ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker någon information om Blackstad  (läst 560 gånger)

2021-09-11, 08:20
läst 560 gånger

Utloggad Marina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 08:11
    • Visa profil
Så finns jag boende på Rusthållargården Rörsberg i Blackstad
Mvh Marina

2022-01-22, 18:09
Svar #1

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej!
Jag och min syster släktforskar och har funnit att en del bodde i Blackstad på mitten av 17oo-talet till slutet av 1800-talet. En del ställen nämns med Blackstad efter så jag antar att det är gårdar i Blackstad. Det skulle vara roligt att veta om dessa finns kvar. Vi tänkte nämligen ta en tur i vår eller sommar för att se var våra förfäder levde. De ställen som nämns med Blackstad är följande: Skutterstad, Trästad, Hultserum, Ålhult, Skälsberg, Kjälsberg (troligen samma). Vet du om det finns nån gammal karta där ställena finns med?
mvh
Gabriella Cikala

2022-01-23, 17:15
Svar #2

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 19:27
    • Visa profil

2022-01-23, 18:46
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vill man inte dränkas i spam, så är det bättre att använda en riktig karta i stället för Hitta:
https://minkarta.lantmateriet.se/?e=570592&n=6406912&z=7

Där kan man zooma in och ut och förflytta sig i omgivningarna, och det finns också flygfoto.

Äldre kartor finns hos Lantmäteriets historiska kartor:
https://historiskakartor.lantmateriet.se/historiskakartor/advancedsearch.html

Där finns skifteskartor m.m. i två arkiv:
· Lantmäteristyrelsen (riksmyndigheten).
· Lantmäterimyndigheten (i länet).

En del kartor och akter finns i båda arkiven, en del bara i det ena.

Välj Kalmar län och Blackstad socken samt gård ("ort/trakt"). Om man inte väljer "åtgärd", så får man upp allt som finns.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-23, 19:18
Svar #4

Utloggad Marina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 08:11
    • Visa profil
Hej Gabriella!
Det finns mycket på Lantmäteriet, historiska kartor på Blackstad. Gårdarna finns kvar, Skälsberg/Kjälsberg heter Källsberg idag, ett stenkast från min gård och har varit en av de större gårdarna i Blackstad. Även i kyrkböckerna står mycket m gårdarna och tillhörande torp. Trästad var nog den absolut största gården i bygden med eget kvarter på kyrkogården, tror även Källsberg hade det också. Det finns en vacker gammal ödekvarn ” Trästad Kvarn, i bruk 1900-1960 brukar promenera där på våren och sommaren. Hultserum är gudomligt vackert beläget, en liten bebyggelse på en höjd med utsikt över en sjö.
Akvarellen som bifogad bild är på Trästad kvarn, målad av konstnären Johan Sandell.
Hälsning Marina

2022-01-27, 12:01
Svar #5

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Tack så mycket!
Nu skall jag studera kartorna och lägga upp en rutt att åka och bese gårdarna. Vilken vacker bild på kvarnen!
Gabriella

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna