ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Georgius Johannis Ursinus (ca 1632-1683)  (läst 219 gånger)

2021-09-20, 13:07
läst 219 gånger

Utloggad Pekka Ursinus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 09:24
    • Visa profil
Hej,
Innan Georgius Johannis Ursinus (min 7ggf) kom till Kangasniemi Finland som kaplan och kyrkoherde ca mitten av 1660 var han som predikant i överst Georg Schwengelns dragon regement 1657-60. Jag hittade följande:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0053725_00363#?c=&m=&s=&cv=362&xywh=1892%2C3089%2C4078%2C1572
Rullor 1620-1723 SE, KrA/0022/1660/4 (1660)
Bild 363
Staaber:
Predikant Georgius Ursus
Han är också känd som Georgius Johannis Ursinus (Sikaniemensis). Sikaniemensis syftar på Siikaniemi -församlingen i Vyborg, dvs. att han hade bott i Siikaniemi Vyborg innan han kom till Kangasniemi. Skulle någon ha mer information om vilka hans föräldrar skulle vara? Skulle någon hitta på mer information om honom i Riksarkiv eller andra arkiv? Hans fars namn (enligt patronym Johannis) refererar till hans fars namn skulle vara Johannes (Johan). Karl (Konung Carl IX) hertings tjänst var en Mechior Behr/Bähr från Tyskland, som hade en son Georgius (Georg, Jöran) Ursinus, som avrättades på Storatorget i Stockolm den 11.9.1624 tillsammans med Zacharias Anthelius, Södertäljes borgmästare. Det finns indikationer i dokumentet att han hade en yngre bror Johan. Men vad hände med Johan efter denna händelse på Stortorget. Jag har inte hittat på informationer, vad var hans öde. En av mina tankar är att han skickades till någon säker plats långt från Stockholm, till exempel Vyborg slott. Jag har uppskattat att Georgius Ursinus skulle ha fötts omkring 1595, så den yngre brodern Johan runt 1598 som passar ihop tidmässigt med okända far till den Kangasniemis kyrkoherde Georgius Johannis Ursinus. Tack på förhand för alla möjliga information och tips om min förfader Georgius Johannis Ursinus innan han kom till Kangasnniemi och särskilt för hans föräldrar.
mvh Pekka Ursinus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna