ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med namn  (läst 243 gånger)

2021-09-23, 00:55
läst 243 gånger

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
På Långemåla gård har Truls Holme (från 1632) och senare Jon Holme varit upptagna som brukare från och till.
Enligt dansk jordebog är en Holme noterad från Jacobi dag 1650 (1 första maj) t.o.m. årsdagen 51.
Denne H har erlagt Landgilde (avradspenning) och smör (?). Men vad heter han? Jonnes? Isf torde det vara Jon Holme.
Kanske har jag stirrat mig blind...

Begynnelsebokstaven liknar, i mina ögon, inte ett j. Det finns åtskilliga j att jämföra med och de liknar inte detta.
Kanske är det bara en frakturvariant på ett j. Om någon vill ge en second opinion så är jag hemskt tacksam.


2021-09-23, 10:18
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Trulß Holmb

Första bokstaven i förnamnet liknar mest ett dåtida Y, men om de följande bokstäverna är rätt tolkade kan den väl inte vara annat än ett T.

Hälsar vänligen
Maud

2021-09-23, 10:46
Svar #2

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Tack så mycket, Maud.
Det ser verkligen lite egenartat ut. Det kanske får tillskrivas fogden som höll i pennan. Men kronologiskt stämmer Truls.

Vänligen
/P

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna