ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bostad för Hanna Fredrika Sandelin?  (läst 601 gånger)

2021-09-30, 16:27
läst 601 gånger

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 13:07
    • Visa profil
Har noterat att hon flyttar från Främmestad till Masthugget för att föda pappa Hans Fredrik 31/3 1914. AID v82464.b31.s1423. Hanna född 1984 i Främmestad.
Även noterat att hon flyttar med pappa till Främmestad.

Men i Göteborgs Barnavårdsbyrå - Utredning och beslut - står det att hon reste till Främmestad 13 april 1914.

Vilket ska jag tro på?

2021-09-30, 17:08
Svar #1

Utloggad Sune Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1227
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:58
    • Visa profil
I Gtb Masthugg hfl står Hanna som utflyttad 1914-11-30, https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00065745_00027
I Främmestad inflyttning är Hannas inflyttning noterad 1914-12-03, https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00099552_00037
Mvh
Sune

2021-10-01, 10:12
Svar #2

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 13:07
    • Visa profil
Då är det nog så att noteringen i barnavårdsbyråns utredning inte stämmer.  ?
Kanske flyttade till Frans Vilhelm Sjögren i Gbg Masthugg Allb:2 sid 158. Har en uppgift om det. Och sa Främmestad i stället för det till byrån?
Mvh Sivert

2021-10-01, 12:33
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Som vi konstaterat tidigare (https://forum.rotter.se/index.php?topic=170994), så bor Hanna Fredrika och hennes son Hans Fredrik på Stigbergsgatan 18 (Majornas 5:e rote, n:r 18) som ser ut att vara ett vanligt hyreshus. Sjögren är bara en av många andra som bor i samma hus och finns på s. 157 i AIIb:2, medan Hanna finns på s. 159.

Den boken är en fastighetslängd, som fanns i stadsförsamlingarna vid sidan av församlingsböckerna. När någon flyttade mellan två gårdar i en landsbygdssocken, så ströks hela familjen på det gamla stället i församlingsboken och skrevs in på det nya stället. Men i de stora göteborgsförsamlingarna flyttade folk ofta, och för att inte behöva skriva in så många personer vid varje flytt, så stod familjerna kvar på samma ställe i församlingsboken (som inte var geografiskt ordnad) och i stället hade man fastighetslängder där man noterade var de bodde samt flyttningarna, men bara för en person i varje familj (mannen om det var ett gift par). Därför står bara Hanna (men inte hennes son) i fastighetslängden, medan båda står i församlingsboken.

I församlingsboken finns de som sagt på uppslag 1423 i AIIa:8, och där finns noteringen "5:18", som är fastigheten de bor i. Och det är också där Hanna finns i fastighetslängden på s. 159 i AIIb:2. Och i fastighetslängden står Främmestad i både in- och utflyttningskolumnen. Det finns alltså ingen noterad flyttning till eller från någon annan plats i Masthuggs församling eller någon annan församling i Göteborg.

När det gäller datumet för flyttningen från Göteborg tillbaka till Främmestad, så är det den officiella flyttningen, d.v.s. de dagarna som ut- resp. inflyttningen noterades på Masthuggs resp. Främmestads pastorsexpedition - men det betyder inte att det var då som de verkligen flyttade. Dagen i barnavårdsakten måste man ha fått från någon som visste när de flyttade; kanske Hanna själv, eller hyresvärden om man sökte henne där. Jag skulle därför lita mer på den dagen, speciellt om den noteringen är gjord innan den officiella flyttdagen. Är den noteringen i barnavårdsakten daterad?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-10-01, 15:56
Svar #4

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 13:07
    • Visa profil
Tack!!! Bra!!! Ska läsa och begrunda.
Mvh/Sivert

2021-10-01, 18:02
Svar #5

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 13:07
    • Visa profil
Hej!
Tack för spårning!!

Ska försöka bifoga barnavårdsbyråns och barnbördshusets journal.

Tack för intresse.

Mvh/Sivert












2021-10-01, 19:51
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I barnavårdsakten står "9/5 14" framför flyttnoteringen. Det är alltså då som noteringen är gjord, mindre än en månad efter den uppgivna flyttningsdagen, och mer än ett halvår innan den officiella flyttningen enligt kyrkoböckerna. De officiella flyttningsdagarna i kyrkobokföringen bör då ha gjorts när man fick kännedom om flyttningen, medan uppgiften i barnavårdsakten bör vara den riktiga.

I den första noteringen (den 13/3 14) står: "...styffadern vet ej om hennes belägenhet". Då lär hon också ha rest till Göteborg innan den officiella inflyttningsdagen den 10/1 - om inte styvfadern hade stora problem med synen...  :) Och det står ju också i barnavårdsakten att hon flyttade 1913 (men ingen dag).

Det var alltså hos Sjögren som hon bodde och var "tjänarinna". Och där lär hon då som sagt ha bott hela tiden i Göteborg, eftersom det inte finns några andra flyttnoteringar.

Du har tidigare sagt att du letar efter Hans Fredriks okände far. Enligt barnavårdsakten ville Hanna inte uppge hans namn - men du har väl sett att det står i BB-journalen?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-10-01, 20:11
Svar #7

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 13:07
    • Visa profil
Tack!! Återkommer i morgon.
Tror att jag hittad min DNA farfar.  : - )
Ville lösa "bara" glappet" i boendet.


Mvh/Sivert

2021-10-02, 10:07
Svar #8

Utloggad Sivert Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 13:07
    • Visa profil
Tack Jörgen! Suverän spårning!
"Du har tidigare sagt att du letar efter Hans Fredriks okände far. Enligt barnavårdsakten ville Hanna inte uppge hans namn - men du har väl sett att det står i BB-journalen?"

Stämmer; David Andersson där. Trodde inte på det då farmor hela tiden sa att han var en rallare som stack till Amerika. Försökte se vilka som emigrerade men hittade inget. Fanns ingen David Andersson i omgivningarna heller. Släppte namnet.

Fick DNA matchningar på ett antal personer i MyHeritage, Ancestry och i FTDNA. Fick hjälp av en DNA expert som kopplade ihop trådarna för mig. Olika verktyg t.ex. Shared cM Project och What are the Odds. Så att tack vare DNA kunde jag hitta David Linus Andersson! Han var gift vid tillfället...

Mvh/Sivert

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna