ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp bouppteckning  (läst 350 gånger)

2021-10-01, 11:39
läst 350 gånger

Utloggad Lars-Eric Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2023-10-14, 14:24
    • Visa profil
Behöver läshjälp. i boupptäckningen över carl classon i torfvehorva i misterhult. har lyckats tyda en del  men det jag behöver hjälp med är stycket vid hans namn då han han avled, tror det står dog i kriget förra året men jag vill ha bekräftat att jag läst rätt. om han nu var i kriget (gustav den tredjes ryska krig) så borde han ju varit militär men står som torpare, först i bussvik sedan torfvehorva, var detta soldat eller båtsmanstorp, någon som vet?

2021-10-01, 12:35
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5127
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 11:48
    • Visa profil
Det står inte hur han dött i kriget, kan fienden ha kommit i land i trakten och slagit ihjäl honom där?

Citera
År 1791. Den 1 Marttij förretogs boupdelning efter afl: Torparen Carl Classon i Torshorfwa som med döden afleditt uttij criget förleditt år 1790 och efter sig lemnatt 3ne st. barn. Dottren Lena 13 år Brita Cajsa 9 år och Dottren Lotta 4 år gamla och som barnens fadersbroder Jonas Classon i Gröndahl infant sig att De omyndigas Rätt och bästa på alt möjeligitt sätt bewaka och iackttaga hwilket egendomen upgafs af Enkan Catharina Davidsdotter med strängaste förmaning att redeligen upgifwa egendomen som fölier nämligen...

2021-10-01, 19:06
Svar #2

Utloggad Lars-Eric Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2023-10-14, 14:24
    • Visa profil
Tack för hjälpen, då hade jag läst rätt. hur han hamnade i kriget får väl bli gömt i tidens dunkel. han finns inte i dödsboken så han är väl begravd på okänd plats.

2021-10-01, 23:00
Svar #3

Inloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:10
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
mvh /staffan -- BFiles

2021-10-02, 16:39
Svar #4

Utloggad Lars-Eric Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2023-10-14, 14:24
    • Visa profil
Det var något nytt om vergeringsman, har hört om 3 männings regementen. troligtvis var han en sådan och förklarar en del varför han står som torpare. kriget tog ju slut efter andra slaget vid svensksund i juli 1790 så han måste ju ha varit med. tack för hjälp

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna