ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ärkebiskop Laurentius Petri Nericus  (läst 381 gånger)

2021-09-04, 01:21
läst 381 gånger

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 314
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:46
    • Visa profil
Hej Anbytarforum!

Finns här några experter på våra gamla ärkebiskopar och deras avkomlingar?

Ärkebiskop Laurentius Petri Nericus, han hade sju barn, 4 söner och 3 döttrar.
De 4 sönerna avled i en farsot i Uppsala 1566.

Jag har själv en Erlandus Gudmundi Norenius, präst i Visnum och i Nor i Värmland, död där 8 Apr 1630. Hans hustru, Brita Pedersdotter Boose/Bose? Hon avled 1590 i prästgården, Visnum, Värmland.

Nu till själva kärnan i min undran, hustrun Britas anor, har i mångas träd angetts som barnbarn till
ärkebiskopen, hennes far har angetts vara en Per Petrus Larsson Laurentii, född ca 1530 i Örebro, dennes fader i sin tur då Ärkebiskop Laurentius Petri Nericus.

Jag har letat och letat, efter nån typ av källa till dessa påståenden, tänkte att, nån någonstans, borde ju haft nån info som gett upphov till detta, men inte hittat nåt, d v s, inte förrens nu. Detta fann jag i: Biographiskt Lexicon öfver namnkunnige Svenska Män, del 11 sidan 193.

"Laur. Petri var gift med Elisabeth Matthsdotter , hvilkens
föräldrar voro Matths Pederson (Uppländning) och Bri-
gitta Vase, K. Gustaf 1:s cousine. Med henne hade han sju
barn: Petrus, Didrik, Christian , Johannes, hvilka alla dogo
under en farsot i Upsala 1566; Margareta, gift 1) med
Erkeb. Laur. Petri Gothus, 2) med Erkeb. Andreas Laurentii
Bothniensis; Magdalena, g. m. Erkeb. Angermannus;
Christina, g. m. 1) Kongl. Sekreteraren Blatting, 2) med
Professor Luth i Upsala. Flera grenar af ansedda adliga
ätter leda sin härkomst på mödernet från dessa fruntimmer.
(Hallman sid. 159 ff.)."

Ärkebiskop Laurentius Petri Nericus, han hade alltså en son Petrus som avled 1566, hans dotter Britta, föddes 1558 enligt uppgift.

Kan det trots allt ligga nån sanning i detta?

Sen har vi även detta, en syster till Britta, Christina Bose, född 1557 i Almby sn, Örebro.

"Gravsten (översättning från latin): Här ligger begravd med hustrun och 5 barn Johannes 
Rudbeckius, som var stadsskrivare här. Född 1550 i byn Rudbeck, Vesteds sn, mellan 
Flensburg och Haderslev, död i pesten 1603. Hans far Petrus i Rudbeck, farfar Johannes 
Johannis i Hoftrup. Hustru Christina Bose, född 1557 i Almby sn, död i konsumtionsfeber? 
Västerås 1620 med söner här begravd. Far Petrus i Äskog, farfar/morfar Laurent Petri i Mark. 
Stenen rest av sönerna Peter, Johannes och Jakob Rudbeckius."

Ja, vad ska man tro om detta?

Mvh Roger


 


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna