ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Troligen enkel DNA fråga eller frågor  (läst 1228 gånger)

2021-09-14, 17:20
läst 1228 gånger

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Börjat släktforska för längesedan. Har en del namn i min forskning. Dock så har jag inget intresse av att lägga ut dessa på nån sajt i nuläget. Jag antar att man lämnar ut en epostadress för att en annan DNA testare skall kunna kontakta mig om vi har gemensamma DNA.

Tar gärna emot råd o tips av er.

1.  Är jag tvungen att lägga ut egen släktforskning hos någon av DNA testfirmorna?2.  Vilken test är lättast för en nybörjare , man vill ju kunna förstå vad svaren innebär?.3.  Vad har du själv för positiva eller negativa erfarenheter hos de företag du skickat testen till ?

2021-09-14, 17:54
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria

1: Nej, du är inte tvungen att lägga ut din egen släktforskning, men det underlättar för dina träffar att hitta er gemensamma ana.
2: Har bara erfarenhet av FamilyTreeDNA så jag kan inte säga vilken som är lättast. Tycker FTDNA är rätt enkelt, men det tar ju ett tag innan man lär sig hur man ska läsa uppgifterna. Det gäller nog för alla testsajter.
3: Har inga direkt negativa erfarenheter från FTDNA. De skickar reklam ibland, men inte så att man känner sig "översköljd" av den.

2021-09-14, 19:46
Svar #2

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 06:40
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Håller med Carin i hennes svar fast min leverantör är My Heritage.
Kan komplettera med att även litet träd med några generationer underlättar när man skall leta efter den gemensamma anan. Man behöver inte lägga upp hela sin forskning.

2021-09-15, 14:17
Svar #3

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:27
    • Visa profil
När du testat på tex ftdna kan du enkelt föra över resultatet till andra testsidor, tex my herritage, gedmatch, livingdna, geni och säkert nån mer.
Men inte Ancestry.
Håller med om att ett litet släktträd underlättar förvar se hur man kan vara släkt. Helst med platser angivna. Många har inte det och då är det svårt att veta var tex Sven Andersson hör hemma.

2021-09-15, 15:15
Svar #4

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Tack för snabba o bra svar från er alla. 
En vidare fundering. Om man lägger in ett släktträd på någon av företagens sida. Kan man radera sin släktforskning från dessa sedan?.
Låt oss säga att jag blir medlem men bara vill vara det i ett år. Ligger då mitt släktträd kvar. 
När jag började med släktforskning en gång i forntiden, så var jag mycket dålig på att skriva källangivelse o allt annat man bör skriva. Och jag vill ju inte sprida ev. felaktiga uppgifter.  De bör o skall naturligtvis gås igenom men det ligger lite längre fram i tiden.



2021-09-15, 15:26
Svar #5

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:27
    • Visa profil
Det ligger kvar så länge du vill. Du behöver inte heller betala för att vara med, om det var det du tänkte på.
Kan iof vara nåt sånt med My Herritage. När jag förde över mitt test dit stod det nåt om att jag alltid har tillgång till det. Kan vara så att det är ändrat senare. Men de andra är det ingen medlemsavgift på.

2021-09-15, 16:04
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria

Har fört över mina uppgifter från FTDNA till MyHeritage och har bara ett gratiskonto där. Har haft det i flera år.


Det är naturligtvis begränsat vad man kan göra med gratiskontot men man har ändå rätt stor hjälp av det. MyHeritage har t.ex. en funktion som beräknar släktskap. Där har jag hittat flera kopplingar till DNA-träffar, trots att kopplingen har legat flera generationer bakåt i tiden. Man får dock vara uppmärksam, för ibland är det helt fel personer de tror man är släkt med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna