ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gunnarsnäs  (läst 244 gånger)

2021-09-16, 13:40
läst 244 gånger

Utloggad Stefan Melin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 20:07
    • Visa profil
Hej!  Jag söker information som jag inte kan hitta i kyrkoböckerna för Gunnarsnäs.
Maria Andersdotter bodde i Hällan i Gunnarsnäs och gift med nämndeman Bryngel Halvardsson 6/1 1744. Maria dog som änka 2/10 1798 i Hällan G-näs och angavs då vara 81 år 2 mån och 1 dag gammal, dvs född 1/8 1717, men i husförhör anges 1723. I dopböcker för barnen kallas hon ibland även Lofsman.
I kompletterande bouppteckning av 1/12 1736 i Nordals hd FIIa:1 sid 543 för länsman Anders Andersson (d. 26/5 1734 Lofsbyn G-näs) anges den yngsta dottern heta Maria. Övriga barn är Jacob, Bengt, Magdalena, Britta och Catharina. Härutöver fanns barnen Anders och Maria som dog 1707 resp 1717.
Jag kan inte se att länsman Anders Andersson blivit kallad Lofsman. Inte ens i bouppteckningen, men hans söner kallas Lofsman.
Är den Maria, som gifte sig med Bryngel Halvardsson, samma Maria, som är dotter till länsman Anders Andersson?
Dopbok för Gunnarsnäs anger inte att Maria eller flera av hennes syskon skulle ha fötts eller döpts där, trots att Anders Andersson enl mtl hade bott i Lofsbyn hela tiden. I dopbok anges endast Anders f. 1705 och Britta f. 1715 samt ett barn år 1720 utan namn eller datum. Var och när var Maria och hennes syskon födda?
Var länsman Anders Andersson bror till Bengt och Lars Andersson? Var Maria Lofsman, som dog i Lofsbyn 22/4 1744, syster till dessa?
Har platsen i G-näs förut hetat Lofsbyn och att det senare blivit Lottsbyn eller har jag bara tolkat den gamla texten fel? Ser att Rosenberg skriver Låttsbyn i Geografiskt-Statistiskt Handlexikon och att namnet även fanns i Järn, Bolstad och Brålanda.
Tacksam för alla upplysningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna