ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: N:o 3 Arvidstorp i Stafsinge  (läst 387 gånger)

2021-10-02, 14:31
läst 387 gånger

Utloggad Kristina Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 22:44
    • Visa profil
Hej,

Min farfars farfars far med familj Carl Petter Håkansson bodde i N:o 3 Arvidstorp i Stafsinge, i något som i en av källorna benämns "Strandtorpet". Jag har svårt att tyda gamla kartor och undrar om någon känner till var detta strandtorp eventuellt kan ha legat? För referens: Stafsinge (N) AI:2 (1852-1859) Bild 146 / sid 139. Tack på förhand! /Kristina


2021-10-02, 20:34
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Kristina!

Eftersom rubriken för ämnet är just Arvidstorp 3 så tänkte jag kortfattat dela med mig av mina kunskaper om just denna gård för att så småningom komma fram till var torpet Strandtorpet kan ha legat.

Arvidstorp 2 och 3 förekommer första gången 1540 2/2 [Danske Kancelliregistranter, Køpenhavn 1881-1882, s 121 (finns digitalt tillgänglig på Rigsarkivets hemsida)] och där namnges också de 6 bönderna vid denna tid.
Att det är frågan om just Arvidstorp 2 och 3 och inte Arvidstorp 1 bönder framgår av kontexten då det framgår att det är frågan om kungsgårdar och inte frälsehemman som Arvidstorp 1 var. Första gången som man mer kontinuerligt kan följa brukarlängden är i jordeboken 1596 men fortfarande så särskrivs inte de olika gårdarna i Arvidstorp. Jag känner dock till brukarlängden för Arvidstorp 1 som bara hade en åbo från omkring 1568 så man kan åtminstone utesluta denna gård när man försöker konstruera brukarlängderna från 1596.

Vi kan dock konstatera att Arvidstorp 3 (och 2) redan 1540 brukades av tre bönder och så var förhållandet också i den första svenska mantalslängderna som separerar gårdarna (mantalslängden 1671).

Då det gäller Arvidstorp 3 så är det redan tre bönder (gårdar) 1540 och från 1671 kan också den separata ägarlängden för dessa 3 gårdar som gemensamt bildar Arvidstorp 3 kartläggas. Detta förenklas ytterligare av att en av dessa gårdar i kyrkböcker och andra handlingar ofta kallas för Strandhaga (där för övrigt min mormors mormors mormors mormor föddes 1691).
'
Vi är då framme i relativt modern tid (1700-talet och framåt) där det finns gott om källmaterial att tillgå. Man skall dock inte ”gå över ån efter vatten” utan forskaren Ingemar Rosengren, Halmstad (han lever fortfarande, men jag har inte haft kontakt med honom sedan 1990-talet) har gett ut ett litet häfte med titeln ’Folket i Arvidstorp och Smedjeholm - två byar i Stafsinge socken’. Här återfinns Carl Petter Håkansson och hans familj på sidan 34. Med tanke på den handritade karta som Ingemar Rosengren bifogar sist i skrift så kan man förmoda att Strandtorpet sannolikt låg på Arvidstorp 3:s utmarker söderut ner mot Kattegatt.

En kvalificerad gissning skulle alltså bli att Carl Petter Håkanssons torp legat någonstans söder om Sandynevägen och i väster begränsas av Sommarlustvägen och i öster av den gamla tippen vid Lövstaviken, alltså ungefär där Lövstavikens båtförening ligger idag.

Mvh

Gabriel

2021-10-03, 20:47
Svar #2

Utloggad Kristina Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 22:44
    • Visa profil
Stort tack för detta otroligt utförliga och intressanta svar! Det låter rätt och rimligt att torpet låg nära vattnet, Carl Petter försörjde sig som fiskare och hans söner blev sedermera skeppare. Ingemar Rosengrens häfte om Arvidstorp är jag på jakt efter, jag har den komplierade gårdsgenealogin för Stafsinge och Vinberg som släktforskarföreningen gett ut, där häftet är medtage, men tyvärr hittar jag ingen karta så kanske den inte togs med i denna utgåva.

Hälsningar Kristina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna