ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nåt jag missat ?  (läst 564 gånger)

2021-09-09, 19:02
läst 564 gånger

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Har en person som heter Anna Maria Eriksdotter, född 1835-09-21 i Nysund, och följer henne fram till nedanstående kyrkbok:


Karlskoga (T) AI:38 (1861-1865) Bild 397 / sid 389 (AID: v51568.b397.s389, NAD: SE/ULA/10513)


Så långt rätt, men hänvisning härifrån ger följande kyrkbok:


Karlskoga (T) AI:37 (1861-1865) Bild 443 / sid 431 (AID: v51567.b443.s431, NAD: SE/ULA/10513)


Här blir hennes födelse plötsligt 1841-05-10, och det kan bara vara hon där. Jag har gått vidare med den nya födelsen och då finns hon med igen, och jag tror det är samma person, då födelsen 1835 finns bara med tills den nya födelsen är inmatad, och den nya födelsen 1841, där finns hon bara att finna, efter det blivit "ändring".


Dessutom så tror jag att 1835 är den rätta, då det finns relevanta uppgifter exakt den dagen (1835-09-21), men det finns ingen med det namnet fött 1841-05-10.


Brydd över hur det kunnat bli på detta sätt, för vid denna tidpunkt, var det väl fortfarande så att prästen tog sig runt i församlingen minst en gång per år för att kolla både det ena och det andra, och då måste han väl ändå haft kontakt med henne, och där då frågat om uppgifterna stämde ?
Eller skrev han bara av föregående boks uppgifter? för jag ser att det finns på samma sida där hon diarier-fördes med 1835-uppgifterna, att det finns en som han kan ha förväxlat henne med, dock lite långsökt ändå tycker jag, men det finns en lite längre upp på sidan som hette Erik Andersson, som var född 1941-05-10, och där har man hänvisat till en sida som man sedan strukit över, så det verkar lite osäkert hans uppgifter.


Jag är långtifrån säker att min teori stämmer, och ej heller säker på att jag får rätt person om jag fortsätter på spåret med 1841-uppgifterna.


Vidare nån som vet mera specifikt hur ett husförhör gick till? för prästen måste ju gjort en turné, eller helt säkert mera troligt under flera dagar, flera turnéer för att insamla dom uppgifter som svenska kyrkan ålagt varje socken. Man måste ju ha förvarnat folket att vara hemma den och den dagen så prästen kunde genomföra sitt förhör med mera, och då krävde han säkert mat och kanske husrum som varje liten by-del fick stå för, för det tror jag kyrkan på den tiden dom hade riktigt "vassa tänder" avkrävde av byborna.

2021-09-09, 19:19
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Prästen kontrollerade inte alla uppgifter vid varje husförhör. Det var framför allt kristendomskunskaperna som kontrollerades; det var ju dem man förhördes på. Prästen noterade också om personerna bodde kvar på samma ställe, eller hade flyttat utan att anmäla flytten.

Men alla uppgifter om personerna kontrollerades inte. De fanns redan i husförhörslängden. Där skrevs nyfödda och inflyttade in, medan döda och utflyttade ströks. Och när en längd var fullskriven, så fördes uppgifterna över till en ny, d.v.s. uppgifterna för de personer som inte var strukna i den gamla.

Och när en person flyttade till ett annat pastorat, så skrevs uppgifterna in i en flyttattest som den flyttande tog med till nye prästen, som läste den och skrev in uppgifterna i sin husförhörslängd.

Och för varje gång en uppgift läses, skrivs av och skrivs in på nytt, så finns det risk att det blir fel. Man kan t.ex. läsa namnet på en rad, men datum eller födelseort på nästa. Och en annan prästs kråkfötter (eller de egna  :) ) är inte alltid så lätta att tyda. Därför vimlar det dessvärre av fel i husförhörslängder landet runt.

Man bör därför alltid göra det som du säger att du har gjort, följa en person genom alla husförhörs- och flyttlängder. Om du är säker på att den som har fel datum inte kan vara någon annan än 'din' Anna Maria, så har hon alltså fått fel uppgifter när hon förts över till en ny sida eller längd.

Och det är mycket sannolikt att det är precis som du misstänker, att hon fått Erik Anderssons datum; han finns ju bara några rader högre upp på samma sida. Och Erik/Eriksdotter och Anna/Andersson kan väl lätt blandas ihop - med svagt sken från vaxljuset och nattvardsvinet inom räckhåll...  :)

Ett annat sätt att kolla om det är rätt person är att söka efter föräldrarnas bouppteckningar och se var dottern bor då.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna