ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lönskaläge  (läst 785 gånger)

2021-10-02, 20:35
läst 785 gånger

Utloggad Eva Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 16:26
    • Visa profil
Hej!


Har en släkting till mig som blir dömd till Lömskaläge. Hon heter Catharina Asp finns Köpings stadsförsamling (U) Al:16 (1829-1838) Bild 43 Sida 34
Hon är fattig så vad blir det för straff. Hon kan inte betala böter kan det vara så att hon får spöstraff. Vem är mannen hon begår lömskaläge med? Jag vet inte var jag kan hitta uppgifterna om detta. Det borde vara i en dombok men jag får inte fram det i Arkiv Digital och inte heller på Svar. Det ända jag får fram är Bouppteckningar.
Är de någon som kan upplysa mig om det?


Med vänlig hälsning
Eva Johansson






2021-10-02, 20:52
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Hade det inte hunnit bli ostraffat med lönskaläge första resan vid denna tid? Jag tror det var först andra gången som straffades från 1810 eller något sånt. Men klart man ändå måste hålla reda på första händelsen så man vet att det skall straffas om det händer igen. Jag vet inte om det noterades i domböckerna i såna fall, men om du vill kolla får du nog åka till arkivet och läsa direkt ur domboken för det är väldigt lite domböcker från 1800-talet fotograferade.

2021-10-02, 21:23
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Catharina har blivit absolverad för första resan lönskaläge 20/6 1835.
Det betyder att hon ångrat sig och fått förlåtelse för denna sin synd att ha haft sex utanför äktenskapet.

Från 1810 slapp kvinnan hamna inför domstol och bli straffad första och andra gången
hon gjorde sig skyldig till lönskaläge och tredje gången om någon anmälde henne.
Nu kunde någon nitisk person likväl anmäla redan första gången   och så blev det rättssak av det ändå.

Straffet för lönskaläge var  böter, och om en kvinna var så fattig att hon inte kunde betala
omvandlades böterna  till fängelse i x antal dagar.
Catharina har alltså inte straffats varken med böter eller annat men möjligen fått plikta  32 skilling  till kyrkan.
Kvinnor fick aldrig spöstraff.





2021-10-02, 21:44
Svar #3

Utloggad Eva Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 16:26
    • Visa profil
Hej Eva!


Tack för svaret. Det är tur att Rötter Anbytarforum finns. Jag har fått mycket hjälp av duktiga forskare.


MVH
Eva Johansson

2021-10-03, 09:18
Svar #4

Utloggad Eva Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 16:26
    • Visa profil
Hej Eva!


Har nu en fråga. Finns någon chans att hitta den man änkan Catharina Asp hade sex med (lömskaläge)? Hon får ett barn född 1835-07-30. Hon står som oäkta. Catharina Asp dör 1838. Då har hon 3 små barn. Catharina Lovisa som är född 1835 kommer till en Eriksson. Har inte kollat upp det än.


MVH
Eva Johansson

2021-10-03, 10:23
Svar #5

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Efter moderns död tar  fattigvården hand om de föräldralösa barnen
och placerar dem mot betalning  i olika familjer.
Den ene sonen  flyttar till  Fabricius, den andre hamnar på fattighuset
och Catharina Lovisa hos Eriksson(AI:16 sidan 34).
Hon flyttar runt lite och hamnar även hon på fattighuset (AI:17 sidan 3, 7  och 257).
Fadern kan vara omöjlig att finna, inget patronymikon ger någon ledtråd, flickan kallas Asp redan som liten.
Det finns en bok "Fader okänd" av Elisabeth Reuterswärd som ger tips om var man kan söka.
Sök här på Forum på "fader okänd", här finns mängder av inlägg i ämnet.

Det heter lönskaläge. ;) 

2021-10-03, 11:35
Svar #6

Utloggad Eva Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 16:26
    • Visa profil
Tack snälla för tipsen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna