ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förteckning över ryttare och knektar 1590 för Fröderyd-Bäckaby-Ramkvilla  (läst 334 gånger)

2021-09-26, 21:32
läst 334 gånger

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Hej,
Jag hittade denna intressanta lista över ryttare och knektar för Fröderyd-Bäckaby-Ramkvilla för år 1590. Jag skulle behöva hjälp med att tyda de tre rödmarkerade ställena.

Sedan tolkar jag texten som att dessa är ute på tåg (för Richzens fiendher) och därför befriades ryttarna för gärderna (extraskatter) och knektarna befriades för årliga skatten och extraskatterna (årligha wtskölder eller gierdher). Är jag rätt ute här?

Slutligen, vad heter knekten i Urås; fjärde från slutet?

"Befiennes Iag migh Andreas Benedicti gudz ordh
dighe? tienare och kiörkaprest wdi fröderydz prestegeld, at the
effther ichrefne? Rytter och Knektar hafua therats hemman uthi
betrodde geld och - uthe för Richzens fiendher och hafua Ry(skada)
ne haffe theres hemman frij allenast för gierdheena?, och knekter
hafua Intet wtgiordt årligha wtskölder eller gierdher. Pro Anno (skada)*"

* Volymen är för år 1590

mvh Thomas

Källa: Landskapshandlingar, LandskapshandlingarSmålands handlingar, SE/RA/5121/5121.05/1590: 16 (1590), bildid: A0047726_00049
Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0047726_00049

2021-09-27, 13:19
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Thomas!

Jag tror att din tolkning o stort är korrekt. Har några förslag på vad det skulle kunna stå på de ställen du rödmarkerat. Jag tor att det står "schrefne rytter". Han skriver ju s på många olika sätt och det blir ju dessutom mer logiskt med (ut)skrivna ryttare och knektar. Sedan står det nog "och are uthe" tror jag, alltså är ute. Det bör väl också stå betiennes alltså bekännes, i början. Vid den första skadan du nämner kan det kasnke stå Rytter-ne.
Namnet på knekten måste väl ändå vara Lasse.

VH Klas

2021-09-27, 20:26
Svar #2

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Hej,
tack för hjälpen! Nu ser jag att det står "och ære uthe", alltså "æ".
Och Lasse - självklart! Jag snöade in på att det började på "Z" och så låste det sig... :)

mvh Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna