Har en person som heter Anna Maria Eriksdotter, född 1835-09-21 i Nysund, och följer henne fram till nedanstående kyrkbok:
Karlskoga (T) AI:38 (1861-1865) Bild 397 / sid 389 (AID: v51568.b397.s389, NAD: SE/ULA/10513)
Så långt rätt, men hänvisning härifrån ger följande kyrkbok:
Karlskoga (T) AI:37 (1861-1865) Bild 443 / sid 431 (AID: v51567.b443.s431, NAD: SE/ULA/10513)
Här blir hennes födelse plötsligt 1841-05-10, och det kan bara vara hon där. Jag har gått vidare med den nya födelsen och då finns hon med igen, och jag tror det är samma person, då födelsen 1835 finns bara med tills den nya födelsen är inmatad, och den nya födelsen 1841, där finns hon bara att finna, efter det blivit "ändring".
Dessutom så tror jag att 1835 är den rätta, då det finns relevanta uppgifter exakt den dagen (1835-09-21), men det finns ingen med det namnet fött 1841-05-10.
Brydd över hur det kunnat bli på detta sätt, för vid denna tidpunkt, var det väl fortfarande så att prästen tog sig runt i församlingen minst en gång per år för att kolla både det ena och det andra, och då måste han väl ändå haft kontakt med henne, och där då frågat om uppgifterna stämde ?
Eller skrev han bara av föregående boks uppgifter? för jag ser att det finns på samma sida där hon diarier-fördes med 1835-uppgifterna, att det finns en som han kan ha förväxlat henne med, dock lite långsökt ändå tycker jag, men det finns en lite längre upp på sidan som hette Erik Andersson, som var född 1941-05-10, och där har man hänvisat till en sida som man sedan strukit över, så det verkar lite osäkert hans uppgifter.
Jag är långtifrån säker att min teori stämmer, och ej heller säker på att jag får rätt person om jag fortsätter på spåret med 1841-uppgifterna.
Vidare nån som vet mera specifikt hur ett husförhör gick till? för prästen måste ju gjort en turné, eller helt säkert mera troligt under flera dagar, flera turnéer för att insamla dom uppgifter som svenska kyrkan ålagt varje socken. Man måste ju ha förvarnat folket att vara hemma den och den dagen så prästen kunde genomföra sitt förhör med mera, och då krävde han säkert mat och kanske husrum som varje liten by-del fick stå för, för det tror jag kyrkan på den tiden dom hade riktigt "vassa tänder" avkrävde av byborna.