ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kunglig Majestäts livskvadron  (läst 470 gånger)

2021-09-12, 15:59
läst 470 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag upptäckte nyligen en anfader, som hösten 1717 var i tjänst i Hällestads prästgård utanför Lund. Där gjorde han prästens piga med barn, och tanken var att det skulle bli äktenskap, men i domböckerna kan man läsa att han i fruktan för att bli tvångsutskriven som soldat istället frivilligt lät sig värvas som ”trossdräng vid sjätte truppen av friryttarna”. Detta ändras sedan till ”trossdräng vid sjätte truppen av [Kungl. Maj:ts] livskvadron”, och man får veta att mannen ifråga följde med fälttåget till Norge och ännu inte hade avhörts i oktober 1719.
 
http://www.osterlen.com/slaktforskning/krigsmakt.htm fann jag lite information om ”Kungl. Maj:ts Livskvadron (1716–1718)”, som mycket riktigt ska ha deltagit i norska fälttåget och som vid mönstringen 1718 bestod av två avdelningar om vardera tre troppar, men som sedan upplästes efter Karl XII:s begravning 1719.
 
Jag undersökte förgäves generalmönsterrullorna, men gjorde till slut ett fynd bland Rullor 1620–1723, volym nr. 1717:10. Där finner man nämligen ”Anno 1717 Åhrs General Rulla På Hans Kongl: Maij:ttz Lijf Drabanter och Lijf Esquadron”, som mycket riktigt hade sex troppar med tillhörande trossdrängar. Nu ska ju mannen från Hällestad ha blivit trossdräng i januari 1718, men några senare rullor än 1717 för Livskvadronen lyckas jag inte hitta, trots att en sådan ju omnämns på http://www.osterlen.com/slaktforskning/krigsmakt.htm.
 
Vet någon var man kan finna rullor för Livdrabanterna i allmänhet och Livskvadronen i synnerhet åren 1718–1719?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-02, 20:41
Svar #1

Utloggad Gunvor Waller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 16:34
    • Visa profil
Hej!Jag har samma fundering som du. Min ana Mårten Stålnäbb fick det namnet sedan han kommit till Nora socken, Västmanland. Dessförinnan ska han ha varit vid Livskvadron. Då hette han naturligtvis inte Stålnäbb utan hade ett annat soldatnamn. Nu håller jag på att spåra ett antal Mårten/Måns/Magnus, det tar tid.
Därför har jag sökt rullor från 1719/20. I de rullorna finns ju bara de som överlevt - och det var visst inte många. Enligt Wikipedia: I december 1718 återstod av drabanterna kaptenlöjtnanten Johan Giertta, en löjtnant, två adjutanter, två kvartermästare, fem korpraler, fem vicekorpraler och 20 meniga drabanter. Eftersom han uppenbarligen levde 1722 bör han finnas med på en ev rulla från ca 1720.På riksarkivet finns något som heter Numrerade handlingar (sump). Där finns en post 1247"Förteckning uppå dem som komma att undefå Liit Esquagron 1720 (Drabantkåren) m m."
Den verkar bara finnas i läsesal men hos Arkiv Digital är Sump med under Rullor 1620-1723. Där kan jag dock inte finna detta. Jag har bläddrat och bläddrat  :)
Någonstans bör ju både 1719 och upplösningen av skvadronen finnas.

2022-02-10, 14:26
Svar #2

Utloggad Gunvor Waller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 16:34
    • Visa profil
Hej Igen!
Jag beställde dokumentet jag skrev om tidigare. Det är en prydlig uppräkning, daterad den 24 september 1720. Det är 58 friryttare och 2 trossdrängar, alltså betydligt fler än vad Wikipedia säger. De två trossdrängarna heter Gustav Giöös och Åke Siöman.

2022-02-11, 08:37
Svar #3

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Markus,

Vet inte om det är aktuellt längre, men det finns ju regementsräkenskaper för åren 1718-1719. De är dock inte filmade.

/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna