ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Larvik. Erich Torbjørnsen Holmberg och Olea Jacobsdotter giftemål 1804  (läst 194 gånger)

2021-09-21, 18:45
läst 194 gånger

Utloggad Per Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 08:53
    • Visa profil
Jag har letat efter en anmoder: Catharina Jansdotter född 1781 i Dalarna, som försvinner riktning ”Bohuslän” 1824. Hon är gift med sjömannen Erik Torbjörnsson Holmberg född 1771 okänt var, och får på vägen en son med honom: Nils (i Vittsjö, Skåne). Min anmoder får en oäkta dotter Catharina 1811 i Nora, Dalarna, och tvillingarna Lotta och Johan 1816 i Alunbruket, Öland. Lotta blir kvar och blir min morfars mor. Både Johan och Lotta blev 1824 fosterbarn, men Johan försvinner, troligen ansluter han, trots sin ringa ålder, till föräldrarna.

Nu fann jag att denne sjöman, Erich Torbjørnsen Holmberg, gifter sig den 1 februari 1804med enkan Olea Jacobsdotter i Larvik. Men jag finner inget mer. Vem var hon änka efter, hade hon barn med denne, när var hon född etc. Och vad hände efter giftemålet med Erik, bodde de i Larvik (förutom sjön). Och hade hon dött när Erich gifte sig med Catharina tidigt 1820-tal? Hur går man vidare för att finna uppgifter om honom och Olea, och deras eventuella barn. Och ffa i förlängningen om Erik och Catharina tog med sig sina barn (Nils) och två styvbarn Catharina och Johan till Norge? Och med stavningarna, var Erich/Erik svensk matros eller norsk?

En möjlighet är att han kom från Bohuslän, men ingen av mina fem släktingar återfinns någonstans i Sverige, i de källor som är sökbara. Det troliga är därför att han/de återvände till Norge, ev Larvik, kanske det fanns ett arv eller något som fick dem att resa? Frågor, frågor, frågor, som följt mig under flera år - all hjälp mottages med tacksamhet!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna