ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fröderyd C:3 (1754-1801) Bild 147/ s.287  (läst 340 gånger)

2021-09-17, 15:31
läst 340 gånger

Utloggad Mats Alm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2023-04-03, 14:53
    • Visa profil
Hej!


Skulle behöva hjälp med att tyda texten i ovan rubricerad dödbok rörande Bengt Börjesson Beckdahl.
På högra sidan i volymen under nr. 17 återfinns texten.
Tacksam för all hjälp.


Vänliga hälsningar
Mats Alm

2021-09-17, 21:35
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:13
    • Visa profil
Ja, det var inte den enklaste handstilen. En del ord får man gissa sig fram till och många bokstäver saknas, medvetet utelämnade eller ej. Men det går väl något sånt här:
 
Citera
d. 28 octob. ? die Simoni ? begrofs bokhållaren Bengt Beckdahl uti Röshult, född 1690 d. 8 aug. uti Bäckaby? Storegård, fadren bonden Börje Bengtsson och modren Malin Månsdotter; Blef hållen till scholan i Wexiö uti 5 åhr af modren att läsa och skrifa, samt räckna. Kom sedan till en handelsman uti Carlscrona i 1 åhr. Härpå en regementskrifvar Peter Biörckman uti 5 åhr. Thärefter? mönsterskrifvaren vid Cronobärgz regement. Sedan tå han therifrån tagit afsked blef han bookhållare hos Hr. Östen? Hillebard uti 1 åhrs tid. Sidst casseur här i västra härad i 12 åhr. Wid all tienste förhållit sig troget och vähl. 1714 trädd i ächtenskap med tåwarande jungfru nu mehr enkia Anna Bergman ? edla cornet Bergmans dotter. 43 åhr hafver the lefwat tilhopa och aflat 9 barn. 5 söner och 4 döttrar. 2ne söner och 2ne döttrar äro döde. 3 söner och 2 döttrar lefva ännu och äro gift.
Warit alltid vid god hälsa; utom han tå och tå kunde något kiänna sig opasslig. Sidst blef han i sommar angripen gulsoten och ? han d. 8 octob. klåckan half ellfwa om natten. War 67 åhr 2 månader och 11 dagar g.   
  Slutet vågar jag mig inte på, det är för många ord jag inte kan läsa för att jag skall få något sammanhang i det.

2021-09-18, 15:26
Svar #2

Utloggad Mats Alm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2023-04-03, 14:53
    • Visa profil
Stort tack Kalle.
Själv hade jag inte lyckats med hälften av orden. Det gäller ju lite att få ett sammanhang i meningarna, vissa ord kan man lättare gissa sig till då.
Detta har du lyckats jättebra med.
Dödsdatum borde vara den 19/10 eftersom han vid döden var 67 år, 2 månader och 11 dagar gammal.
Då kan man undra vad som hände den 8/10 som nämns i slutet av texten?


/ Mats

2021-09-18, 15:49
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:13
    • Visa profil
Jag tror prästen räknat fel, han måste ha dött 8 oktober. Det är ett ord med två d där, som måste vara "dödde". Det saknas ju bokstäver men jämför med begravningsnotiserna högre upp på sidan så ser du att det är vad prästen försökt skriva. Man ser också systemet, att begravningsnotiserna slutar med dödsdatum och sedan hur länge personen levat.

2021-09-18, 17:33
Svar #4

Utloggad Mats Alm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2023-04-03, 14:53
    • Visa profil
Hej igen Kalle!
Ja, jag ser faktiskt mönstret i övriga dödsnotiser så det borde vara som du säger.
Jag tyckte bara att det var lite väl lång tid mellan dödsfall och begravning, nästan tre veckor.
Var inte detta ganska ovanligt vid den tiden?
Undrar om texten efteråt kan vara någon bibelvers, den ser ut att avslutas med några siffror.
Tack återigen för hjälpen.


/ Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna