ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Persson från Åsjögle?  (läst 326 gånger)

2021-09-13, 13:39
läst 326 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Hej,

I en tråd avseende Anders Lagesson i Gnöttlerum från 2020 nämns i antavla från Bo Persson, https://forum.rotter.se/index.php?topic=170325.msg1549103#msg1549103 ,

en Margareta Samuelsdotter från Klövdala som 19 Feb 1705 gifter sig med Nils Persson i Vena.

Vid genomgång av vittnen från de gemensamma barnens dop så kan man få intrycket att Nils Persson skulle vara en yngre bror till David Persson i Åsjögle.   

Stämmer det?

Mvh / Torbjörn

2021-09-13, 15:01
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Nils Persson är inte bror till David Persson, men möjligen hans svåger, alltså son till Per Nilsson i Åsjögle. Detta är dock inte belagt, utan behöver granskas närmare. Per Nilssons son Måns Persson var dopvittne när Nils och Margaretas äldsta dotter Karin föddes 1705.

2021-09-13, 16:19
Svar #2

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Hej Bo,

Det blir lite förvirrat med två Per Nilsson i Åsjögle såg jag tittade fel.

De dopvittnen som finns tyder på att du har rätt.

- Måns i Åsjögle som vittne åt Samuel, f. 1708
- Carl Carlsson i Lönekulla som vittne åt Maria, f. 1716 (som om jag inte är helt fel ute är gift med en systerdotter till Nils, Karin Jonsdotter). Nils kom från Boda i samband med vigseln och där finns då Karins föräldrar Joen Ericsson med hustru Kerstin Persdotter.
- h. Karin i Lönekulla som vittne åt Samuel, f. 1717 (min ana)
- David Persson (svåger) i Åsjögle som vittne åt Per, f. 1721 (Finns även en h. Karin Persdotter i Tälleryd(?) som vittne men henne har jag ingen kunskap om).
- h. Karin Jonsdotter i Lönekulla som vittne åt Börje, f. 1724

Mvh / Torbjörn


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna