ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lisbeta Andersdotter på Lillpite nr 2 död 1726  (läst 1619 gånger)

2021-09-27, 21:36
läst 1619 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Hej,

jag söker ursprunget till Lisbeta Andersdotter som levde på hemman nr 2 i Lillpite, gift 1706-01-28 med Nils Andersson från Svensbyn. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0035073_00234#?c=&m=&s=&cv=...

I Martin Ljungs anor här på Anbytarforum står det att Lisbeta var från Lillpite nr 6 som dotter till Anders Persson Busk (510) och Karin Andersdotter (511).

I så fall måste Nils Andersson ha köpt nr 2 i Lillpite, eftersom varken Nils eller Lisbeta var därifrån.

Efter Lisbeta avlider 1726 och Nils 1728, ganska nyligen omgift med Anna Andersdotter fr Svensbyn, övertar deras äldre dotter hemmanet och hon gifte sig med Samuel Larsson från Blåsmark.

Fast när kom i så fall Nils Andersson och Lisbeta Andersdotter till hemman nr 2?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Desirée G.

2022-02-07, 08:58
Svar #1

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil

2022-02-07, 12:33
Svar #2

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Jag har fått svar privat.


Åh, vad bra att du har fått svar. Då är det väl i sin ordning om jag ber anbytarvärden att plocka bort denna tråd?  :)

Såvida upplysningarna inte rör nu levande personer, framstår obenägenheten att dela av sig till alla andra läsare som svårförståelig.  ???

2022-02-10, 11:52
Svar #3

Utloggad Admin E

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:13
    • Visa profil
Forumets mening är ju att alla ska kunna ta till sig ny kunskap.
Det privata svaret på frågan kan intressera andra forskare också.
Om uppgifterna är mycket omfattande  ser vi fram emot åtminstone en sammanfattning av svaret.

2022-02-11, 09:33
Svar #4

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil


[...]

Såvida upplysningarna inte rör nu levande personer, framstår obenägenheten att dela av sig till alla andra läsare som svårförståelig.  ???
[/quote]

Nej, Lisbeta Andersdotter är avliden sedan länge, så å den sidan rör inte svaret nu levande personer.

Fast du kanske med "nu levande personer" menar eventuella släktingar till henne? Kanske det hade varit på sin plats med ett klargörande vad gäller det, med eller utan Anbytarforums hjälp?

2022-02-11, 09:36
Svar #5

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Forumets mening är ju att alla ska kunna ta till sig ny kunskap.
Det privata svaret på frågan kan intressera andra forskare också.
Om uppgifterna är mycket omfattande  ser vi fram emot åtminstone en sammanfattning av svaret.

Jag har hittat svaret i Anbytarforum på en annan plats. Underligt att Ni inte hittar den.

Det är i tråden om Martin Ljungs anor. Behöver Ni en skärmdump till det forumet eller hittar Ni dit själv(a)?

2022-02-11, 09:54
Svar #6

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Forumets mening är ju att alla ska kunna ta till sig ny kunskap.
Det privata svaret på frågan kan intressera andra forskare också.
Om uppgifterna är mycket omfattande  ser vi fram emot åtminstone en sammanfattning av svaret.

Och ska man vara noga, så kan ingen ha krav på att människor ska dela med sig vad de får i sina privata e-postlådor eller i posten, oavsett vad handlar om. Det går att be om det, men överhuvudtaget inte förvänta sig att få det.

För ingen har egentligen något som helst med andras privata korrespondens att göra, inte ens polisen om de inte har tillstånd att gå igenom människors post, elektronisk eller fysisk, oavsett vilket syfte vad gäller vad man vill ha uppgifter om; släktforskning, dna etc. Det går alltså inte att tro att folk ska dela med sig på ett offentligt forum vad man vill folk ska dela med sig med utgångspunkt i forumets "syfte". Den personliga integriteten och rätten till egen korrespondens är lagstadgad i svensk lag, och inte för olika forums syften.

Det går alltså att be om i forumets "syfte", men faktiskt inte alls ens förvänta sig att folk ska därför dela med sig av det.

Bara för att ha det klargjort, också.

2022-02-11, 13:03
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har fått svar privat.

Jag har hittat svaret i Anbytarforum på en annan plats. Underligt att Ni inte hittar den.

Det är i tråden om Martin Ljungs anor. Behöver Ni en skärmdump till det forumet eller hittar Ni dit själv(a)?

Ja, när du säger att du fått svar "privat" och inte säger vad svaret innehåller, så är det verkligen underligt att inte att alla hittar svaret i diskussionen om Martin Ljungs anor...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-11, 13:56
Svar #8

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag tror inte någon kan hitta svaret på när Nils och Lisbeta kom till Lillpite 2 i tråden om Martin Ljungs anor -- det finns nämligen inte där. Det bör väl vara före 1723-05-03 (när dottern Sara föds där, enl Leif Boström), men efter 1706-01-28 (när det lyste för Nils och Lisbeta). Det finns kanske på CD:n Leif hänvisar till (som nu finns på USB ...)
mvh /staffan -- BFiles

2022-02-12, 07:29
Svar #9

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Och ska man vara noga, så kan ingen ha krav på att människor ska dela med sig vad de får i sina privata e-postlådor eller i posten, oavsett vad handlar om. Det går att be om det, men överhuvudtaget inte förvänta sig att få det.

För ingen har egentligen något som helst med andras privata korrespondens att göra, inte ens polisen om de inte har tillstånd att gå igenom människors post, elektronisk eller fysisk, oavsett vilket syfte vad gäller vad man vill ha uppgifter om; släktforskning, dna etc. Det går alltså inte att tro att folk ska dela med sig på ett offentligt forum vad man vill folk ska dela med sig med utgångspunkt i forumets "syfte". Den personliga integriteten och rätten till egen korrespondens är lagstadgad i svensk lag, och inte för olika forums syften.


I sak kan du ha rätt, men vadan detta hysch-hysch? Se så, var lugn för vi sysslar inte med företagshemligheter här på forumet. Håll till godo:

Sida 723: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen EXIIb:3 (1706-1708) Bild 3920 / Sida 723b (AID: v948403.b3920.s723b, NAD: SE/RA/420422)

Sida 744: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen EXIIb:3 (1706-1708) Bild 4040 / Sida 745 (AID: v948403.b4040.s745, NAD: SE/RA/420422)

Sida 1430: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen EXIIb:3 (1706-1708) Bild 7710 / Sida 1431 (AID: v948403.b7710.s1431, NAD: SE/RA/420422)

2022-02-12, 10:25
Svar #10

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Jag har inte Arkiv Digital hemma så det där var lönlöst.

Jag har heller inte tid att gräva fram Lisbetha. Eller är Ni alla tre - kanske - släkt med henne; Jörgen, Constantinus, Stefan? Eller vad?

Vill du göra reklam för Leifs USB är det ditt ansvar Constantinus. Jag har inte fått det från hans USB/CD.

Nu ska jag ut och åka skidor i det knallfina vädret. Dräp er nu inte med Lisbetha. Vi har alla våra släkter.

2022-02-12, 11:04
Svar #11

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Vill du göra reklam för Leifs USB är det ditt ansvar Constantinus. Jag har inte fått det från hans USB/CD.

Eh? Det var Staffan Bergh som hänvisade till Pitebygdens forskarförening. Och mig veterligen bedriver inte Leif Boström (som inte är aktiv inom denna förening) heller någon försäljning av material på USB.

Oavsett så njut av skidåkningen! Motion och frisk luft gör susen för kropp och själ.  :)

2022-02-12, 13:10
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och ska man vara noga, så kan ingen ha krav på att människor ska dela med sig vad de får i sina privata e-postlådor eller i posten, oavsett vad handlar om.
[...]
För ingen har egentligen något som helst med andras privata korrespondens att göra, inte ens polisen om de inte har tillstånd att gå igenom människors post, elektronisk eller fysisk, oavsett vilket syfte vad gäller vad man vill ha uppgifter om; släktforskning, dna etc.
[...]
Den personliga integriteten och rätten till egen korrespondens är lagstadgad i svensk lag, och inte för olika forums syften.

Detta handlar inte om din "privata korrespondens", utan om svaret på en efterlysning - vilket inte är något som behöver hemlighållas av hänsyn till din "personliga integritet".

Det här forumet är inte bara till för att just du ska få svar på dina frågor. Därför kan man faktiskt begära att när du talar om att du har fått svar, så talar du om vad svaret är - eftersom det kan intressera också andra släktforskare.

Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-12, 15:10
Svar #13

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Citera
/.../ Vill du göra reklam för Leifs USB är det ditt ansvar Constantinus. Jag har inte fått det från hans USB/CD. /.../

Någon reklam var det inte, om du läser vad jag skrev -- utan en källhänvisning, ur/via Leifs post om Martin Ljungs anor.

Men det har ju Constantinus gjort onödigt, så om du inte vill betala för Arkiv Digital, så kan du ju läsa texten i källhänvisningarna från AD, och antingen besöka Riksarkivet, eller be dom göra kopior -- med en sådan exakt hänvisning kostar det dig nog bara kopieavgiften -- 3 sidor à 4 kronor gör 12 kronor ...
mvh /staffan -- BFiles

2022-02-13, 13:14
Svar #14

Utloggad Admin E

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:13
    • Visa profil
Påminner om Anbytarforums regel: Håll en vänlig ton i kontakten med andra anbytare.
Ha i åtanke att personangrepp inte är tillåtna.
Jag har därför tagit bort några  inlägg med kränkande kommentarer.  De hör inte  hemma på Forum.

2022-02-14, 06:00
Svar #15

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil


Karin! I den stängda tråden hänvisade du till Piteforskares efterlysningssida. Men där efterlyste frågeställaren källan till Bryggmans ursprung, och nu tror jag mig ha funnit en möjlig från Bygdéns herdaminne. Se bifogade skärmdumpar.

Ännu har jag inte sett faktiska bevis som binder samman tyske handelsmannen Heinrich Brüggman med Anders Andersson Bryggares familj i Piteå stad. Efter att ha varit i kontakt med erfarna piteforskare som säger sig, utifrån hittills kända och tillgängliga källmaterial, inte kunna se en bekräftad koppling till Öregrund så anser jag fortfarande dina uppgifter vara helt obestyrkta.

Du som framhåller dig som historiker med en doktorgrad i 1600-tals historia, bör vara väl medveten om att kritik, som lämnas mot ens framförda teorier och presenterade slutsatser, kan komma snabbt om man inte skickar med väl underbyggda källhänvisningar.

2022-02-14, 10:43
Svar #16

Utloggad Admin E

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:13
    • Visa profil
Ytterligare  inlägg och kommentarer  som inte tillför den ursprungliga frågan något
och vars innehåll inte hör hemma på Forum har rensats bort.

Härmed avslutas denna diskussion!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna