ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Broddsagården  (läst 295 gånger)

2021-09-17, 21:02
läst 295 gånger

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil
För många år sedan skrev jag ett inlägg här och bad om hjälp med uppgifter om min farfars farfars farfars far Per Bengtsson som avled i Hemmesjö 1751. Hade visat sig att han föddes i Broddsagården Östra Torsås ca 1690 som son till Bengt Börjesson och hustru Märta (Nilsdotter?). Bengt Börjesson var skräddare och föddes ca 1647 och dog 1700. Han var son till Börje Broddersson (död 1676) och Ingeborg Månsdotter (död 1658) i Broddsagården.
Börjes far var Brodde Börjesson som enligt landskapshandlingarna dök upp i Hörda 1604. Före honom finns ingen Börge/Börje på gården.
Jag har sökt efter ursprung för den förste Brodde på gården i Hörda. Har nu funnit en sannolik förklaring. I landskapshandlingarna för Nöbbele socken i samma pastorat finns fram till 1604 en Brodder Börjesson skriven fr o m 1596 som biskopslandbonde vid något som ser ut som Tollesåker. När han försvunnit från Nöbbele står en (bror?) Håkan Börjesson skriven för gården.
På samma gård i Nöbbele är fram till 1595 en Börje Broddesson skriven. Före honom är det en Brodder som driver gården från 1546 och framåt.
Namnen är ovanliga och årtalen stämmer. Och jag tror mig ha funnit 12 anor i rakt nedstigande led på farssidan.
Misstänker att Brodde Börjesson var gift med en dotter till en skattebonde i Hörda när gården övertogs ca 1604.
Är det någon annan som forskat i dessa släktled på senare år?
Hälsningar/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna