ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hindrick Blomstedt (Öman)  (läst 553 gånger)

2021-09-04, 20:39
läst 553 gånger

Utloggad Kristofer Andersson-Lindh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 16:09
    • Visa profil
Hej.

Vid sökande på Ancestry får jag lite motstridiga uppgifter på den i ämnet nämnda Hindrick Blomstedt/Öman
Jag hittade honom till att börja med i familyfinder och med detta data hittade jag honom även i Ancestry.
Det intressanta är att han hade födelseuppgifter både i Bullerbo i Västernorrland och i Öja i Södermanland.

Då jag inte hittar kyrkböcker för denne Hindrick eller Henrik som är ett alias undrar jag om det är någon som kan förklara hur detta hänger ihop. Han är född 26 Mar 1727 i Bullerbo, Västernorrland eller samma datum i Öja, Södermanland. Båda dog i 26/6 1800 i Öja.

Anledningen till att jag misstänker att det är samme Hindrik är att båda är gift med Chirstin Persson döpt 1721 i Öja

2021-09-04, 22:05
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil

Det är en och samma person – men glöm Västernorrland. Hindrik föddes och dog i Öja i Södermanland.

Hindrik döpt 26/3 1727, son till Abra(ha)m Hindriksson i Bullerbol (Bullerboda) i Öja – se dopboken:
Öja (D) C:1 sid 67

Henrik Abrahamsson var soldat för Svartingstorps rote, först med namnet Blomstedt och sen Öman. Gift med Kerstin Persdotter.
Öja (D) AI:1 (1755-1763) sid 69

Här ses namnändringen. Längre ned på samma sida finns Bullerboda och allra nederst ser du ett par som kanske är Henriks föräldrar: Abraham Henriksson f. 1693 ohh Maria Olsdotter f. 1704.
Öja (D) AI:2 (1764-1770) sid 52

Centrala soldatregistret,
http://soldat.elektronikhuset.it/search.sv.aspx
Hälsar vänligen
Maud

2021-09-04, 23:38
Svar #2

Utloggad Kristofer Andersson-Lindh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 16:09
    • Visa profil
Fantastiskt.
Tackar ödmjukast.
/Kristofer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna