ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-22  (läst 2687 gånger)

2003-01-02, 18:55
läst 2687 gånger

Ingrid Clenman

Hej Gunilla!
 
Per Granqvist föddes mycket riktigt 21/1 1871 i Stoby socken. Hans far var Bengt Granqvist och modern Hanna Pålsdotter. Paret hade 5 barn, ett dog. Du kan hitta dem i DDSS (ddss.nu) på nätet.
Var föräldrarna var ifrån vet jag inte ännu. Jag har många anor i trakterna o. ska leta lite.
Mvh
Ingrid

2003-01-02, 20:28
Svar #1

Utloggad Gunilla Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 14:59
    • Visa profil
    • www.nillans.se
Ballingslöf är det ett ställe i Stoby? Vad är det för typ av ställe i så fall?

2003-01-03, 07:50
Svar #2

Olle Nilsson

Enl. Rosenberg:
Balingslöf. Jernvägsstation på S. stambanan, 8,5 mil fr. Malmö, 49,2 mil fr. Stockholm, vid Balingslöfssjön och byn B., tillhörande Stoby sn, V. Göinge hd, Kristianstads län. Platsen är post- och telegrafstation.

2003-01-03, 09:51
Svar #3

Utloggad Gunilla Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 14:59
    • Visa profil
    • www.nillans.se
Då måste det vara byn som menas. Fick en stund senare reda på en siffra också. Balingslöf N. 5. Borde vara ett torp eller en stuga.

2003-01-03, 11:10
Svar #4

Utloggad Gunilla Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 14:59
    • Visa profil
    • www.nillans.se
Är Grankvist ett vanligt efternamn i Kristianstad län under 1700-1900? Är chansen stor att det är en släkting till min ana om det är i samma socken eller angränsande socken?

2003-01-03, 13:38
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

I detta fall när det tydligen rör sig om ett soldatnamn (kikade igår in på det du också bör ha hittat på DDSS; vigda 1860 osv..), så får man tänka på att just soldatnamn 'ärvdes' av nästa soldat utan att man för den skull behövde vara släkt över huvud taget. (Namnet kan förstås också innehas av helt andra personer då det knappast var så ovanligt.)

2003-01-03, 15:32
Svar #6

Ingrid Clenman

Byn heter Ballingslöv. På 1820-talet hade den omkr. 10 nummer, på varje nummer fanns en eller flera gårdar. Dessutom fanns det ett ganska stort antal torp. Bengt var f.d. artillerist och hette Andersson. Jag tror inte att Bengt var från Stoby, vigseln ägde rum i Norra Sandby (en grannsocken), där hans fru antagligen arbetade just då. Löftesman var hennes morbror som bodde i Linderöd (hette då Linneröd), så möjligen var det hennes hemby. Granqvist är ett vanligt namn i trakterna, både som soldatnamn och släktnamn i hantverkarfamiljer. Jag har c:a 60 Granqvist i min egen släkt från Göinge (inte soldatnamn här).
Jag har letat i HFL för N. Sandby, men hittade inte Hanna, troligen var hon där bara en kort tid.

2003-01-03, 16:52
Svar #7

Utloggad Gunilla Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 14:59
    • Visa profil
    • www.nillans.se
Ur vigselboken:  
Skrifteligt medgifvande af Hanna Påls dotters morbroder och giftoman Torparen Ola Johnsson i  
Lunneröd?
 
Då borde jag kunna gå vidare med Ola Johnsson för att hitta modern till Hanna Pålsdotter. Vilken socken ligger Linneröd i?

2003-01-03, 16:55
Svar #8

Utloggad Gunilla Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 14:59
    • Visa profil
    • www.nillans.se
Ingrid, tittade du på Aska 7 i HFL?

2003-01-03, 19:17
Svar #9

Ingrid Clenman

Linderöd är en egen socken i Kristianstad län, tyvärr ännu inte med i DDSS. Jag kollade HFL AI:8 1858-1861 för N. Sandby, men i den finns bara 4 nummer i Aska. Först i nästa HFL finns det fler nummer, men då hade Hanna redan flyttat till Ballingslöv. Därför tror jag att hon var bara kort tid i Aska. Bland dopvittnena har jag inte heller hittat nåra självklara släktingar, vilket annars är det vanliga i Skåne. Du får väl börja med Ola Jonsson i Linderöd.  
Ingrid

2003-02-11, 02:11
Svar #10

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Någon där som kommit in på släkten En i Stoby.
 
Ivar En född 30 maj 1890.
 
Söker hans  förfäder i Stoby. Kristianstad.
MVH
Sweneric Andersson

2003-02-11, 16:03
Svar #11

Ingrid Clenman

Hej!
Om du söker i DDSS hittar du Ivars födelse, också hans syster Gerda (1894 i Farstorp), båda födda utom äktenskapet, moder Anna Theresia En, ingen fader nämnd. Enda dopvittnet är Annas mor Ingrid Jönsson, tydligen från Vankiva, även barnen födda i Vankiva.
http://ddss.nu/
Mvh
Ingrid

2003-02-12, 16:37
Svar #12

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Är det någon forskare som konfronterats med en viss Tullsson Måsberg (alt. Mossberg) i eller kring Stoby socken i Västra Göinge socken i Skåne? Mossberg utflyttade från Stoby 1791 till Östra Torsås socken i Kronobergs län, enl. HFL Ö. Torsås. Han uppges där vara snickare. Förnamnet Tullsson är nog särskilt knutet till Skåne och kanske just till Västra Göinge härad. I Östa Torsås HFL uppges Tullsson vara född 1769. Födelseort och föräldrar okända. Mossberg blev så småningom hemansägare i Hörda by i Ö. Torsås socken (Kron. l.) och var även verksam som skillingtrycksförfattare.  
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2003-02-12, 20:18
Svar #13

Ingrid Clenman

Hej Dag!
Jag råkar ha en Tulson Sonesson som föddes 1/2 1769 i Farstorp. Kanske det är han? Möjligen kan jag också ha nån annan Tulson vars födelsedatum är okänt för mej (t ex om han föddes i Stoby före 1778!). Du har inget mer som kan hjälpa till med identifieringen? Var han snickare redan när han flyttade in?  
Ingrid

2003-02-13, 08:52
Svar #14

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Tack för ditt svar. Får jag återkomma i morgon med lite mer precisa uppgifter. Först då har jag tillgång till mina excerpter. Första gången Tullsson (Tulsson) förekommer i Östra Torsås husförhörslängder anges han vara snickare och inflyttad från Stoby. I Göinge fanns det ju skickliga möbelsnickare vid denna tid. Redan då bar han namnet Mossberg (alternativt stavat Måsberg)
Dag

2003-02-14, 09:25
Svar #15

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ingrid!
Här följer lite mer information om Tulson Mossberg/Måsberg. Enligt Östra Torsås Hfl. under 1790-talet (Saknar tyvärr exakt källhänvisning)skulle Tullson vara född d. 2 februari 1769 i Skåne och inflyttad till Östra Torsås från Stoby socken. Karin Johansson, som skrivit en uppsats om Tulson Mossberg i hembygdsboken Östra Torsås, (Årsbok / Östra Torsås hembygdsförening 1976/1978, s. 90-94, Tullsson Mossberg. Om de stora bränderna i Växjö och Hörda.), anger samma födelsetid, d. 2/2 1769) som jag har i mina excerpter. Eftersom namnet Tulson sannolikt varit ovanligt, eventuellt lokalt använt i delar av Göinge härader och också kanske stannat i vissa släkter, så är din uppgift om en Tulson född i Farstorps socken d. 1/2 1769 mycket intressant. Enligt uppgifter i Skånsk släktforskarkalender (1984?) förekommer dock namnet Tulson i flera socknar runt Hässleholm. Namnet Tulson (med varierande stavningar) finns däremot INTE bland Mossbergs avkomlingar. Jag känner till detta därför att Mossberg var min fffmf. Mossbergs barn, födda mellan 1798 och 1816 hette i tur och ordning: Johan (1798), Ingrid Maria (1799), Salomon (1802), Gustava (1805), Beata (1809) och Stina (1816). Namnen Johan, Ingrid Maria och Stina har förekommit i Mossbergs hustrus släkt. Namnen Salomon, Gustava och Beata har inte observerats i hennes släkt och KAN alltså vara släktnamn på fädernet. Namnet Beata gavs för övrigt till den dotter som föddes 1809 på Skye säteri i Uråsa socken (grannsocken till Östra Torsås) medan Mossberg var arrendator där. Möjligen är namnet Beata en spegling av namnskicket i denna säterikultur och saknar förankring i hans släkt. Faddrarna vid Mossbergs barndop verkar enbart bestå av vänner och släktingar på hans hustrus sida.
Kan husförhörslängderna för Farstorp och Stoby i Västra Göinge härad i Skåne föra fallet vidare?
Hälsningar
Dag

2003-02-14, 10:30
Svar #16

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tillägg:
Under rubriken Personnamn i Anbytarforum, finns en del intressanta uppgifter om namnet Tulson vilka antyder att namnet nog inte varit så extremt ovanligt i Göingeregionen som man kanske skulle kunna tro.
Dag

2003-02-14, 20:59
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Dag och Ingrid! Vet du Ingrid i vilken by Tulson Sonesson var född i Farstorp? Då kan jag lätt kolla i boken Farstorp, Händelser och människor av Harald Wagn?r om det står något om hans vidare öden.

2003-02-14, 23:39
Svar #18

Ingrid Clenman

Hej Anders!
Han föddes i Matberga, son till Sone Tulsson och Sara Trulsdotter. Sone var från Visseltofta, Sara var dotter på gården. Hon hade tidigare varit gift med Ola Sonesson som dog 1760. Hennes föräldrar var Truls Jonsson o. Svenborg Svensdotter.
Jag letade förgäves i SVAR efter de mikrokort jag vet finns över olika hantverkarämbeten i Kristianstad, protokoll och gesällbrev eller något i den stilen. Där kan man vanligen hitta bra detaljer om en hantverkares ursprung. Den gamla katalogen var det enkelt att hitta i, den nya tycker jag är hopplös!
Ingrid

2003-02-15, 00:13
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hoppet lever! Det saknas uppgift om såväl död som giftermål och boendeort för Tulson Sonesson f 1769 1/2 i Matberga, Farstorp. Eftersom Wagn?r försöker att få med alla såna uppgifter så tyder detta på att Tulson har flyttat från socknen. Lite långsökt, men kan namnet Mossberg vara inspirerat av Matberga?
 
Rekorderligt folk det här. Truls Jonsson är son till min ana Jon Eriksson i Matberga, och Sone Tulsson lär anknyta till mina Visseltoftaanor också.

2003-02-17, 09:49
Svar #20

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anders och Ingrid!
Hjärtligt tack för uppgifterna om Mossbergs eventuella härstamning. Jag skall försöka sätta mig in i dessa socknars historia och genealogiska möjligheter. Om vi nu har funnit Mossbergs förfäder så är det ju roligt att han stammar från rekorderligt folk, som du Anders skriver. Jag tycker kanske bara att det är aningen egendomligt att inte ett enda av Mossbergs barns eller barnbarns namn återfinns hos hans förmodade förfäder. Måhända hade han svårt att få gehör för namn som Sone, Truls, Tulson och Svenborg i reliktområdet Värend i Kronobergs län?
Hälsningar
Dag

2003-02-18, 16:46
Svar #21

Ingrid Clenman

Hej Dag!
Äntligen klarade jag av att hitta vad du behöver i SVARs katalog, nämligen protokoll från snickarämbetet. Sökte på Kristianstad län, det finns 2 volymer med protokoll från snickarämbetet.  
Själv löste jag ett långvarigt problem med min anfader tunnbindare Mattis Damgrens ursprung genom att gå igenom dessa protokoll. Jag fick födelsedatum och ort, båda föräldrarnas namn osv.
Med lite tur finns Tulson Mossberg med där! Det vore spännande att få veta vem han var.
Mvh
Ingrid

2003-02-21, 09:04
Svar #22

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej särskilt Ingrid Cleman och Anders Berg.
Mer om Tulson Mossberg.
Det goda råd som jag fått av Ingrid Cleman, nämligen att närmare studera Snickarämbetets i Kristianstad handlingar har burit frukt. När Tulson Mossberg 1791 kom till Östra Torsås socken står han i HFL antecknad som snickare. Själv trodde jag nog att han stått utanför skråväsendet och sysslat med enklare möbeltillverkning på landsbygden. Göingebygden är ju bekant för sina skickliga snickerihantverkare. Kristianstads snickarämbetes handlingar för 16-1800-talen är mikrofilmade (SVAR) men arkivet finns på Nordiska museet. Jag har nu genomgått dessa handlingar och gjort följande fynd.
 
År 1785 den 12 November var ordinarie sammankomst med Lofl. Snickare Ämbetet ... i Christianstadh
 
[Ärende]
Nr. 5
Efter ingifvande skriftl. contract låter åldermannen Mäster E. Fr. Zimmerman hos sig inskrifva gossen Tulson Sånasson att lära handtwercket uti fem år, räknat från sistl. Påsk detta år till samma tid år 1790. Hvarföre inskrifningsafgiften nu til lådan betalas. Prestebevis utlofvade ålderman att ofördröjligen anskaffa om gossens födelse och härkomst.
 
 
Den 16 dec. 1786 [Attest]
 
Att gossen Tulson Sönasson af Matberga är född af ärliga ägta föräldrar, fadern Söne Tulson och modern Sara Trulsdotter, som för detta bebodt en hemmans dehl i Matberga och Farstorps socken, samt att ha härstädes fördt ett ährligt och skickeligt lefverne, det wittnas här med. Och som han nu hafva begifvit sig till Christianstadh att lära handtwärck önskas honom lycka och wälsignelse der til. Han är född i Matberga åhr 1769, den 1Februari.
Eilert Trost
Probst och kyrkioherde
Hästveda den 28 October 1786.
 
Nu torde det inte längre råda några tvivel om att den Tulson Mossberg som kom till Östra Torsås socken i Kronobergs län 1791, också var den gosse Tulson Sånasson som i november 1785 inskrevs som lärgosse vid snickarämbetet i Kristianstad. Anders Berg har säkert helt rätt när han förmodar att efterleden i Matberga också bildat efterleden i namnet Mossberg.  
Fallet Mossberg är ett gott exempel på vad initierade inlägg i Rötter kan betyda för att föra en viss forskning framåt. Tack Ingrid och Anders!
 Hälsningar
Dag

2003-02-21, 11:05
Svar #23

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett beklagligt slarvfel!
Ingrid heter Clenman och ingenting annat!
Dag

2003-03-02, 15:37
Svar #24

Utloggad Georg Nylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2009-02-13, 18:01
    • Visa profil
Jag söker fakta om muraren Jeppa Stålberg, enligt uppgift född 1776. Jag vet ganska mycket om honom efter 1803 men skulle vilja ha reda på var han var född och vilka hans föräldrar var.
I något dokument tituleras han häradsmurare.
Vem utnämnde sådana?                          Stobys arkiv eldhärjades tyvärr 1778.
 
Georg Nylander

2003-05-06, 21:34
Svar #25

Anders Larsson

Ang. Hanna Gustafsdotter (f 1856)
 
Hej
 
Jag har precis börjat släktforska och har direkt stött på ett problem. Min morfars (Axel Arvid Gustafsson f 1892-04-04) mor (Hanna Gustafsdotter f 1856) har antingen haft en annorlunda syn på äktenskapet, alternativt finns det två Hanna Gustafsdotter födda samma år, den ena i Stoby och den andra i Glimåkra.
 
Den ena Hanna (Stoby) får ett flertal barn (söner) utom äktenskapet och har aldrig någon fader nämnd.
Den andra Hanna (Glimåkra) gifter sig med Swen Paulin Persson 1875-11-08 och får ett flertal barn (söner) inom äktenskapet. Inget födelseår/datum för alla dessa söner krockar med varandra.
 
Jag hittar bara uppgifter om en Hanna Gustafsdotter men kan det verkligen vara så ? Det ser mer ut som två olika personer.
 
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Vänliga hälsningar
 
Anders

2003-05-06, 22:40
Svar #26

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Anders Larsson!
 
Det finns två stycken Hanna Gustafsdotter, fast hon i Stoby ska enligt Arkion vara född 1855?
 
Detta hittade jag i Arkion:
 
ANNO 1890 - Kristianstads län
Folkräkningen
 
Stoby moder församling    
Hanna Gustafsd:r f. 1855 N. Sandby Krstads l.
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Stoby moder
Hemort: Qvistalånga N:o 1
Kontrakt: V. Göinge
Län: Kristianstad
 
Födelseår: 1855
Födelseförs: N. Sandby Krstads l.
 
Yrke: Arb.kv.
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Famstkod: Mor/fru (M)
 
Hushåll nr: 400
Familj nr: 1
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000195  Kort nr: 5
Sida: 25  Rad: 46
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Hanna Gustafsd:r f. 1855, Arb.kv.
Nils f. 1879 (född i Norra Sandby)
Karl August f. 1884 (född i Stoby)
Jöns Emil f. 1888 (Född i Stoby)
 
 
ANNO 1890 - Kristianstads län
Folkräkningen
 
Glimåkra församling    
Hanna Gustafsdotter f. 1856 Glimåkra
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Glimåkra
Hemort: Glimåkra N:o 5
Kontrakt: Ö. Göinge
Län: Kristianstad
 
Födelseår: 1856
Födelseförs: Glimåkra
 
Yrke: Sömmerska
 
Civilstånd: Änka/änkling (E)
Kön: Kvinna
Famstkod: Mor/fru (M)
 
Hushåll nr: 75
Familj nr: 1
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000195  Kort nr: 14
Sida: 5  Rad: 20
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Hanna Gustafsdotter f. 1856, Sömmerska
Nils Henric f. 1876  
Per Ernst Emil f. 1878
Allgot Arvid Gunnar f. 1889
 
samtliga i denna familj är födda i Glimåkra.
 
Hoppas att du med detta kan räkna ut vem som är din Hanna Gustafsdotter.
 
Med vänlig hälsning
Ulrika Påhlsson

2003-05-07, 02:47
Svar #27

Ingrid Clenman

Hej Anders!
Den Hanna du söker föddes i Norra Sandby 19/11 1855, dotter till sockenskräddare Gustaf Petersson och Pernilla Månsdotter. De bodde då på Orelyckan.
Jag kan hjälpa dej lite mer på vägen om du vill (fast inte angående fadern till Axel!)
Mvh
Ingrid

2003-05-08, 00:01
Svar #28

Anders Larsson

Ulrika och Ingrid
Tack så väldigt mycket för er hjälp !
Min Hanna är alltså född i N Sandby. Då skall jag gå in på kyrkoböckerna och se om jag kommer vidare på egen hand. Än en gång tack !
(jag kanske hör av mig om jag fastnar igen)
 
Anders

2003-06-22, 14:52
Svar #29

Ingrid Nielsen

Det ska finnas en Olof Katt i Stoby i början på 1600 talet, han skulle haft en son Truls Olsson f. c:a 1620 och en sonson Jöns Trulsson som levde ännu 1692. Är det någon som har uppgifter om Katt så är jag mycket tacksam.
mvh
Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna