ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-21  (läst 4600 gånger)

2003-10-18, 10:52
läst 4600 gånger

Rune Ramberg (Ruram)

Hej.
Efter ovanstående inlägg har jag fått några ytterliggare uppgifter och skulle vilja få kontakt med någon som har några uppgifter om gästgivaren Gustav Sjöberg, född 1792 död 1856 på snurran. Hans h.var Gustava Johanna Bengtsdotter-Lilja f. i Oderljunga 1799 (1800). När dog hon?
Mvh/Rune

2003-10-20, 14:19
Svar #1

Tor Ahlgren

Hej Rune!
Gustava Johanna Bengtsdotter-Lilja föddes i Månstorp,Oderljunga 28/1 1799.Död på Nybrohus,St Herrestad 8/1 1882.Dödsannonsen finns i Ystad Allehandas arkiv,även en minnesvers.
 
MVH
Tor

2003-10-20, 20:37
Svar #2

Rune Ramberg (Ruram)

Hej Tor.
Jag har tacksamt emottagit dina svar under såväl Simrishamn som här under St. Herrestad. Jag söker dessa uppgifter för släktings räkning och min fråga om Snurran är av stort intresse.
Hälsningar / Rune

2003-10-23, 18:33
Svar #3

Tor.Ahlgren

Hej Rune!
Vad exakt vill Du veta?
Om fastigheten,Snurran? Om familjen,barn m.m?
Får jag Din e-postadress kan jag skicka över det material jag har.
MVH
Tor

2003-10-23, 20:24
Svar #4

Rune Ramberg (Ruram)

Hej Tor.
Jag tar tacksamt emot det material Du har om Snurran, familj och barn. M.a.o allt av intresse.
O, Du klickar på mitt namn här ovan, får Du fram min e-postadress.
Mvh
/Rune

2003-11-18, 20:35
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Under Skåne, Efterlysningar, Holmagården - Kabusa - Göran Persson, förekommer en del folk från St. Herrestad m.fl.
Nedanstående är en fortsättning på dessa inlägg och jag fortsätter med mina kommentarer till Leif Mörkfors anor här.
 
Gällande nr.16 och 17 (Leifs numrering) Mårten Rasmusson och Ingar Larsdotter.
 
I Mantalslängden 1767, St. Herrestad nr.54 så står som inhyses hos Mårten Rasmusson, svärfadern Per Andersson, 74 år, hustrun, 76 år och flickan Elna 13 år. Jag har en förklaring till varför Per Andersson kallas svärfader. För han var inte styvfar till Ingar Larsdotter, däremot hennes förmyndare, se senare.
 
I Herrestad häradsrätt, uppbud och inteckningar 1772 d.4 juni, nr.7, så inlämnas en överlåtelse av Per Andersson på Kronorusthållshemmanet nr.54 St. Herrestad till drängen Mårten Rasmusson, som är nära anhörig och tänker gifta sig med pigan Ingar Larsdotter, som är nära anhörig till Per Anderssons hustru. Mårten Rasmusson har fått betala 200 dlr. smt. , samt upplåtit ett nybyggt undantag och lovat att försörja Per Andersson och hans hustru deras livstid ut. Jag har inte någon datering på överlåtelsen. Kanske fanns det ingen eller så har jag glömt att anteckna den.
 
En bouppteckning i Herrestad häradsrätt finns efter avlidna inhysesmannen Per Andersson i St. Herrestad. Han efterlämnade änkan Anna Olofsdotter utan barn. Arvingar var :
1)Brodern Ola Anderssons barn Esborn Olsson och Karna Olsdotter
2)Brodern Christen Anderssons barn Anders och Per Christenssöner, samt Karna och Sissela Christensdöttrar.
3) Brodern Mårten Anderssons barn Kjerstina och Hanna Mårtensdöttrar.
4) Systern Ingars barn Hanna och Kerstina Andersdöttrar.
5) Systern Karnas son Mårten Jönsson.
6) Systern Malenas barn Kjerstina Andersdotter.
 
Ser man på denna syskonskara, Per, Ola, Christen, Mårten, Ingar, Karna och Malena, skulle man kunna tänka sig att de är barn till Anders Olofsson på nr.14 St. Herrestad ( Leifs ana nr.92). Problemet är dock systern Ingars barn, som nämns Andersdöttrar. Anders Olofssons dotter Ingar var mig veterligen aldrig gift med en Anders. Det kan förstås röra sig om en felskrivning, både i originalet och, Gud förbjude, av mig.
Det skall också påpekas att inga hemorter för arvingarna uppges.
Däremot är bouppteckningen undertecknad av  Mårten Jönsson i Vanstad, Mårten Rasmusson i Herrestad, Esborn Olsson i Valleberga, Anders Christensson i Högestad, Ingvar Svensson i St. Köpinge och Lasse Persson.
Mårten Rasmusson är inte arvinge men har ovan omtalats som nära anhörig till Per Andersson och det skulle kunna tala för att Ingars barn har fått fel patronymikon.( Se Leifs anor)
 
Rusthållaren Mårten Rasmusson på Nr. 54 St. Herrestad hustru Ingar Larsdotter är född d. 11 november 1733 ( Ej 1734!) i Ö. Ingelstorp och dotter till klockaren Lars Sandberg därstädes och hans andra hustru Kirstina Hansdotter.
Förutom födelsenotisen i ö. Ingelstorp kan följande bevis presenteras.
 
I bouppteckningen efter avlidna klockaren Lars Sandberg år 1754 utsågs rusthållaren Per Andersson i St. Herrestad som förmyndare till dottern Inger, 20 år gammal ( här kallad Ingerd). Ingar Larsdotter nämndes ovan som nära anhörig till Per Anderssons hustru Anna Olofsdotter ( Det rör sig troligen om släktskap på Lars Sandbergs andra hustrus sida).
Ingar/ Inger Larsdotter Sandberg  tappar släktnamnet Sandberg någon gång under den tid hon vistas hos sin förmyndare Per Andersson i Herrestad.  
Pigan Ingar Sandberg från Ingelstorp står bl.a. dopvittne i Övraby på klockaren Isack Askelunds dotter Botillas dop. Isack Askelund var gift med Ingars halvsyster Anna Catharina Sandberg. Av de övriga vittnena kan nämnas mästersmeden Nils  Sandberg i Valleberga (min ana som senare bosatte sig i Tryde) som är halvbror till Ingar. En gemensam nämnare är Lisa Sandberg, helsyster till Ingar. Jag tror du nämnde henne Leif, som dopvittne hos Mårten R. och Ingar. Lisa Sandberg förekommer också som dopvittne hos  smeden Nils Sandberg i Tryde och klockaren Isack Askelund i Övraby.
Av intresse är dessutom Nils Sandbergs son Truls Nilsson, så småningom frälselänsman i Stora Herrestad, som också tappade bort släktnamnet Sandberg vid sin flytt till Herrestad. Han var gift med Bengta Andersdotter och på alla deras barns dop ( utom det första barnet som föddes före äktenskapet. Andra barnet, sonen Nils föddes 1792) så står Rusthållaren Mårten Rasmusson och hans hustru Ingar gudmor resp. fadder.
 
Som grädde på moset blir en bouppteckning i Herrestad häradsrätt d.8 febr. 1802 efter avl. Änkan Bothilla Askelund i Everöd, Tryde socken  (dotter till klockaren Askelund i Övraby), som efterlämnade sönerna Olaus, 21 år gammal, och Isack, 10 år gammal. På den omyndiges vägnar var närvarande smeden Carl Sandberg i Tryde ( son till smeden Nils Sandberg). Till förmyndare åt pojken utsågs Åbon Anders Mårtensson i St. Herrestad ( Bör väl vara Mårten Rasmusson son ).
 
I bouppteckningen d.22 juli 1754 i Ingelstad häradsrätt efter avlidna klockaren Lars Sandberg  i Ingelstorp och Valleberga finns följande information.
Med första hustrun Elisabeth ( Lisa) Carlsdotter har han efterlämnat två barn, smeden Nils Sandberg i Tryde och Anna Chatarina, gift med klockaren Askelund i Övraby.
I andra giftet, med nu efterlämnade änkan Kirstina Hansdotter föjande barn: Elisabeth ( Lisa), 23 år gl. ( gift med den efterträdande klockaren Gisel Möller), Ingerd ( Ingar), 20 år, Olof, 17 år, Dorothea, 15 år, Cicilia, 13 år, Hans Christiern, 9 år, Laurentia, 6 år, och Anders på andra året gammal.
Inga fädernefränder fanns på orten. Till förmyndare utsågs bl.a. de omyndiga barnens morbroder Olof Hansson i Ingelstorp.
 
Lars Sandberg tillträdde som klockare i Ingelstorp och Valleberga år 1728. Första hustrun Lisa/Elisabeth Carlsdotter dog 1731 i Ingelstorp. Jag vet inte var de blev vigda ej heller var deras två efterlevande barn föddes.
 
Klockaren Lars Sandberg var född 1695 i Röddinge ( döpt In festo Philipi Jacobi ) och son till klockaren Nils Olsson Sandby/Sandberg och dennes hustru Anna Olofsdotter Sandberg.
 
Nils Olsson Sandby ( Jag har endast ett belägg för att han senare skulle kalla sig Sandberg) var född omkring 1667, okänt var, och han dog i Röddinge 1710 23/9. Han tillträdde klockartjänsten i Röddinge och Ramsåsa, Färs härad, år 1689. Han bör också vara vigd omkring denna tid. Första kända barnet Karna/ Catharina föds i Röddinge 1690.
Hustrun Anna Olofsdotter Sandberg har jag ingen åldersuppgift på. Hon flyttade efter makens död så småningom till Ystad och blev troligtvis omgift 1724 med löjtnant Petter Roth. Anna Sandberg dog i Lund 1741 och begrovs d.16 mars. Bouppteckning efter henne finns. Se under Övriga släkter Sandberg.
I Röddinge avlider också klockaren Nils Olsson Sandbys föräldrar. Fadern Olof Nilsson 1708 i en ålder av 88 år, och modern Karna Larsdotter år 1707 i en ålder av 69 år.
Nils O. Sandbys hustru Anna O.Sandbergs moder Inger Mickelsdotter avlider i Röddinge år 1704 i en ålder av 80 år.
Alla tre blev begravda i klockarens likstod. Det synes som om de följt med sina barn till Röddinge.
 
Det finns mycket mer information att hämta under Övriga släkter, Sandberg, här på Anbytarforum.
 
Birte
Birte Boström

2003-11-18, 21:04
Svar #6

Leif Mörkfors

Hej Birte ! Jag kan bara bocka och buga, tack för din redovisning ! Skönt att se att jag var lite på rätt spår med klockarens Lisa. Misstänker (och hoppas) att du kommer med mer synpunkter på min sammanställning !
Hälsar
Leif

2003-11-18, 23:22
Svar #7

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Leif. Jag glömde och säga att diskussionen om våra Sandbergare börjar under Blekinge, efterlysningar, Johan A. Sandberg, präst i Fridlevstad.
 
Birte
Birte Boström

2003-11-19, 21:12
Svar #8

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Leif och Britt-Marie. Jag har gjort ett inlägg under Sandberg som jag hoppas kan vara till hjälp i röran.
 
Birte
Birte Boström

2003-11-20, 09:46
Svar #9

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Angående Leifs ana nr.32 Rasmus Jönsson, så kommer här samma uppgifter som Leif tidigare fått av mig.
 
Rasmus Jönsson i St. Herrestad kommer från Bondrum i Fågeltofta socken, Albo härad, Skåne. Hustrun Kirstina Mårtensdotter är dotter till Mårten Jönsson och Ingar Andersdotter på nr.27 St. Herrestad.
Ingar Andersdotter är dotter till Anders Olofsson på nr.14 St.Herrestad. Hon var gift 1:a med Per Mårtensson, 2:a med Mårten Jönsson och 3:die med nämndeman Lars Andersson.
Bevisföringen kanske kan synas komplicerad för den som inte är bekant med familjerna, men två viktiga pusselbitar är gårdarna nr. 14 och 27 i St.Herrestad.
 
Rasmus Jönsson.
I ett mål som pågår i Herrestad häradsrätt 1731, d.15, 16 och 18 mars ( Göta hovrätt, ren. domb. ), där änkan Ingar Andersdotter i St.Herrestad blivit frånlurad en del pengar, en silverbägare märkt M.J.S. och I.A.D. med årtalet 1706, en tunna malt, m.m. , framgår att hennes dräng Rasmus Jönsson bodde hemma hos sina föräldrar i Bondrum för 10 år sedan.
I Albo häradsrätt, bouppteckningar, d.30 nov. 1749 efter avlidna Ingar Jönsdotter, g.m. bonden Per Eskasson i Fågeltofta, är hennes bror Rasmus Jönsson från St. Herrestad närvarande. Likaså i en bouppteckning d.16 juli 1753 efter avl. systern Gertrud Jönsdotter, g.m. bonden Nils Eskasson på Bondrum nr.12.
 
I Herrestad häradsrätt, förmyndarskapsprotokoll, d.10 mars 1761, är bl.a. Rasmus Jönsson i Herrestad instämd till att emottaga förmyndarskap för avl. Nils Larsson i Herrestad son Mats. Rasmus nekar då han redan innehar barnagods för sina systersöner och för Elna Olsdotter i Frörum, Fågeltofta socken. Till denna förmyndarskapstvist återkommer jag.
 
Rasmus Jönsson i Herrestad vigdes d.14 jan. 1733 med pigan Kirstina Mårtensdotter i Herrestad. Deras son Mårten föddes d.3 aug. 1733. Gudmor var Ingar Sal. Lars Anderssons.
 
Ingar Andersdotter.
I Herrestad häradsrätt d.1 mars 1701 (Ren.domb.) uppvisar Per Mårtensson fastebrev av d.18 febr. 1699 på nr.27 St.Herrestad, som han köpt av Åke Nilsson i Hannas, och tillkännager att han sedermera gift sig med Ingar Andersdotter och nu upplåter halva delen av gården åt henne.( I häradsrätten 1697 d.2 juni gjordes första lagbud på nr.27, som då uppges som skatte. Rasmus Jönsson nämner sig själv som frälsebonde 1761 och hemmanet bör väl någon gång uder hans brukartid ha övergått till frälsehemman.)
Herrestad häradsrätt d.16 febr. 1706 ( Ren. domb.). Mårten Jönsson i St.Herrestad och dess hustru Ingar Andersdotter gav tillkänna, att den utav dem som överlever den andre, skall på livstid få bruka och bebo halva delen av den gård som Ingar Andersdotter fått av dess förra man Sal. Per Mårtensson. Men när båda avlidit skall gården komma Ingar Andersdotters dotters barn och arvingar efter lag till delning. ( Bör vara dottern Bengta som avses.)
 
Mantalslängder, St.Herrestad nr.27.
År 1699 Per Mårtensson, ogift.
År 1710 Mårten Jönsson, h.
1721 Lars Anderssons änka.
 
St.Herrestad C:1.
1717 d.29 jan. nämns som dopvittne, Ingar Sal. Mårten Jönssons piga Gertrud.
1717 d.17 mars vigdes drängen Lars Andersson i Herrestad med hustru Ingar Andersdotter i Herrestad.
1719 d.13 mars nämns som gudmor, nämndemannen Lars Anderssons hustru Ingar.
1719 d.29 apr. dog nämndeman Lars Andersson i Herrestad, 45 år gammal.( Han var bara nämndeman ett år.)
1720 d.13 febr. nämns som gudmor, Sal. Lars Anderssons änka Ingar.
1736 d.6 mars dog i Herrestad hustrun Ingar Sal. Lars Anderssons, 59 år gl.
 
St.Herrestad katekismilängder.
1718 Lars Andersson, hustr. Ingar, dotter Bengta och Hanna.
1721 Änkan Ingar Andersdotter, dr. Esbjörn, döttrar Bengta, Hanna och Kirstina.
1733 Änkan Ingar Andersdotter, dr. Rasmus Jönsson, hustru Kirstina.
1734 Rasmus Jönsson, hustru Kirstina, Ibm. Hustrun Ingar.
 
Ingar Andersdotter och Hennes syster Karna Andersdotter (min ana) och deras fader Anders Olofsson på nr.14 St.Herrestad.
 
Jordeböcker 1691 - 1697, St Herrestad nr.14, 9/16 kronohemman, Anders Olofsson. Hemmanet under rusthåll.
 
Mantalslängd 1699, St.Herrestad nr.14, Anders Olsson, h. Metta, son Christen, döttrar Ingar och Karna.
 
St. Herrestad Katekismilängder.
1683 Anders Olofsson, söner Olof Andersson och Christen Andersson.
1694 Anders Olofsson, söner Christen och Olof, döttrar Ingar, Karna, Mallena och Metta.
1696 Anders Olofsson, h. Metta, söner Olof, Christen och Mårten, döttrar Ingar, Karna och Magdalena ( Malena).
1702 Anders Olsson, söner Christen och Mårten, döttrar Karina ( Karna) och Magdalena.
 
Mantalslängder, St. Herrestad nr.14.
1705 - 1709 Jöns Mårtensson, h. (Anders Olofssons dotter Karna med make. På nr.8 St. Herrestad finns Christen Andersson, ogift, pojk Per Andersson, piga Marna, modren Metta. Metta nämns sista gången i Mt. 1710)  
1710 Jöns Mårtenssons änka, dr. Mårten Andersson.
1711 - 1721 Lars Nilsson, h. ( Karna med make nummer två)
1725 Lars Nilsson, h., son Mårten, dotter Bengta.
(I katekismil. 1725 tillkommer barnen Jöns och Karna.)
 
St. Herrestad C:1.
1719 d.23 mars föds rusthållaren Lars Nilssons och Karna Andersdotters dotter Anna. Vittne av intresse är Mårten Andersson och Christen Anderssons hustru Kirstina.
1722 d.13 okt. föds deras son Nils. Vittnen av intresse är Per Andersson, Ingar Lars Anders dotter Bengta och Mårten Anderssons piga Bengta.
1757 d.21 apr. dog rusthållaren Lars Nilssons hustru Karna Andersdotter, 76 år gammal.
 
I en bouppteckning, Herrestad häradsrätt, d.14 nov. 1759 efter avl. rusthållaren Nils Larsson på nr.14 St. Herrestad nämns dennes bror Mårten Jönsson i St. Herrestad. Denne halvbror Mårten Jönsson nämns i sin tur som bror åt avlidna Bengta Jönsdotter i bouppteckningen efter henne d.23 juni 1762, Herrestad häradsrätt.
Bengta Jönsdotter efterlämnade maken i 2:a giftet Jöns Svensson i Svenstorp och barn i 1:a giftet med Rasmus Mårtensson ( Gagge) i L. Köpinge, bl.a. dottern Sissela som är min ana.
 
Vi återvänder nu till förmyndarskapstvisten 1761, som gällde avlidna Nils Larsson i Herrestad son ( Nils var son till rusth. Lars Nilsson och hustru Karna Andersdotter på nr.14 vilket framgår i bouppt.) där Rasmus Jönsson var instämd. Här var också Jöns Svensson i Svenstorp instämd till att emottaga förmyndarskap, men också han nekar då han innehar förmyndarskap för sin styvdotter Sissela ( Detta förmyndarskap övertogs så småningom av hennes morbroder Mårten Jönsson i St. Herrestad).
 
Slutsats. Mårten Jönsson, Bengta Jönsdotter och Nils Larsson är barn till Karna Andersdotter på nr.14 St. Herrestad. Rasmus Jönssons släktanknytning går via hustrun Kirstina Mårtensdotters mor Ingar Andersdotter som var syster till Karna Andersdotter.
 
Nu har jag nog inte fler kommentarer Leif.
 
Hälsningar från  
Birte
Birte Boström

2003-11-25, 00:24
Svar #10

Utloggad Camilla Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 01:01
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag har fått ett litet huvudbry som någon kanske kan hjälpa mig med. En av mina anfädrar, Johan Anders Andersson Friberg, är född i St Herrestad den 12/2 1838. Modern heter Karna Håkansdotter och barnet är oäkta. De sista av Karnas levnadsår tillbringar hon på fattighuset i St Herrestad och får då en notering i kanten Stridskan kallad. Förutom Johan Anders får hon även en oäkta dotter Elna den 25/12 1832.
 
Vid de båda barnens födelsetid står på samma boende en inhyst Anders Strid, född 18/9 1800 i Bollerup. Min direkta tanke var att denna Strid måste vara iallafall Johan Anders fader. Jag har letat förtvivlat i domböcker, men inte hittat någonting om något faderskapsmål. Inte heller någon bouppteckning finns för denna Anders Strid som dör 7/1 1839.
 
Nämnas kan väl också att vid Elnas födelse står Anders Strids syster och svåger angivna som faddrar. Vid dottern Elnas död endast 1 år gammal anges som moder Karna Strid.
 
Nu letar jag efter konkreta bevis för att Anders Strid verkligen är fader till dessa två barn. Har någon stött på dem någonstans? Vågar man knappa in honom som fader? Troligheter är stor men det finns alltid en gnagande tanke om att det kanske inte är så. Snälla någon hjälp mig få sömnen tillbaka på nätterna!!!
 
Vänliga hälsningar
 
Camilla i Ystad

2004-11-28, 19:53
Svar #11

Nils-Olof Witting

St Herrestad 19
1744: Lars Nilsson och h Marna son Jöns (min ana)och Nils.
1734: Lars Nilsson och h Marna son Jöns Nilsson d Karna och Anna.
1726: Lars Nilsson och h Marna o son Mårten
1725: = 1726
1721: = 1726
1716: Lars Nilsson och h, dr Sven, p Gunnel
1718: Lars Nilsson och h
1711: Nils Jöransson o h
 
MVH
Nils-Olof

2004-12-07, 11:50
Svar #12

Nils-Olof Witting

Finns det någon forskare som har koll på Erland Månsson och hu Ingar. Jag har några barn till dessa i min forskning. Salomon f på 1680-talet och död 1755 i St Herrestad, gift ca 1716 med Karna Olofsdotter f ca 1694 och död 1767 i St Herrestad. Una f ca 1702 i St Herrestad och död 1782 i Bromma. Gift 1 med Sven Larsson död 1728 i Bromma, 2 med Mårten Björnsson f ca 1709 och död i Bromma 1782. Mätta f ca 1709 i St Herrestad och död 1780 i Herrestad, gift 1734 med Sven Jönsson död 1779 i Herrestad.
 
MVH
nils-Olof

2004-12-08, 18:05
Svar #13

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Nils-Olof.
Salomon Erlandsson f.ca. 1686 - död 1755 i St. Herrestad är inte son till Erland Månsson i St. Herrestad. Enligt uppgift i Herrestad häradsrätt heter Salomons fader Erland Nilsson.
 
I Herrestad häradsrätt, Ren. domb., 1743 d. 10 nov. har bonden Nils Nilsson i Hedeskoga instämt Salomon Erlandsson i Herrestad gällande en järnkakelugn som Salomon Erlandsson skall ha lejt av sin avlidna broder Per Erlandsson.
1744 d. 13 mars, gällande samma kakelugn, får man veta att Nils Nilsson i Hedeskoga hustru är brorsdotter till Per Erlandsson, som tydligen avlidit barnlös.
Salomon Erlandsson berättar, att den kakelugn, som han haft hos sig, har han ärvt efter sin avlidna fader Erland Nilsson.
Tilläggas skall, att Salomon Erlandsson här uppges vara husman. Endast en husman Salomon Erlandsson finns i Herrestad vid tiden, men Salomon Erlandsson har tidigare varit bonde på nr.31 Herrestad, enl. Mtl.
 
Erland Nilsson är känd i St. Herrestad från 1676 till 1697 och brukar nr.31 därstädes. Han avlider 1697-98 då hustrun Elna Erlans nämns som brukare av nr.31 år 1698. Hon är omgift 1698-99 då nye maken Nils Trulsson skrivs som brukare av nr.31 år 1699. (Mtl. och Jdb.)
 
Erland Nilsson vigdes 1683 med Elna Hansdotter i Svenstorp, St. Köpinge socken, men det ser ut som om han varit gift förut. Med denna förra hustru bör han åtminstone ha sonen Håkan Erlandsson, som enl. dödsnotisen 1739 i Herrestad var född ca. 1676. Håkan nämns också som son i Katekismilängden 1683.
En dotter Elna är känd 1694-98 i Katekismil. och Mtl, och en son Anders är känd i Katekismil. 1696. Vem som är mor till dessa är osäkert.
Däremot måste Elna Hansdotter vara mor till Salomon f. ca. 1686 och Per f. ca. 1693. Se Katekismil. 1702 och Mtl. 1710.
 
Elna Hansdotter blev som sagt omgift med Nils Trulsson. Han instämde d.13 nov. 1699 Håkan Hansson i Svenstorp och Erland Hansson i Fårarp till att påta sig förmyndarskap för Erland Nilssons barn.
Elna Hansdotter avlider förmodligen någon gång mellan 1710-17.
 
När Erland Nilsson och Elna Hansdotter trolovas d.18 maj 1683, så uppges hennes trolovningsman vara hennes fader Hans Håkansson.
 
Hans Håkansson var född ca. 1618 enligt dödsnotisen 1698. Han brukade nr.3 Svenstorp.
Hustrun hette Bengta Andersdotter och dog d.14 jan. 1695 i Svenstorp. Hon är förmodligen moder åt alla Hans Håkanssons barn, då hon enligt dödsnotisen för dottern Karna Hansdotter i Nedraby, som var född 1654, uppges vara hennes mor.Se Övraby C:1, döda 1693.
 
Hans Håkanssons kända barn:
1) Elna g.m. Erland Nilsson i St.Herrestad.
2) Inger g.m Erland Hansson i Fårarp 1686.
3) Agnes g.m. Per Nilsson i Nedraby 1687
4) Karna g.m. Erland Nilsson i Nedraby ca. 1674
5) Håkan, övertar nr.3 Svenstorp, g.m. Inger Salomonsdotter, möjl. från St. Herrestad.
 
Vänliga hälsningar
Birte
Birte Boström

2004-12-09, 09:34
Svar #14

Nils-Olof Witting

Tack Birte du är en stjärna, du lyser upp i mörkret. Jag läst allt du skriver under Bromma, Hedeskoga, St Köpinge och St Hereestad. Här har jag gemensamma anor med alla.
 
MVH
Nils-Olof

2004-12-12, 19:43
Svar #15

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Under Bjäresjö diskuteras bröderna Nilssons härkomst. En av dessa bröder är Lars Nilsson på nr.19 St. Herrestad, nämnd av Nils-Olof Witting  här ovan d.28 nov. 2004 kl.19.53.
Lars Nilsson var gift med Marna Matsdotter, som tidigare varit gift (1708) med Nils Jöransson på Nr. 19 Herrestad, som i sin tur varit gift förut med en Inger.
Jag tror nedanstående bouppteckning handlar om dessas barn och det hade varit av intresse om det kunde bekräftas.
 
I Herrestad häradsrätt finns en bouppteckning d.7 juni 1765 efter avlidna Åbon Per Nilsson på nr.13 St.Herrestad, som efterlämnat änkan Ingefred Salomonsdotter utan barn. Övriga arvingar efer Per Nilsson var:
 
1) Helbrodern avlidna Mårten Nilssons barn: Nils Mårtensson, Karna Mårtensdotter g.m. Trued Bengtsson i Herrestad, och Ingar Mårtensdotter g.m. Anders Nilsson i Bussjö.
 
2) Halvbrodern på fädernet Salomon Nilsson i Bussjö.
 
3) Halvbrodern på fädernet avlidna Jöran Nilssons barn: dottern Karna Jöransdotter g.m. Lasse Tykasson i Herrestad, och dottern Hanna Jöransdotter.
 
4) Halvsystern på fädernet änkan Karna i L. Köpinge
 
5) Halvbrodern på mödernet Nils Larsson på nr.20 Herrestad.
 
6) Halvbrodern på mödernet Jöns Larsson på nr.19 Herrestad.
Birte Boström

2004-12-12, 20:04
Svar #16

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Ett Tillägg!
Egentligen skulle väl inte Nils Larsson och Jöns Larsson ärva Per Nilsson om de varken har samma far eller mor och Marna Matsdotter kan inte vara mor till alla barnen. Märkligt, men kanske bouppteckningen inte alls har med Lars Nilssons och Nils Jöranssons barn på nr. 19 att göra?
Birte Boström

2004-12-13, 08:19
Svar #17

Nils-Olof Witting

Här kommer min härkoms från St Herrestad.
 
2, Lars Jönsson Åbo f 1761-02-23 - 1820-11-01 i St Herrestad. Gift 1787-03-30 i St Herrestad med.
 
3, Ingar Nilsdotter f 1760-01-24 i Övraby död 1828-05-28 i St Herrestad.
Barn: Marna 1787-06-14, Hanna 1789-12-10, Jöns 1792-11-08 och Karna 1796-08-24.
 
4, Jöns Larsson Åbo f 1718 - 1773-06-09 i St Herrestad. Gift 1758-03-21 i St Herrestad med.
 
5, Ingeborg Nilsdotter f 1735-10-27 i Borrie.
Barn: Lars f 1761, Nils 1764-10-14, och Per 1767-01-21.
 
6, Nils Persson f 1737 men var? Åbo i Fårarp död 1806-02-03 i St Köpinge. Gift 1759-08-07 i Övraby med änkan.
 
7, Ingefrid Esbjörnsdotter f 1730-05-?? i Övraby död 1805-12-13 i St Köpinge.
Barn. Ingar 1760, NN 1762-05-20, Anders 1764-12-29, Per 1767-10-04, och Esbjörn 1770-10-30.
 
8, Lars Nilsson född för mig okänd datum, död 1753-10-20 St Herrestad, Åbo på nr 19 St Herrestad. Gift? med änkan.
 
9, Marna Matsdotter f 1690 i St Köpinge död 1757-03-09 i St Herrestad.
Barn: Jöns 1718, Nils, Karna, Anna, Mårten och Per.
 
10, Nils Ingvarsson f 1701 St Herrestad död 1764-09-23 i Borrie. Gift 1721-04-02 i Borrie med.
 
11, Hanna Hansdotter f 1698 - 1755-03-31 i Borrie.
Barn: Elna 1722-1779, Mätta 1724-1728, Ingar 1727, Mätta 1730-1797, Ingvar/Ingemar 1733 och Ingeborg 1735.
 
14, Esbjörn Jönsson f 1692-1770-02-21 i Övraby. Gift 1717-11-10 i Övraby med.
 
15, Signe Nilsdotter f 1698-07-26 - 1740-11-30 i Övraby.
Barn: Nils 1721, Hanna 1722, NN 1723, Ingar 1725, Jöns 1727-1746, Ingefrid 1730-1805, Nils 1735-1791, och Sissela 1737-1799.
 
16, Nils Mårtensson (har i veckan fått några fler anor av Birte och Leif samt Magnus). Gift med.
 
17, Karna Jönsdotter. Här kommer några kända Barn: Salomon, Lars (min) Mårten.
 
18, Mats Matsson död 1732 i St Köpinge. Gift med.
 
19, Johanna Andersdotter död 1733 i St Köpinge. (har Johanna några syskon?)
Barn: ca 10-15 st se disbyt.
 
20, Ingvar Larsson död 1709 i St Köpinge, gif med.
 
21, Karna Nilsdotter ( gift 2 med Mårten Nilsson).
Barn: Nils, Ola och Ingeborg f 1705.
 
22, Hans Persson f 1651 - 1719-01-30 i Borrie. Gift med.
 
23, Hanna Hansdotter f 1663-01-23 - 1741-05-28 i Borrie.
Barn: Hanna är ändast känd av mig.
 
28, Jöns Henriksson död ca 1714 i Övraby. Gift 2 med. Sissa Olofsdotter, född och död okänt. Deras Barn: Elna 1694, Hanna 1697, Ingar 1704 och Anders 1708. Gift 1 med.
 
29, Anna Jöransdotter, född och död okänt.  
Barn: Henrik 1677, Karna 1679, Sara 1682 - 1759, Gertrud 1685, Anders 1686-1696, Margareta 1687 och Esbjörn 1692-1770.
 
33, Jöns/Jens Ingvarsson (alla vet väl vem Jöns är?) Se Hedeskoga Anbytarforum. Gift med.
 
34, Elna NN.
 
37, Anders Persson död 1680-12-26 i St Köpinge, gift med.
 
38, Kristin NN död 1691 i St Köpinge.
 
56, Henrik Andersson
 
57, Margareta Jönsdotter.
 
MVH
Nils-Olof

2004-12-13, 10:41
Svar #18

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Bouppteckningen efter Per Nilsson ovan kan fortfarande gälla Nils Jöranssons och Lars Nilssons barn. Jag antog att Per Nilsson var identisk med den son Per, som nämns till Nils Jöransson och hustru Inger på nr.19 Herrestad i Mantalslängden år 1699, men det är han nu inte.  Per Nilsson är nämligen född ca.1711 enligt dödsnotisen år 1765 i kyrkoboken och kan således inte vara densamme som Per nämnd 1699.
 
För att hel- och halvsyskonen i bouppteckningen skall kunna ärva Per Nilsson måste det se ut sålunda, förutsatt att det handlar om barnaskaran född på nr.19.
 
Nils Jöranssons och Ingers barn: Salomon Nilsson i Bussjö, avl. Jöran Nilsson, och Änkan Karna i L.Köpinge.
 
Nils Jöranssons och Marna Matsdotters barn:  Per Nilsson på St. Herrestad nr.13 död 1765, och avl. Mårten Nilsson.
 
Lars Nilsson och Marna Matsdotters barn: Nils Larsson på nr.20 Herrestad, och Jöns Larsson på nr.19 Herrestad.
Birte Boström

2005-03-11, 09:42
Svar #19

Utloggad Werner Otterman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2016-01-14, 18:12
    • Visa profil
Kierstina Christensdotter:
Söker efter hennes föräldrar. Troligen född i eller omkring St Herrestad omkring 1750. Det finns en Christen Andersson i St. Herrestad (Birte Boströms inlägg 18/11 2003) om en bouptteckning av Ola Andersson. Enl. vad jag kommit fram till så finns det en Jöns Christensson som är född 16/11 1750 (St Herrestads födelsebok) vars far heter Christen Andersson. Denna son nämns ej i ovanst. bouppt. Nu undrar jag om det finns ännu en Christen Andersson eller någon annan Christen som kan ha anknytning till min Kierstina Christensdotter?
Tacksam om någon kan hjälpa mig
Werner Otterman

2005-03-16, 23:28
Svar #20

Utloggad Thomas Quist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2010-01-31, 16:14
    • Visa profil
Hej
Jag söker min mmf Anders Nilsson. Född i ? 1868-06-19. Gifter sig någon gång 1888-1891, bodde i Bollerup 1891 och därefter på Laxmans Åkarp 1 i Fjelie 1893-94 där hans hustru dog, flyttade sedan med dottern Hilda Kristina till Stora Herrestad där han gifte om sig med Cecilia och bodde fram till sin död 1958-04-02.
Har någon information om honom som kan leda mig vidare i sökandet?
Vänligen
Thomas Quist

2005-05-18, 10:58
Svar #21

Anita Lippe

Hej! Jag skulle villja ha hjälp att hitta syskon och föräldrar till min farfar Olof Tage Lippe och är född 1914-02-14 i Stora Herrestad.
Tack på förhand

2005-05-19, 06:45
Svar #22

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Thomas Quist
Följande finns att hämta från Sveriges Dödbok 1947-2003:
*********************************************
18680619-391
 
Nilsson, Anders
 
Herrestad 54:9
 
Död 2/4 1958.
 
Kyrkobokförd i Stora Herrestad, Herrestads kn (Malmöhus län, Skåne).
 
Född 19/6 1868 i Östra Herrestad (Kristianstads län, Skåne).
 
Änkling (19/3 1954).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Stora Köpinge, Ystads kn (Skåne län, Skåne)
 
Födelseförsamling i källan:
Östra Herrestad (Kristianstads län)
 
Källor:
DB, PA / DOR 52-60
*********************************************
Det är intressant att han inte går att finna i Sveriges Befolkning 1890. Det finns en Anders NIlsson bosatt i Gärdslöv som föddes i Stora Köpinge, och det finns en Anders Löfgren bosatt i Bollerup som föddes 1868 i Sankt Olof, men normalt borde det inte vara någon av dessa så eventuellt har din Anders varit över i Danmark år 1890. De flesta åkte till Köpenhamn för att söka jobb men några åkte till Bornholm! Jag hade utgått från Bollerups kyrkböcker 1891 oh försökt att följa honom bakåt. Javisst ja det finns en till i Sveriges Befolkning 1890 som du bör undersöka:
*************************************************
Post 2250979
 
Andersson Björk, Anders
Husar N:o 77
 
f. 1868 i Östra Herrestad (Kristianstads län, Skåne)
 
Ogift man, ensam i familjen
 
4:de Sqvadronen
Helsingborgs garnisonsförs (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Ö. Herrestad Krist. l.
*************************************************
Detta kan vara din Anders Nilsson om han senare har bytat släktnamn/efternamn.

2005-05-27, 09:51
Svar #23

Anita Lippe

Hej!
Jag söker någon som kan hjälpa mig att hitta min farfars föräldrar och syskon min farfar heter Olof Tage Lippe och är f.1914-02-14 i Stora Herrestad. Min farfars far ska ha hetat Olof Hansson men tog namnet Lippe.
Tack på förhand Anita

2005-06-20, 12:17
Svar #24

Anne Lodbjerg

Hej
Jag söker att hitta min farmors far, Ola Nilsson, som er föd i Herrestad den 16. dec. 1845 og död i Danmark den 20. oktober 1926.
Hvem er föräldrarne ?
 
Venlig hilsen
Anne Lodbjerg
DK 6200 Aabenraa

2005-12-21, 16:48
Svar #25

Utloggad Martin Hellberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2018-01-21, 02:21
    • Visa profil
Hej!
Min ff ff hette Anders och var född 19/4 1821 i Björka (Björkå?) i Stora Herrestad.  
Fadern hette Ola, född 30/6 1788 (i Genarp?)  
Modern hette Ingeborg Nilsdotter, född 26/4 eller 26/9 1789 i Ljungby.  
Detta enligt lite blandade uppgifter jag fått bl.a. av släktingar.  
Anders som föddes 1821 hade syskonen:  
Nils, född 8/7 eller 8/9 1818 i Björka  
Ola, född 24/8 1831 och död 1835  
Johanna, född 24/4 1836  
Dessa uppgifter enligt Hfl som jag läste för flera år sedan. Jag hade lite problem att tyda vissa uppgifter. Kan någon förtydliga/bekräfta dem?  
Anders hamnade senare i Bohuslän och dog i Grinneröd 1893. Han hade efternamnet Hellberg. Hur gick det för hans syskon?  
Jag tar tacksamt emot uppgifter om tidigare och senare släktled.  
Hälsningar  
Martin Hellberg, Backamo.

2005-12-21, 18:06
Svar #26

Utloggad Björn Johnsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2013-11-13, 00:08
    • Visa profil
Martin.
 
Det finns en Ola född 1788-06-30 i Genarp. Föräldrar: Ryttaren Lars Hellberg och Elna Andersdotter i Granneholm.
 
Vidare finns det i Lyngby socken en Ingeborg född 1789-03-26. Föräldrar: Nils Nilsson occh Hanna Olasdotter.
 
I Björka socken föddes:  
Nils 1818-09-08.  
Anders 1821-04-19.
Föräldrar: Soldaten Ola Andersson och Ingeborg Nilsdotter.
 
Jag har inte tillgång till mer just nu.
 
Mvh
Björn

2005-12-21, 19:44
Svar #27

Utloggad Martin Hellberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2018-01-21, 02:21
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Ett stort tack för informationen!
Om du har mer så vore det trevligt att få ta del av det.  
Det som stod i Centrala soldatregistret verkar ju inte vara exakt samma uppgifter men kan det vara samma person ändå? Jag har sett att det funnits felaktigheter i Grinneröd då en soldathustru har fått ett av sina förnamn fel.
Det finns ju en hel del likheter mellan Ola som var född i Genarp och Ola som hade soldatnamnet And. Man blir ju lite nyfiken. Soldaten Ola And (Larsson) och Ola Andersson som är son till Lars Hellberg kan ju vara samma person. Är det tänkbart att Lars Hellberg inte är den biologiske fadern utan en adoptivfader eller styvfar? Anderson kan komma från en eventuell tidigare make till Elna Andersdotter.
Är detta troligt? Man börjar ju fundera lite över hur namn ärvdes när man ser detta.
 
God Jul.
Martin Hellberg.

2005-12-21, 20:26
Svar #28

Utloggad Björn Johnsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2013-11-13, 00:08
    • Visa profil
Martin.
 
Ola borde heta Larsson. Men jag undrar om det inte är så att det i födelseboken står Ond och inte And.(ersson). Då kan det stämma bättre. Men hade Ola namnet Ond som knekt?
 
I Hfl 1821 för Björka sn, Björka nr 9 finns familjen enligt följande:
R(otesoldat) Ola Ond född 1788-06-30 Genarp
Hustru Ingeborg född 1789-03-26 Lyngby
Son Nils född 1818-09-08 Björka
Son Anders född 1821-04-19 Björka
 
Efter 1821 har de flyttat från Björka nr 9.
 
Vi söker vidare.
 
Mvh
Björn

2005-12-21, 22:38
Svar #29

Lisbeth W.Möller

Hej Martin och Björn!
 
Ola hade Ond som knektnamn enligt knektregistret.
 
Mvh Lisbeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna