ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Briggen Fatum, Vätö  (läst 246 gånger)

2021-10-03, 16:11
läst 246 gånger

Utloggad Björn Olde

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-10-22, 09:21
    • Visa profil
Hej

För en tid sedan kom jag över en liten chiffonje och i en av lådorna fanns en prydligt maskinskriven lapp klistrad. Lappen gör gällande att chiffonjen är från skeppet Fatum som blev upphuggen på ön Ven i slutet av 1800 talet.
Jag försöker nu att undersöka om detta stämmer. Min hypotes är att Fatum var identisk med den norska briggen Fatum, byggd 1863 i Grimstad såld till Sverige 1899, där den gick under namnet Fatum av Arholma.

En lokalhistoriker på Ven har berättat att det finns en folklig historia om att briggen Fatum höggs upp på ön. Historien bekräftas delvis av att en galjonsfigur, som tillskrivs Fatum, nu finns i det närliggande sjöfartsmuseet i Råå.  Den sjöhistoriska föreningen Länspumpen menar också att Fatum höggs upp på Ven.

Den 11 april 1903 avgick Fatum från Norrtälje på sin sista(?) resa med destination Köpenhamn, och anlöpte Köpenhamn den 15 juni. En resa på normalt ca 2 veckor tog 2 månader, sedan mönstrade befälhavaren och hela besättningen av. Därefter har jag inte kunnat hitta någonting.
Mitt sista spår är ett köpebrev från svenska Riksarkivet som visar att Fatum den 15 juni 1903 såldes till det danska bärgningsföretaget Svitzer. 

Jag har utan framgång sökt igenom Svitzers arkiv, Lloyds, DNV, Malmsteins skuteregister och även sjöförklaringar från Malmö och Landskrona rådhusrätt samt Kyrkbackens(Ven) hamnarkiv. Just nu försöker jag att bekräfta att galjonsfiguren i Råå verkligen kommer från Fatum.

Är det någon som har någon bra ide hur jag går vidare ?


Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna