ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjenamnet "Ryss" i Östanfors, Stora Kopparberg  (läst 371 gånger)

2021-09-02, 00:01
läst 371 gånger

Utloggad Mikael Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 00:20
    • Visa profil
Jag har en ana i Stora Kopparberg född sent 1600-tal och död 1751 i Östanfors, Britta Andersdotter Ryss, gift med gruvdräng Daniel Danielsson Liten. Hennes far var säkert bergsman Anders Jonsson Ryss i Östanfors och farfar sannolikt den som i mantalslängder från 1683-1698 för Östanfors kallas för "Rysk Jonas". Ryss-namnet användes av släktingar långt in på 1700-talet. Jag är brydd och nyfiken. Rysk Jonas kan väl inte gärna ha varit en rysk krigsfånge eller liknande som blev verksam i koppargruvan? Jonas låter inte precis ryskt och inriktningen på gruvhantering inte heller. Skulle det kunna vara någon slags yrkesbenämning? Har någon en idé?
Med vänlig hälsning,
Mikael Lindström

2021-09-16, 23:36
Svar #1

Utloggad Mikael Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 00:20
    • Visa profil
Knappt har jag sänt in min fråga så har jag av en slump - en bordsgranne vid en middag, helt utan släktforskningsintresse berättade  - stött på vad som kan vara svaret.
Det visar sig att en svensk, Johan Gabriel Sparvenfelt, år 1684 föjde med en svensk ambassaddelegation till Moskva. När övriga reste hem igen fick han möjlighet att stanna kvar några månader för studier. Under vistelsen gjorde han en resa till Uralbergen och hörde där i en gruva hur det talades svenska. Det visade sig vara svenska gruvarbetare som tagit sig dit för att lönen var bra. Allt enligt Sparvenfelts dagbok som publicerades. Jag har hört detta och ska förstås försöka få tag på boken och läsa själv.
Hur som helst, det känns ju som en reell möjlighet att Rysk Jonas Matsson verkligen varit i Ryssland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna