ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bohuslän: Erik Torbjörnsson Holmberg  (läst 224 gånger)

2021-09-21, 19:31
läst 224 gånger

Utloggad Per Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 08:53
    • Visa profil
Erik Torbjörnsson Holmberg föddes enligt hfl 16 juni 1771, gifte sig 1822 med min anmoder Catharina Jansdotter i Sandby, Öland. 1824 reser de, med CJs oäkta dotter Catharina (1811) till ”Bohuslän”, men spåren upphör den 21 maj 1824 i Vittsjö, Skåne, då hon nedkommer med den gemensamma sonen Nils. Kvar på Öland lämnade de hennes oäkta tvillingar Lotta och Johan födda 1816, som hamnar i fosterhem, och hon blir min morfars mor. Johan försvinner, som det verkar, snart, kan han ha anslutit till modern och styvfadern? (Han är inte noterad som död, men kan ju ha dött ändå).

Idag fann jag Erich Thorbjørnsen Holmberg, som den 1 februari 1804 gifte sig med Olea Jacobsdotter, i Larvik, Norge. Det är tvärs över ’fjorden’ från Bohuslän. Var Erik från Bohuslän, eller var han norrman, det kan man fråga sig? Hur går jag vidare (med tanke på att kyrkböckerna i Bohuslän är i ett sorgligt skick, dvs saknas i många socknar runt 1824 och tidigare).

Frågan gäller allt som rör honom, och deras gemensamma öde (och de barn som följde med) efter den 21 maj 1824.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna