ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gram, Jöns Hansson och Chirstina Jönsdotter.  (läst 1813 gånger)

2021-09-14, 22:20
läst 1813 gånger

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej,

jag försöker hitta domen för avrättade barnamörderskan Chirstina Jönsdotter. Enligt hennes dödsnotis så ska hon ha dömts vid ett extra-ting i Åkarp 1802-08-04. Jag har tittat i Onsjö häradsrätt (M) AIb:1 (1785-1805) Bild 10 men inte lyckats hitta henne där i. Jag har också gjort antagandet att Åkarp (utanför Marieholm som jag förstår det) tillhör Onsjö härad.

Några idéer eller tips om var jag ska leta?

Tacksam för hjälp

2021-09-15, 01:58
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Kristoffer!
 
Min erfarenhet är att samtliga häradsrätter i en domsaga hade en gemensam tingsplats; som du säger ligger ju tingsplatsen Åkarp i Onsjö härad, men eftersom denna häradsrätt under åren 1691–1850 var del av Onsjö, Luggude och Rönnebergs domsaga så hölls alltså även tingen vid Luggude och Rönnebergs häradsrätter i Åkarp. Det kan därför hända att Chirstina Jönsdotters dom återfinns i något av dessa häradsrätters urtima domböcker 1802. I vilken socken bodde hon vid sin död?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-09-15, 02:50
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Nu hittade jag henne i Stehags kyrkobok 1802 (CI:1, sid. 113).
 
”d: 30 Julii födde afledne Smeden Grams effterlämnade Enka Chirstina Jönsdotter, 37 år gl:, et gosse-Barn uti Hultseröds hus och Billinge Sochn, hwilket barn hon strax efter födslen förqwafde och mördade. – Denna rysliga gerning blef dagen derpå uptäckt. Hon gick genast till bekännelse, och blef gripen d: 1 Aug:, samt förd till Åkarp, der hon wid Extra-Ting d: 4 Aug: blef dömd till döden, och sedan till LandsCrona Slott bortförd. Barnet blef d: 5te Augusti begrafwit i Billinge. – Ofwan nämde Enka hörde till denna Församling fast än hon födde barnet i Billinge Sochn. – TingsRättens dom blef både af Håf-Rätten och Konungen stadsfäst. – Hon blef halshuggen och å båle bränd d: 14 April 1803 på Annelöfs Afrättsplats, - Collega Scholæ Mr Pehr Abrah: Asping ifrån LandsCrona predikade, och jag Joh: Magn: Palm höll Skriftermåls Tal och Talade på Afrättsplatsen.”
 
Detta låter väldigt märkligt, för brott brukade avdömas i det härad där gärningen ägde rum – och om hon nu födde barnet i Hultseröd och Billinge socken, och dödade det strax efter födseln, så borde ju rättegången hållits vid Onsjö häradsrätt. Även hennes hemsocken Stehag låg i Onsjö härad, så varför då inte domen återfinns i denna häradsrätts urtima dombok 1802 är mycket konstigt. Jag får känslan av att det är rejäla luckor i domboken runt 1802-1804, medan exempelvis 1805 är välfylld av olika domar. Kan det vara så att de förmodligen lösa blad som innehållit Kierstinas rättegång, och som sedan bands in i domboken, har fallit ut och gått förlorade?
 
Jag letade upp henne i fånglistorna, men där gavs tyvärr inga närmare ledtrådar. I fånglistan för Landskrona häkte i augusti månad 1802 hittar man i varje fall Kierstina Jönsdotter som intogs i häktet 1802 6/8 för barnamord, och som nu inväntade Göta hovrätts dom. Det står även att ”ransak ink d: 16 Aug. 1802 och res. d 30 Do om besigtnings attestens beEdigande samt af sådan grund och intil dess densamma inkommer hwilar oafg.” I fånglistan för Landskrona häkte i november 1802 sägs det att hon blivit ”d. 1te dennas dömd af Kongl. Götha HofRätt at halshuggas och i Båle brännas men ingådt med underdånig Böneskrift att söka Konungens nåd” (Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:283, 1802).
 
I fånglistan för Landskrona häkte i februari månad 1803 står det att Kierstina Jönsdotter blivit ”dömd af Kongl. Maij:t att lif sitt mista, halshuggas och i Båle brännas, man afbidar Execution”, och i fånglistan för april månad samma år står det att hon blivit ”d 13 afförd till Execution i Annelöf” (Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:294, 1803).

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-09-15, 21:50
Svar #3

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Nu hittade jag henne i Stehags kyrkobok 1802 (CI:1, sid. 113).
 
”d: 30 Julii födde afledne Smeden Grams effterlämnade Enka Chirstina Jönsdotter, 37 år gl:, et gosse-Barn uti Hultseröds hus och Billinge Sochn, hwilket barn hon strax efter födslen förqwafde och mördade. – Denna rysliga gerning blef dagen derpå uptäckt. Hon gick genast till bekännelse, och blef gripen d: 1 Aug:, samt förd till Åkarp, der hon wid Extra-Ting d: 4 Aug: blef dömd till döden, och sedan till LandsCrona Slott bortförd. Barnet blef d: 5te Augusti begrafwit i Billinge. – Ofwan nämde Enka hörde till denna Församling fast än hon födde barnet i Billinge Sochn. – TingsRättens dom blef både af Håf-Rätten och Konungen stadsfäst. – Hon blef halshuggen och å båle bränd d: 14 April 1803 på Annelöfs Afrättsplats, - Collega Scholæ Mr Pehr Abrah: Asping ifrån LandsCrona predikade, och jag Joh: Magn: Palm höll Skriftermåls Tal och Talade på Afrättsplatsen.”
 
Detta låter väldigt märkligt, för brott brukade avdömas i det härad där gärningen ägde rum – och om hon nu födde barnet i Hultseröd och Billinge socken, och dödade det strax efter födseln, så borde ju rättegången hållits vid Onsjö häradsrätt. Även hennes hemsocken Stehag låg i Onsjö härad, så varför då inte domen återfinns i denna häradsrätts urtima dombok 1802 är mycket konstigt. Jag får känslan av att det är rejäla luckor i domboken runt 1802-1804, medan exempelvis 1805 är välfylld av olika domar. Kan det vara så att de förmodligen lösa blad som innehållit Kierstinas rättegång, och som sedan bands in i domboken, har fallit ut och gått förlorade?
 
Jag letade upp henne i fånglistorna, men där gavs tyvärr inga närmare ledtrådar. I fånglistan för Landskrona häkte i augusti månad 1802 hittar man i varje fall Kierstina Jönsdotter som intogs i häktet 1802 6/8 för barnamord, och som nu inväntade Göta hovrätts dom. Det står även att ”ransak ink d: 16 Aug. 1802 och res. d 30 Do om besigtnings attestens beEdigande samt af sådan grund och intil dess densamma inkommer hwilar oafg.” I fånglistan för Landskrona häkte i november 1802 sägs det att hon blivit ”d. 1te dennas dömd af Kongl. Götha HofRätt at halshuggas och i Båle brännas men ingådt med underdånig Böneskrift att söka Konungens nåd” (Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:283, 1802).
 
I fånglistan för Landskrona häkte i februari månad 1803 står det att Kierstina Jönsdotter blivit ”dömd af Kongl. Maij:t att lif sitt mista, halshuggas och i Båle brännas, man afbidar Execution”, och i fånglistan för april månad samma år står det att hon blivit ”d 13 afförd till Execution i Annelöf” (Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:294, 1803).

Hej Markus,

tack för ditt svar! Väldigt intressant med fånglistorna, visste ej att sådana fanns att få tag på. Synd att de inte innehöll lite mer info än vad som tidigare var känt.

Jag tycker precis som du, även om jag inte är nån expert, att urtima ting-boken för 1802 är väldigt tunn. Chirstina var innan hon mördade barnet gift med smeden Jöns Gram. Jag har inte lyckats hitta varifrån han kommer (första gången jag ser honom är i vigselnotisen för paret, Håstad CI:2 b.60 / s.76, han då i Rönneholm). De enda andra Gram:are jag hittat är relativt inflytelserika i bl.a. Kristianstad. Jag har inga bevis alls för att han är släkt med dem, men om så vore fallet, kan de ha låtit få sidorna ur lagboken försvinna? Eller är det för långsökt?

Jag tycker att det är skumt att jag inte hittar föräldrar eller något till varken Jöns eller Chirstina. Jag hittar inte bouppteckning efter någon av dem heller, trots att ett minderårigt barn överlevt de bägge.

Än en gång, tack för hjälpen :)

2021-09-20, 14:42
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej igen Kristoffer!
 
Jag har nu undersökt saken vidare, och ifall protokollen har förkommit eller om rättegången mot förmodan hölls vid en annan häradsrätt än Onsjö så finns det ytterligare en väg att gå.
 
Efter att häradsrätten fällde sin dom skickades den ju som synes till Göta hovrätt, men när hovrätten sedan fastställde domen så återsändes den inte till häradsrätten utan till landshövdingen i Malmöhus län. I min egen forskning har jag sett att hovrätternas brev brukar innehålla sammanställningar av domen, där man kan läsa hur hovrätten har resonerat utifrån vittnesmål o.s.v., och eftersom det ju framgår i fånglistorna att Kierstina dömdes av Göta hovrätt den 1 november 1802 så bör alltså hovrättens skrivelse till landshövdingen i Malmöhus län återfinnas i Malmöhus läns landskanslis arkiv, volym DIa:86 (bland skrivelserna nr. 49–166). Det finns även en anteckning i NAD om att hovrätternas brev från detta år även kan ha hamnat i den fuktskadade volymen Malmöhus läns landskanslis arkiv, volym DIIIa:191 (innehållande 1802 års ”Brefvar som funnits oregistrerade och oinbundne för År 1802”). Tyvärr har dessa volymer ännu inte digitaliserats, utan går endast att beställa fram på Arkivcentrum Syd i Lund.
 
Nu sände ju Kierstina dessutom en böneskrift till kungen, och eftersom även svaret på denna sändes till landshövdingen så bör den finnas i Malmöhus läns landskanslis arkiv, volym DIa:87 (”1803 Års Kongl. Maijts och Collegiernes Bref”), som tyvärr inte heller har digitaliserats och därför bara går att beställa fram på Arkivcentrum Syd.
 
När man via dessa (mest sannolikt Göta hovrätts brev) har fått fram det exakta datumet och häradsrätten för rättegången så bör man kunna hitta en ordagrann avskrift av häradsrättens rättegångsprotokoll i Göta hovrätts arkiv (Göta Hovrätt. Huvudarkivet -1948) som förvaras på Landsarkivet i Vadstena. Tyvärr blir jag inte klok på vilken serie och volym man ska kika i, men jag gissar att det är volym BVa:112 som innehåller domar 1802. Det finns även en serie EVbb (”Handlingar till vademål, fr o m 1920 kallad handlingar till domar”), men eftersom denna börjar först 1803 så misstänker jag att handlingarna till hovrättens domar före 1803 har bundits in i volymerna tillsammans med själva utslagen.
 
När det gäller bouppteckningarna så instämmer jag i att det är låter märkligt att det saknas bouppteckningar efter bägge föräldrarna, särskilt med tanke på det omyndiga barnet – men då slog det mig att Jöns Gram kanske var anställd som smed under Rönneholm, och att hans och hustruns bouppteckningar därför istället kan ha hamnat i Rönneholms godsarkiv. Jag kikade därför i arkivförteckningen över Rönneholms godsarkiv, och mycket riktigt innehåller serien A2B fem volymer som ”omfattar bouppteckningar efter anställda under Rönneholm” åren 1714–1835. Det är alltså inte helt osannolikt att Jöns Grams och / eller hustruns bouppteckningar finns i någon av volymerna Rönneholms godsarkiv, volym A2B:3 (1790–1799) eller A2B:4 (1800-1811), som också förvaras på Arkivcentrum Syd i Lund.
 
Angående släktnamnet Gram så har jag också märkt att de flesta som bar detta namn befann sig lite högre upp i samhället, men i trakten kring Lund finns det faktiskt några andra Gram som nog är lämpligare kandidater (och som jag för övrigt är ganska säker på att jag är släkt med). Det är kronolänsmannen Dominicus Gram som får ett par barn i Görslövs socken 1711–1715, och som jag misstänker även är far till borgaren i Lund, sedermera ryttaren Christian Gram (ca 1713–1766) som slutar sina dagar i Södra Åkarps socken. Han fick i varje fall sönerna Göran Gram (född 1738 i Lund), Peter Gram (född 1743 i Stora Råby), Dominicus Gram (född 1746 i Stora Råby, som väl bör vara identisk med den smedgesäll med samma namn som gifter sig i Trelleborg 1768) och Hans Gram (född 1750 i Stora Råby).
 
Lite senare fanns det även en annan herre i Lund, en bryggare vid namn Lars Persson som var gift med Ingeborg Sassarsdotter. Jag har inte fått fram var de kom ifrån, eller var de sedan flyttade, men de fick i varje fall åtta barn i Lund åren 1774–1783 och mot slutet av lundavistelsen började Lars Persson kalla sig Gram i efternamn. Inget av deras barn hette dock Jöns, men det kan ju vara så att de hade en son Jöns som var född i någon annan församling före 1774, eller att Jöns Gram var släkt (son eller brorson?) till den ovanstående Dominicus Gram som sägs vara smedgesäll 1768?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-09-24, 11:28
Svar #5

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej igen Kristoffer!
 
Jag har nu undersökt saken vidare, och ifall protokollen har förkommit eller om rättegången mot förmodan hölls vid en annan häradsrätt än Onsjö så finns det ytterligare en väg att gå.
 
Efter att häradsrätten fällde sin dom skickades den ju som synes till Göta hovrätt, men när hovrätten sedan fastställde domen så återsändes den inte till häradsrätten utan till landshövdingen i Malmöhus län. I min egen forskning har jag sett att hovrätternas brev brukar innehålla sammanställningar av domen, där man kan läsa hur hovrätten har resonerat utifrån vittnesmål o.s.v., och eftersom det ju framgår i fånglistorna att Kierstina dömdes av Göta hovrätt den 1 november 1802 så bör alltså hovrättens skrivelse till landshövdingen i Malmöhus län återfinnas i Malmöhus läns landskanslis arkiv, volym DIa:86 (bland skrivelserna nr. 49–166). Det finns även en anteckning i NAD om att hovrätternas brev från detta år även kan ha hamnat i den fuktskadade volymen Malmöhus läns landskanslis arkiv, volym DIIIa:191 (innehållande 1802 års ”Brefvar som funnits oregistrerade och oinbundne för År 1802”). Tyvärr har dessa volymer ännu inte digitaliserats, utan går endast att beställa fram på Arkivcentrum Syd i Lund.
 
Nu sände ju Kierstina dessutom en böneskrift till kungen, och eftersom även svaret på denna sändes till landshövdingen så bör den finnas i Malmöhus läns landskanslis arkiv, volym DIa:87 (”1803 Års Kongl. Maijts och Collegiernes Bref”), som tyvärr inte heller har digitaliserats och därför bara går att beställa fram på Arkivcentrum Syd.
 
När man via dessa (mest sannolikt Göta hovrätts brev) har fått fram det exakta datumet och häradsrätten för rättegången så bör man kunna hitta en ordagrann avskrift av häradsrättens rättegångsprotokoll i Göta hovrätts arkiv (Göta Hovrätt. Huvudarkivet -1948) som förvaras på Landsarkivet i Vadstena. Tyvärr blir jag inte klok på vilken serie och volym man ska kika i, men jag gissar att det är volym BVa:112 som innehåller domar 1802. Det finns även en serie EVbb (”Handlingar till vademål, fr o m 1920 kallad handlingar till domar”), men eftersom denna börjar först 1803 så misstänker jag att handlingarna till hovrättens domar före 1803 har bundits in i volymerna tillsammans med själva utslagen.
 
När det gäller bouppteckningarna så instämmer jag i att det är låter märkligt att det saknas bouppteckningar efter bägge föräldrarna, särskilt med tanke på det omyndiga barnet – men då slog det mig att Jöns Gram kanske var anställd som smed under Rönneholm, och att hans och hustruns bouppteckningar därför istället kan ha hamnat i Rönneholms godsarkiv. Jag kikade därför i arkivförteckningen över Rönneholms godsarkiv, och mycket riktigt innehåller serien A2B fem volymer som ”omfattar bouppteckningar efter anställda under Rönneholm” åren 1714–1835. Det är alltså inte helt osannolikt att Jöns Grams och / eller hustruns bouppteckningar finns i någon av volymerna Rönneholms godsarkiv, volym A2B:3 (1790–1799) eller A2B:4 (1800-1811), som också förvaras på Arkivcentrum Syd i Lund.
 
Angående släktnamnet Gram så har jag också märkt att de flesta som bar detta namn befann sig lite högre upp i samhället, men i trakten kring Lund finns det faktiskt några andra Gram som nog är lämpligare kandidater (och som jag för övrigt är ganska säker på att jag är släkt med). Det är kronolänsmannen Dominicus Gram som får ett par barn i Görslövs socken 1711–1715, och som jag misstänker även är far till borgaren i Lund, sedermera ryttaren Christian Gram (ca 1713–1766) som slutar sina dagar i Södra Åkarps socken. Han fick i varje fall sönerna Göran Gram (född 1738 i Lund), Peter Gram (född 1743 i Stora Råby), Dominicus Gram (född 1746 i Stora Råby, som väl bör vara identisk med den smedgesäll med samma namn som gifter sig i Trelleborg 1768) och Hans Gram (född 1750 i Stora Råby).
 
Lite senare fanns det även en annan herre i Lund, en bryggare vid namn Lars Persson som var gift med Ingeborg Sassarsdotter. Jag har inte fått fram var de kom ifrån, eller var de sedan flyttade, men de fick i varje fall åtta barn i Lund åren 1774–1783 och mot slutet av lundavistelsen började Lars Persson kalla sig Gram i efternamn. Inget av deras barn hette dock Jöns, men det kan ju vara så att de hade en son Jöns som var född i någon annan församling före 1774, eller att Jöns Gram var släkt (son eller brorson?) till den ovanstående Dominicus Gram som sägs vara smedgesäll 1768?

Hej igen Markus,

tack för ditt väldigt informativa svar!

Jag har avvaktat med att svara då jag väntar återkoppling från Riksarkivet men det verkar aldrig komma...

Det var nytt för mig att gods kunde ha sina egna arkiv för bouppteckningar :)

Jag måste ta mig bort till Landsarkivet i Lund och bläddra i dessa böcker verkar det som, problemet är att de bara har öppet under arbetstid så jag jobbar på någon lösning för tillfället.

Jag återkopplar här när jag kikat i böckerna :)

2021-10-23, 13:28
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Kristoffer!
 
Nej, arkiven tycks vara överhopade just nu – själv fick jag vänta i över en månad på min senaste beställning hos landsarkivet i Lund, och min förfrågning hos Stockholms stadsarkiv har ännu inte besvarats efter tre månader... Jag håller dock tummarna för att du fått svar från Riksarkivet nu, och att du får möjlighet att undersöka bouppteckningarna i Rönneholms godsarkiv!  :D

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-22, 17:38
Svar #7

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej Kristoffer!
 
Nej, arkiven tycks vara överhopade just nu – själv fick jag vänta i över en månad på min senaste beställning hos landsarkivet i Lund, och min förfrågning hos Stockholms stadsarkiv har ännu inte besvarats efter tre månader... Jag håller dock tummarna för att du fått svar från Riksarkivet nu, och att du får möjlighet att undersöka bouppteckningarna i Rönneholms godsarkiv!  :D

Hej Markus!

Du får ursäkta mitt väldigt sena svar, jag har haft fullt upp på andra fronter under hösten. Jag fick ett svar ganska fort av Landsarkivet i Lund, att de inte kunde hitta varken Jöns eller Kierstinas bouppteckningar under Rönneholms gods :(

Jag ställde frågan om de kunde hitta domarna etc, men inte fått svar och har nu påmint. Så hoppas att något dyker upp inom kort :)


2022-02-24, 10:16
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Kristoffer!
 
Så tråkigt att inte bouppteckningarna inte fanns bevarade i Rönneholms godsarkiv! Jag höll tummarna så hårt jag kunde, så detta var verkligen snopet att höra. Jag hoppas dock att det ännu finns hopp om att domen dyker upp i Malmöhus läns landskanslis eller Göta hovrätts arkiv, för det hade varit väldigt intressant att höra mer om detta brottmål! :)

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-24, 21:31
Svar #9

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej igen Markus!

Ja det var inte kul alls, särskilt som jag tycker att det verkligen borde finnas i och med att det fanns åtminstone ett litet barn.

Jag ska försöka ta mig till arkivet när jag är ledig någon dag och dubbelkolla för säkerhets skull tänkte jag.

Med lite tur finns domen så kan den sprida lite mer ljus :)

2022-05-11, 06:19
Svar #10

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
Hej! Har intet att tillföra om BoU, men Jöns Hansson Gram föddes i Gislöv. Tyvärr saknas FB innan 1756, men genom hans far, bonden Hans Nilssons BoU och hans systers (Catharina Maria)  barns FB, är detta fastställt. Smeden Jöns Hansson Gram nämns flera gånger som fadder vid deras dop. Han ska då ha varit på Lilla Harrie som smed. Han har varit gift 2 gånger, första gången med qvinnspersonen Boel Månsdotter i Bosarp v106421b.b174.s170 samt då med Kierstina i Håstad. Här är hans fars BoU  v159821.b1610.s313 . Namnet Gram har han efter sin mor Bengta Jönsdotter Gram, född i Gislöv ca 1721. Hennes far var möllaren Jöns Gram. Huruvida han är släkt med de fina Grams, vet jag inte :)

2022-05-14, 21:17
Svar #11

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej Kristoffer!
 
Så tråkigt att inte bouppteckningarna inte fanns bevarade i Rönneholms godsarkiv! Jag höll tummarna så hårt jag kunde, så detta var verkligen snopet att höra. Jag hoppas dock att det ännu finns hopp om att domen dyker upp i Malmöhus läns landskanslis eller Göta hovrätts arkiv, för det hade varit väldigt intressant att höra mer om detta brottmål! :)

Fick som svar att de inte kunde hitta några bönebrev :( Men inget svar gällande själva domen(!?)


Hej! Har intet att tillföra om BoU, men Jöns Hansson Gram föddes i Gislöv. Tyvärr saknas FB innan 1756, men genom hans far, bonden Hans Nilssons BoU och hans systers (Catharina Maria)  barns FB, är detta fastställt. Smeden Jöns Hansson Gram nämns flera gånger som fadder vid deras dop. Han ska då ha varit på Lilla Harrie som smed. Han har varit gift 2 gånger, första gången med qvinnspersonen Boel Månsdotter i Bosarp v106421b.b174.s170 samt då med Kierstina i Håstad. Här är hans fars BoU  v159821.b1610.s313 . Namnet Gram har han efter sin mor Bengta Jönsdotter Gram, född i Gislöv ca 1721. Hennes far var möllaren Jöns Gram. Huruvida han är släkt med de fina Grams, vet jag inte :)

Detta var ju väldigt intressant information! Det var dock en svårtydd bou, jag tycker mig bara kunna tyda att det omnämns en dotter på första sidan?

Då ska jag försöka hitta en dödnotis för en Jöns Hansson (har gått bet på Jöns Gram) ikväll :)

2022-05-15, 05:20
Svar #12

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
Hej igen! Titta på sista sidan i BoU, där finns alla barnen. Kierstin nämns på första sidan eftersom hon föds efter att fadern redan har gått bort. Hör av dig om du hittar något :) Jag har redan låtit folk som är duktiga titta på BoU, och det finns inga tvivel.


Kim

2022-05-15, 05:25
Svar #13

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
Många har sökt Jöns dödsnotis och hans BoU men ingen har lyckats. Jag antar att du känner till att hans änka dömdes till döden? Se på Catharina Maria Hansdotters barn i Gislöv. Fader Anders Losing. Där nämns Jöns flera gånger och även var han bor. 


Kim

2022-05-15, 15:20
Svar #14

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Många har sökt Jöns dödsnotis och hans BoU men ingen har lyckats. Jag antar att du känner till att hans änka dömdes till döden? Se på Catharina Maria Hansdotters barn i Gislöv. Fader Anders Losing. Där nämns Jöns flera gånger och även var han bor. 


Kim

Japp, hennes död känner jag till. Dock inget om hennes ursprung, inget du stött på?

Är det i Gislöv som Catharina Maria och Anders Losing får barn? Har läst igenom födelseboken mellan 1760-1795 och hittar inget barn fött till en Anders Losing.

2022-05-16, 05:42
Svar #15

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
Här är deras barn:
Här är Jöns systers uppgifter:
Möllaredotter Catharina Maria Hansdotter Gram f ca 1744 Gislöv                                                                         HFL Igelösa (M) AI:1 (1803-1813) Bild 15 / sid 23 (AID: v104473.b15.s23, NAD: SE/LLA/13187)                                                    d 18060904 Igelösa v104489a.b180.s27 omgift med smeden Möller                                                                          v 17691112 Gislöv v109420a.b830.s161

2022-05-16, 10:01
Svar #16

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1121
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 13:16
    • Visa profil
I ddss.nu finns en enda Anders Losing, i Anderslöv. Gislöv är ännu inte registrerat.
http://www.ddss.nu/ddss/birthResult?foddID=808755

2022-05-16, 21:41
Svar #17

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Här är deras barn:
Här är Jöns systers uppgifter:
Möllaredotter Catharina Maria Hansdotter Gram f ca 1744 Gislöv                                                                         HFL Igelösa (M) AI:1 (1803-1813) Bild 15 / sid 23 (AID: v104473.b15.s23, NAD: SE/LLA/13187)                                                    d 18060904 Igelösa v104489a.b180.s27 omgift med smeden Möller                                                                          v 17691112 Gislöv v109420a.b830.s161

Hej igen, ja lite senare igår hittade jag en nyckel, det stod i vigselnotisen att hon flyttade till honom och i Örtofta hittade jag dem. Lite källor nedan om någon är på jakt efter den familjen:

dotter Dorotheas födelsenotis, 1770, Örtofta (M) CI:1 (1720-1806) Bild 1090 / sid 104

dotter Gunila Magdalena, 1773, Örtofta (M) CI:1 (1720-1806) Bild 1150 / sid 110

dotter Bengta Örtofta, 1774, (M) CI:1 (1720-1806) Bild 1190 / sid 114

vid några av dopen fanns Jöns Gram eller hans hustru närvarande.

Senare hittade jag dem Igelösa där de får en dotter Catharina Igelösa (M) CI:1 (1707-1801) Bild 960 / sid 92

Anders Losing dör 1788 i Igelösa, 47 år gammal: Igelösa (M) CI:1 (1707-1801) Bild 1290 / sid 125

I ddss.nu finns en enda Anders Losing, i Anderslöv. Gislöv är ännu inte registrerat.
http://www.ddss.nu/ddss/birthResult?foddID=808755

Där har vi ett barn till till familjen ovan!

Gällande trådens ena huvudperson Jöns (Hansson) Gram så har jag hittat nedan:

son Hans födelse, 1773, Igelösa (M) CI:1 (1707-1801) Bild 880 / sid 84

Dom: Septuag: döptes xxx xxx, nom: Hans, som föddes d 1 Februar:
fadern Smeden Jöns Gram, modern Boel Måns dotter i Igelösa, Suscept:
Olu Hans Olssons hustru i Munckarp. Test: Anders Lose i Örtofta [systerns man], Nils Hallborg
i Stångby, Karna Pehr Kristerssons hustru i Igelösa.

dotter Elna, 1775, Igelösa (M) CI:1 (1707-1801) Bild 900 / sid 86

Dom: post Nat xxx döptes ett pigobarn, nom: Elna, som föddes d: 31 Dec: fadren
Jöns Gram och modern Boel Måns dotter i Igelösa. Susc: Chierlotta
Regina Möller. Test: Olof Palm, och Jesamaja(?) Jacobs dotter, i Igelösa.

son Måns, 1778, Igelösa (M) CI:1 (1707-1801) Bild 920 / sid 88

Den 9 Dec: döptes ett xxx, nom: Måns, som föddes d 7 Decemb: fadern
Smeden Jöns Gram, modern Boel Måns dotteer i Igelösa. Susc: Elna Bengts
dotter i Igelösa. Test: xxx Lars Palm i Igelösa. Nils Andersson i Igelösa
xxx xxx Olas dotter i Igelösa.

dotter Bengta, 1782, Igelösa (M) CI:1 (1707-1801) Bild 940 / sid 90

Den 2 Aprilis döptes ett pigobarn, nom: Bengta: som föddes d 2 Apri=
lis. Fadern Jöns Gram, modern Boel Måns dotter i Igelösa.
Susc: Elna Werners xxx i Igelösa. Test: Pehr xxx och NIls
Petter Holmberg i Igelösa. Karna Pehr xxx i Igelösa.

Jag hittar dock inte hans första fru Boels död någonstans, ej heller bou som borde funnits. Jag har heller ej koll på var Jöns befinner sig mellan sista barnets födelse 1782 tills dess han gifter sig med sin nya fru Chirstina 1795.

2022-05-17, 19:48
Svar #18

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Skam den som ger sig!

Hittade Jöns Grams dödsnotis i Igelösa (M) CI:1 (1707-1801) Bild 1320 / sid 128. Avskrift:

Dom: Judica begrofs Smeden Jöns Gram ifrån Stödhaf, som dödde
uti Igelösa d 17 Marty af xxx=feber; 63 åhr gammal

Någon som kan tyda vilken feber han dog av?

2022-05-17, 19:51
Svar #19

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

2022-05-17, 20:02
Svar #20

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Smeden dog af Flussfeber.
https://forum.rotter.se/index.php?topic=127375.msg1296463#msg1296463

Tack, Eva!

Någon som kan läsa mantalslängder bättre än mig som kan se om han är skriven i Igelösa (ev. hos syster Catharina Maria och man Bengt Möller?) när han dör? Malmöhus läns landskontor (del 1) (M) EIII:52 (1800) Bild 369 / sid 369

Tack på förhand

2022-05-17, 21:07
Svar #21

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Eftersom  det står i dödsnotisen att Jöns var från Stehag
så var han nog inte skriven i Igelösa.
Han bodde i alla fall i Lilla Brohus i Stehag hösten 1797 med hustru och tre barn och var utfattig.
Malmöhus läns landskontor (del 1) (M) EIII:50 (1798) Bild 7290 / sid 721 (AID: v219714.b7290.s721, NAD: SE/LLA/10899-1)
Ingen Jöns Gram syns till i Igelösa.

2022-05-18, 18:02
Svar #22

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Eftersom  det står i dödsnotisen att Jöns var från Stehag
så var han nog inte skriven i Igelösa.
Han bodde i alla fall i Lilla Brohus i Stehag hösten 1797 med hustru och tre barn och var utfattig.
Malmöhus läns landskontor (del 1) (M) EIII:50 (1798) Bild 7290 / sid 721 (AID: v219714.b7290.s721, NAD: SE/LLA/10899-1)
Ingen Jöns Gram syns till i Igelösa.

Hej Eva,

tack för kontrollen av Igelösa.

Ja jag har honom i Stehag 1798: Malmöhus läns landskontor (del 1) (M) EIII:50 (1798) Bild 7290 / sid 721 och 1799: Malmöhus läns landskontor (del 1) (M) EIII:51 (1799) Bild 7570 / sid 752

Men sen försvinner han.

Tänker att han borde varit skriven någonstans i längden för 1800 då den verkar ha skrivits 1799-12-14. Kanske borde han även vara med i EIII:52:an. Men hittar honom ej.

2022-05-19, 04:55
Svar #23

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
God morgon! Han dog ju i Igelösa 1801, så troligen vistades han där. Förmodligen skattebefriad då han var så fattig.


/Kim

2023-05-07, 10:51
Svar #24

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Eftersom  det står i dödsnotisen att Jöns var från Stehag
så var han nog inte skriven i Igelösa.
Han bodde i alla fall i Lilla Brohus i Stehag hösten 1797 med hustru och tre barn och var utfattig.
Malmöhus läns landskontor (del 1) (M) EIII:50 (1798) Bild 7290 / sid 721 (AID: v219714.b7290.s721, NAD: SE/LLA/10899-1)
Ingen Jöns Gram syns till i Igelösa.

Hej igen Eva,

la precis märke till att du skriver ovan att han stod skriven med fru och tre barn. Han har, så vitt jag kunnat hitta iaf, endast två barn med nya frun. Går det att utläsa barnens ålder?

2023-05-07, 11:19
Svar #25

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Jöns Gram, hustrun, 3 barn, Utfattiga.
De tre barnen är upptagna i kolumnen "Under femton år".
Det är vad  man får veta i källan jag nämner.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna