ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maja Andersdotter Varnhem 1793  (läst 376 gånger)

2021-09-03, 17:48
läst 376 gånger

Utloggad Åsa Simonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:32
    • Visa profil
Hej!

Nu har jag kört fast på en person och hoppas att någon kan hjälpa mig.
Det gäller min mmffmm Maja (Maria) Andersdotter, gift med snickaren Johan Lindström och bosatt på gården Sten i Norra Lundby där dottern Eva föds 1830-10-15.
Enligt Varnhems husförhörslängder 1815-1836 (Varnhem AI:5), sid 16 och sid 60 (m fl), är Maja Andersdotter född i Varnhem 1793-11-18, men jag hittar henne inte i födelseboken. Jag har lusläst även åren före och efter, men kan inte upptäcka henne.
Någon som kan hjälpa mig att hitta uppgiften om Majas födelse?

Maja bodde en kortare tid i Skövde och enligt en notering i Skövde Stadsförsamlings husförhörslängder 1812-1827 (Skövde AI:6), sid 276, gifte sig Maja 25/2 1821, dvs strax innan hon flyttade till Simmesgården Klostret i Varnhem ihop med Johan Lindström, vilket jag inte heller har hittat uppgift om när jag letat i lysnings- och vigselböckerna.
Jag vill ju gärna kolla att vigseldatumet stämmer och var de gifte sig, så har ni någon idé om var jag ska leta?

Tack på förhand!
/Åsa

2021-09-03, 18:16
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej Åsa


Att släktforska i Västergötland är inte det lättaste. Folk flyttar men de har inte flyttat. Min svärfars släkt kom därifrån och det var mycket  fel i böckerna. Beväpna dig med tålamod så går det bra. Det enda du kan göra för att få tag på när din Maria Andersdotter föddes är att följa henne baklänges i husförhören, jag hittade henne i Norra Ving A1:4 1813-1830 s 109.


MVH Ulla

2021-09-04, 12:28
Svar #2

Utloggad Conny Ljungberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:47
    • Visa profil
Maria och Johan's lysning/vigsel hittar du i
Skövde stadsförsamling (R) E:1 (1811-1841) Bild 97 (AID: v25285.b97, NAD: SE/GLA/13489)
Mvh Conny

2021-09-06, 12:50
Svar #3

Utloggad Åsa Simonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:32
    • Visa profil
Tack Ulla och Conny för era svar!

Conny - Det första man blir blind på är ögonen... Jag hade haft det uppslaget uppe, men ändå missat deras lysning/vigsel. Tack för att du såg det åt mig!

Ulla - Ungefär 75 % av min släkt är västgötar..., men jag har faktiskt inte hittat så jättemånga fel hittills (tack o lov). Men det är förstås skillnad mellan olika socknar... Bakåtspårningen av Maria Andersdotter har inte lett fram till något svar ännu, bara mer förvirring. Där finns nämligen uppgifter om att hon skulle vara född i Berg och inte i Varnhem, men än så länge har jag inte hittat henne där. Får väl ägna mig åt en annan släktgren en tid och återkomma till Maja med ny energi, så kanske jag löser det till slut. Tack ändå för att du tog dig tid att svara.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna