ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snusbullran  (läst 361 gånger)

2021-09-15, 13:24
läst 361 gånger

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Av en händelse "snubblade" jag över en text som berättar om en gammal gumma som skulle ha bott i en ek, och där haft någon form av kiosk/försäljning av karameller och snus. Jag tycker den låter somen förträfflig skröna och skulle gärna få den verifierad.  Samma text kan återfinnas på en mängd ställen på nätet, men ingen anger någon källa annat än skogvaktaren.



I slutet av 1800-talet levde i Tyresö en gammal gumma, som kallades för Bullran. Här i eken drev hon en liten affär, där hon sålde snus och karameller till förbipasserande.

Eken är ihålig och var på den tiden försedd med en dörr. År 1929 murades öppningen igen med cement. Årtalet är inristat i cementen.

Detta här berättats av en tidigare skogvaktare vid Tyresö egendom, Anders Olof Willix, född i Tyresö är 1900. Han hade i sin tur fått uppgifterna från sin far Anders Willix, född 1854.


https://naturkartan.se/sv/tyreso/snusbullraeken


Min undran, är det någon här som har hört talas om detta mer än vad som skrivs ovan? Jag har bladat lite slumpmässigt i några hfl i senare delen av 1800-talet utan att hitta någonting. Skulle vara väldigt kul att kunna säkerställa trovärdigheten i "skrönan". Någon präst borde ju ha gjort en anteckning  :-\


Mvh
Peppe

2022-02-25, 20:02
Svar #1

Utloggad Jeanette Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-04-29, 15:52
    • Visa profil
Hej

Eken står kvar i den gamla allén till slottet. I dag är den igensatt. Hålet hon sålde i. Finns en skylt bredvid eken som berättar om kvinnan. Och sagan är i allra högsta grad sann. Ingen skröna
 
Mvh
Jeanette

2022-02-26, 12:32
Svar #2

Utloggad Jeanette Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-04-29, 15:52
    • Visa profil
Hej igen
Måste medge att jag läste din fråga lite slarvigt. Och öppnade inte länken innan jag svarade. Är bofast och uppväxt i Tyresö. Och sanning eller inte. Alla skolbarn i Tyresö får ngn gång under sin skoltid en eller flera ggr göra utflykt till Tyresö slott. Och då via gamla allén ofta. Och då stanna upp och få detta berättat. Inte som en skröna utan som en bit av Tyresös kultur historia. Men att länka det till en fysik person via styrkande dokument är det ju givetvis inte.
Mitt svar ger ju dig inte mer än du redan visste. Men som sagt. Här i Tyresö är det mer ett avstamp i historian än en saga lr skröna. Eken finns i allra högsta grad. Och när jag var barn hade de inte satt för hålet. Har som barn många ggr suttit i det hålet.

Ledsen om jag gav dig ett "God dag yxskaft" svar på din initiala frågeställning. Och lycka till! Vore ju super kul om du hittat ngt om detta.

Mvh
Jeanette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna