad, gällande en attest de underskrivet angående kronoskatterna för St. Köpinge. Saken är uppe i Ingelstad häradsrätt 1664 d.6 juni och 11 juli, samt i Ystad byting d.21 nov och 1667 d.15 apr.
 
Ingen av Peder Jensen Gagges två söner använder namnet Gagge så vitt jag känner till.
Peder Jensen Gagge kan knappast vara son till Jens Gagge med tanke på att dennes gård Gaggegården i Ystad synes ha ärvts av Gaggarna i Köpinge och Anders Larsson i Herrestad, som i varje fall är de som säljer den år 1692.
Birte Boström

2005-01-06, 13:24
Svar #29

Bengt Olsson

Hej Magnus!
 
Ta en titt i St Köpinge dödbok 12 juli 1712:
 
Där avlider Nils Anderssons hustrus syster i Cabusa Karna Olsdotter, född 28 feb 1666 i Västra Herrestad, gift till Hedeskoga med Nils Nilsson .. osv
 
I Hedeskoga föds 1695 Nils Nilssons dtr Bengta, bland dopvittnena finns Per Olsson i Herrestad och Nils Andersson i Kabusa.
 
St Herrestads katekismilängd 1684: Olle Nilsson son Per, dtr Kirstina och Karna
 
katekismi 1686: Olof Nilsson, son Per, dtr Kirstina, Karna o Ingar
 
jordrevning 1671:
Herrestad 15: Olof Nilsson kanikehemman ? h, gården varit öde men nu Olof Nilsson för 1 år sedan upptar på 2 års frihet, blev nu ändrat 1/16 h.
Boskap och manskap finnes vid den gård han åbor no 14.
 
Herrestad 14: Olle Nilsson efter jordeboken 1 h, bonden värbar
 
Decimantbok 1651: Herrestad Olle Nilsson ? gård
 
 
hälsar Bengt i Borrby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna