ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolgång i Tryde kring år 1800  (läst 466 gånger)

2021-09-13, 21:17
läst 466 gånger

Utloggad Carsten Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 17:35
    • Visa profil
Hej
Jag försöker få grepp om hur skolan var organiserad i Tryde socken kring år 1800. Redan 1794 hittar jag 12 barn i Everöd som i hfsl uppges gå i "Schola". Där bor också ryttaren Håkan Hoferberg, 27 år, som noteras som "Schol.M.".
Och min släkting Carna, 9 år, är 1795 också noterad som elev.

Är det någon som vet något specifikt om hur det gick till i Tryde och speciellt i Everöd? Var undervisades barnen? Hur länge? Vem betalade? Osv.
Har försökt googla utan att hitta någon forskning. Någon som har tips?
Folkskolan blev ju inte lagstadgad förrän 1842.


2021-09-13, 22:28
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Carsten!

Jag vet inte var barnen undervisades eller hur länge i just Tryde, men kan hjälpa dig med de andra frågorna. Det är en vanlig missuppfattning att socknarna började bygga skolor först efter år 1842. Det fanns en ganska omfattande undervisning i Sveriges socknar särskilt efter 1686 års kyrkolag men då oftast i hemmen och med fokus på läsning. Decenierna kring år 1800 utvecklades undervisningen mer (det fanns då också ett ökat krav på skrivkunniga medborgare som egentligen inte kom från kyrkan uppifrån utan marknaden/medborgarna nedifrån) och många sockenskolor byggdes. Staten var inte inblandad utan det var socknarna själva eller enskilda personer som stod bakom de skolorna. 1839 hade hälften av Sveriges socknar skola och särskilt i "dina trakter" var det väl utbyggt. I Lunds stift hade ca 90% av socknarna en skola vid den tidpunkten medans det i Skara stift endast fanns skolor i ca 12% av socknarna.

Kan för övrigt tillägga att det inte blev obligatoriskt för barn att gå i skola i och med 1842 års folkskola. Det var först några decenier senare som alla barn var tvugna enligt lag att gå i skolan. Före 1842 år folkskola fanns det dock inget utbyggt utbildningssystem av folkskolelärare utan man fick ta de som kunde lära barnen läsa, skriva med mera. Som till exempell ryttaren i Tryde. Senare blev ju läraryrket mer professionellt.

VH Klas

2021-09-14, 02:52
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Carsten!
 
Under mina efterforskningar kring skånska klockare och organister har jag hittat två notiser som kan vara av intresse för din frågeställning. Som Klas säger var Skåne tidigt ute med olika skolinrättningar, och Tryde socken var tydligen inget undantag.
 
Det första är en skrivelse från kyrkoherden Johan Stare till biskopen i Lund, daterad Tryde 1780 20/1, där han berättar att Tryde socken på den tiden inte hade någon gemensam skolinrättning men att varje by hade sin egen skolmästare som undervisade de minsta barnen över vintern. De äldre barnen undervisades däremot av församlingarnas klockare; under vintern skiftesvis i de olika byarna om kvällarna, och under sommaren hölls undervisningen direkt efter predikan i den av församlingens bägge kyrkor där gudstjänsten sist hade hållits (Domkapitlets i Lund arkiv, vol. FIIja:15).
 
Några år senare, nämligen 1796, fick Tryde-Spjutstorp en fast skolinrättning, och kanske ersatte denna de kringvandrande skolmästarna. I tidningen Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad) kan man i varje fall läsa följande rader den 28 januari 1801:
 
”Under den 2 Jan. 1796 har Fru Doroth. E. Santesson, förut ägare af Kåseholm, skänkt et capital af 333 R:dlr 16 ß. specie til Scholæ inrättning i Tryde och Spjutstorps Församlingar, enligt samma dag utfärdad disposition och har utom de förmåner samma utstakar, Högwälborne Herr Baronen, Landshöfdingen, Öfwer-Commendanten och Riddaren Tage Thott gifwit och inrättat til Scholæ- och Fattig-hus för Tryde By et ganska skönt hus, upbyggdt med gråstens-mur. Där är inrättad så wäl fattig-stufwa, som Scholæ-rum, hwarest underwisning begyntes i sistledne October och Scholæ-Mästaren bor. För at lätta Åboerne därstädes, och göra möjligheten at underhålla på sätt det nu bör ske en Scholæ-mästare, har samma H. Herrskap behagat utfästa och gifwa årligen Twå tunnor spanmål.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-09-14, 21:03
Svar #3

Utloggad Carsten Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 17:35
    • Visa profil
Tack Klas och Markus för initierade och detaljerade svar. Synnerligen intresssant och användbart i min föresats att försöka berätta om hur mina tidiga anförvanter levde i Everöd.
Några tips om var man kan läsa mer i ämnet? Utöver att själv forska i gamla dokument som Markus berättar om.

2021-09-17, 16:54
Svar #4

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Du kan ju alltid kolla om någon hembygdsförening publicerat något om skolorna i området. Det brukar finnas sådana sedan tidigt 1900-tal och de skrev ju om allt möjligt. Kankse har du lite tur. Annars finns det ju flera verk angående Svensk skola men de går ju inte in på förhållandena i just dina socknar.

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna