ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: småbarnsdöd - vanlig dödsorsak?  (läst 406 gånger)

2021-09-11, 10:10
läst 406 gånger

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Varför dör småbarnen?
Jag hittar en liten flicka i min släkt i Finland som dött i två-årsåldern av något jag inte kan tyda. På uppslaget i dödboken ser jag flera små barn som dött av samma orsak. Var det en epidemi som härjade eller en vanlig dödsorsak bland småbarn? På vänster sida den 16 juni 1880 finns Amanda dotter till Erik Matts-son Eko, hon var född 1878. Som jag tolkar det blir hon 2 år och 28 dagar. Bifogar hela uppslaget eftersom det kanske är lättare att läsa dödsorsaken om man kan jämföra prästens handstil på de övriga barnen som fått samma dödsorsak.
//Ann-Christine

2021-09-11, 10:30
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Amandas dödsorsak är "ouppg" -- ouppgiven, okänd.

Ibland kan man se att många barn dör inom kort tid, vanligast av rödsot = dysenteri, och ibland av mässlingen, men här verkar orsakerna vara mer blandade (lungsot, slag, svaghet -- ett med rödsot). Det kan vara så att många dog av samma underliggande orsak (samma virus, t.ex.), ändå -- beskrivningen i dödboken är ju oftast av symptomen, inte av vad vi skulle kalla en dödsorsak.
mvh /staffan -- BFiles

2021-09-12, 10:09
Svar #2

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Hej
Tack för hjälpen, vad bra att veta. Många små barn nådde inte vuxen i min släkt, det dyker upp fler vartefter jag forskar. Nu kan jag tyda detta uttryck i alla fall om jag får se det igen.
//Ann-Christine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna