ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröderna Krams hustrur.  (läst 221 gånger)

2021-09-22, 08:59
läst 221 gånger

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Bröderna Engelbrekt Classon (Kram), d 1689 och Daniel Classon (Kram), d 1679 var två välbärgade köpmän i Söderhamn, söner till en tidigt avliden guldsmed i staden. Båda gifte sig omkring år 1660. Men vad hette deras hustrur?
För många år sedan antecknade jag att Engelbrekts maka hette Johanna Stenbith. Den uppgiften hade jag sett i Olof Bromans Glysisvallur.
Men nu ser jag i Anders Olssons "Släktbok över Söderhamn" att Engelbrekts hustru hette Margareta! Han fick barnbarn med förnamnen Engelbrekt och Margareta, väl uppkallade efter sin farfar och farmor.
Vem var då Daniels maka? Kan det ha skett en förväxling i Bromans bok? Kanske var det Daniel som var g m Johanna Stenbith?
I Söderhamns dombok våren 1673 finns uppgiften att Daniel uppbjöd salig Jon Stenbiths gård. Och tittar man i mantalslängderna, kan man se att en Olof Jonsson Stenbith finns alldeles efter Daniel Classon åren 1662-1667. Året därpå (1668) hittar vi på denna plats hustru Ingeborg Stenbith, som i "Släktboken" uppges vara änka efter den Jon Stenbith, vars gård köptes av Daniel Classon. Olof Jonsson Stenbith var son till Jon och Ingeborg.
Olof Stenbith gifte in sig i släkten Halenius, liksom Engelbrekt Classons dotter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna