ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Betydelse av ordet "bot" i födsloregister  (läst 876 gånger)

2021-09-29, 12:10
läst 876 gånger

Utloggad Cecilia Molden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-09-30, 12:10
    • Visa profil
Hej!
Tittade i anteckningarna (kladden) till födsloregister i Visby. I dessa anteckningar finn det på vissa barn en notering om #bot" och sedan några siffror. För min släkting ser jag att barnet är fött endast 4 månader efter äktenskapet. Kan bot betyda att man fick böra för att man föder ett utomäktenskapligt barn? Det står ingen markering om att fadern är okänd eller att barnet är utomäktenskapligt i den slutliga boken.

2021-09-29, 12:59
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Det var aldrig  födandet av  ett barn utom äktenskapet som straffades.
Det var handlingen att haft sex före äktenskapet vilket oftast kunde bevisas genom att det föddes ett barn.
Om  barnet kom  för tidigt efter giftermålet straffades paret  med böter  för "otidigt sängelag",
dvs de hade haft sex i  otid, i förtid.
 

2021-09-30, 12:10
Svar #2

Utloggad Cecilia Molden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-09-30, 12:10
    • Visa profil
Tack för svar.  :)

Min nästa undran; vet du om det finns möjlighet att barnet var avlat av någon annan? Måste fadern erkänna barnet som sin någonstans? Rent utseendemässigt verkar min släkting vara väldigt olik alla andra...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna