ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att knyta ihop svenska kändisar  (läst 681 gånger)

2021-09-07, 22:47
läst 681 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:57
    • Visa profil
Jag tycker en kul sak med ett världsträd som Wikitree är att se hur alla möjliga kan länkas ihop. Sånt där som visste du att Lewis Carroll var tiomänning med Lewis Carrolls pappa [länk som visar hur]
eller att Olof Palmes pappa och Max von Sydow var fyrmänningar? [länk som visar hur]

Så jag vill även här länka till den lista med "Kända svenskar" som jag genererar automatiskt och publicerar på https://starback.se/wikitree/svenskar/ . Meningen med den är att lista sådana kända svenska som inte har särskilt många anor inlagda (än), för att uppmuntra mig själv och andra att lägga till lite fler anor till dessa så att mer sådana kopplingar skapas. (Jag har tipsat om detta tidigare på Wikitree-mailinglista, men nu även här!)

2021-09-08, 07:35
Svar #1

Utloggad Eva Ekeblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Jag tycker en kul sak med ett världsträd som Wikitree är att se hur alla möjliga kan länkas ihop. Sånt där som visste du att Lewis Carroll var tiomänning med Lewis Carrolls pappa [länk som visar hur]
Ahum. Jag tror du menar att George Orwell var tiomänning med Lewis Carrolls pappa.
Jo det är en av de intressanta sakerna med släktforskning att se hur släkter trasslar  in sig i varandra. Och att ha dem i ett och samma gemensamma träd gör det lättare att utforska; man slipper göra all forskningen ensam.

2021-09-08, 11:49
Svar #2

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:57
    • Visa profil

2021-09-08, 12:39
Svar #3

Utloggad Eva Ekeblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Ursäkta att jag var petig där, men jag blev faktiskt litet förvirrad.

Angående att knyta ihop svenska kändisar i WikiTree, tycker du att du har haft någon framgång med din lista?

Jag känner förstås igen en hel del där jag har varit inne och skrivit biografi eller letat fram släktingar, men jag har nog oftast hamnat där av andra skäl; att någon passade till ett tema i Connection Finder som var på gång, eller att jag hamnade i någon släktgren på grund av något av mina egna förehavanden. Gjorde till exampel en biografi häromsistens för Erik Gustaf Geijers hustru, Anna Lisa Liljebjörn, därför att jag håller på att läsa om livet för svenska artonhundratalskvinnor och hittade material för henne.

Jag är förresten minst lika intresserad av Connection Finder, som även räknar med förbindelser via äktenskap, som av Relationship Finder, där det går ut på gemensamma anor.
Connection Finder är förresten också bra för att få syn på mindre hållbara kopplingar, inom ett område man är någorlunda förtrogen med. Jag har under åren hittat och upplöst en hel del falska band.

2021-09-13, 16:37
Svar #4

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:57
    • Visa profil
Ingen fara!
Har jag haft framgång med min lista? Vet inte. Jag har själv haft "nytta" av den i alla fall, både genom att hitta sådana som stod som luckor men som faktiskt hade profiler (jag har lagt länk på Wikidata till Wikitree för rätt många) och för att inspirera mig själv till att lägga till anor här och där. Och när listan var ny så misstänker jag att någon eller några få använde den så också, då jag ofta såg flera profiler på listan få högra och högra siffror.
Men det skedde inte (för min del i alla fall) i någon mekanisk prioritetsordning, utan det berodde på mina intressen också.
Jag känner väl igen hur läsning kan styra. Jag håller på att läsa boken Allrakäraste : Catharina Wallenstedts brev 1672–1718 och då blir det frestande att lägga till profiler för henne och hennes närmaste. (Än har det inte blivit av i alla fall, men jag har sett att i alla fall en av hennes döttrar redan finns, så det krävs inte mycket för att koppla ihop en sådan ny profil till världsträdet i alla fall.)




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna