ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finsk äventyrare häktad i Stockholm - och dömd!  (läst 341 gånger)

2021-09-18, 21:46
läst 341 gånger

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Hej
Jag har försökt mig på att läsa en dom, jag har skrivit ut det jag kan läsa själv på ett word dokument och lämnat tomt gap där det blivit för svårt att tyda det skrivna. Jag bifogar både domen och min egen tolkning.
Hoppas någon kan fylla i text-gapen? Lite svårt att förstå innebörden i domen men det finns väl inget forum där hjälp att få finns för sådant?
Min släkting Benjamin rymde senare från fängelset men fångades in igen, men det är en annan historia.
Hälsningar Ann-Christine

klistrar även in min tolkning här, den är ganska kort:

Benjamin Terenius född 1890-11-13 dom 1914

Dömdes dels jämlikt 12 Kap. 4 _ _ 21 _§ samt 22 Kap. och? 18 §§_ _ _ _ _    _ _ _ _  4 Kap. 1 §
Strafflagen för förfalskning i förening med bedrägeri och oriktigt begagnande af annans
Betyg att _ _ _ _ _ _ straffarbete 7 månader och vara _ _ _ _ _ _ _ _ _    _ _  _ _  intill dess
ett år förflutit från det han efter ut_ _ _ _ _ _ _ (utståndet?) blifvit (blivit?) frigiven, dels jämlikt _ _
Kap. 1 § s. (?) _ _ fri första resan stöld till fyra månaders straffarbete, dels ock
jämlikt 10 Kap. 6 § och 11 Kap. 6 § _ . _ _ .   _ _ _ _ _ med 4 Kap. 1 § samma lag
för våldsamt motstånd vid offentlig förrättning i förening med _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 
 _ _ _ _  beteende inför stående ? _ _ _    _ _ _   _ _ _ _ _ fängelse två månader,
_ _ _ _ _ _  fängelsestraff skulle övergå till en månads straffarbete och (?) _ _ _ _ _ _ med det
Terenius omedelbart ådömda straffarbetet, _ _   _ _ _  Terenius skulle i en _ _ _ _     _ _ _ _ _
Straffarbete ett år och vara _ _ _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ _ _ _ _ _    _ _ _ _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ dess _ _    _ _
Förflutit från det han efter utståndet (?) straff blifvit frigiven.
 

2021-09-20, 11:51
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Terenius dömdes enligt ett antal paragrafer i strafflagen
  • dels för förfalskning i förening med bedrägeri och oriktigt begagnande av annans betyg att hållas till straffarbete i 7 månader och vara förlustig medborgerligt förtroende intill dess ett år förflutit från det att han efter utståndet straff blivit frigiven,
  • dels för första resan stöld till fyra månaders straffarbete,
  • dels ock för våldsamt motstånd vid offentlig förrättning i förening med förargelseväckande beteende inför sittande rätt att hållas till fängelse i två månader, vilket fängelsestraff skulle övergå till en månads straffarbete och förenas med det Terenius omedelbart ådömda straffarbetet, så att Terenius skulle i en bot hållas till straffarbete ett år och vara förlustig medborgerligt förtroende intill dess ett år förflutit från det han efter utståndet straff blivit frigiven.
Hälsar vänligen
Maud

2021-09-20, 14:10
Svar #2

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Hej
Tack för hjälpen. Jag tror du har hjälpt mig förut att tyda text, du är bra på det. Det var ett strängt straff min mormors bror fick. Han stal en överrock på julafton och gick till pantbanken. Dessutom lurade han en dam på 35 kronor och en generalkonsul på 5 kronor på centralen, han lånade en persons betyg när han skulle lura generalkonsuln. När det gick upp för honom att han skulle bli häktad blev han alldeles vild. Man kan ju fundera på vad straffet skulle ha blivit i dag.
MVH
Ann-Christine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna