ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Gustaf Larsson, utvandrade från Dörarp i Kronobergslän 1888 - vart tog du vägen?  (läst 527 gånger)

2021-09-01, 21:10
läst 527 gånger

Utloggad Eva Lagercrantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-03-30, 16:01
    • Visa profil
Hej, Jag har i många år försökt att ta reda på vad som hände min mormorsfar som emigrerade till USA 1888. Johannes Gustaf Larsson föddes i Dörarp i Småland 18601017. Gifte sig med min mormorsmor,  EMILIE, KRISTINA JOHANSDOTTER 18550930, 1886 och fick två barn det ena min mormor, Nanny Maria Cecilia Johannesdotter,  och det andra barnet 188806, en flicka,  dog tyvärr bara två dagar gammal. Han emigrerade troligen till St Paul Minnesota via New York från  Göteborg via Köpenhamn, agent CW Hällström 5/4 1888. Det sägs att han var en farmer. Min mormor som aldrig hade träffat sin far åkte över till USA 1910 för att leta efter honom. Hon bodde i USA i fyra år. Först hos en kusin i N.Y.  Sen vet jag inte mer.  Jag vet inte om hon träffade honom, om han gifte om sig och fick barn. Han kom inte mer hem till Sverige. Jag skulle vara så tacksam om jag kunde få tips om hur och var jag ska leta. Jag har inte hittat mer info på de vanliga sighterna såsom Ancestry och Myheritage. Jag har fått fina tips och info från Kristina Rylander om att han bodde ett tag i Jamestown north Dakota. Jag har försökt att söka vidare med hennes fina tips men kör fast. Hittar ingen mer info eller sighter som ger mig ytterligare svar. Känns hopplöst. Finns det några andra sighter eller så man kan söka på? Jag skulle vara så tacksam. Stort tack på förhand! Hälsningar Eva   
Bifogar länk till tidigare dialog https://forum.rotter.se/index.php?topic=176388.0

2021-09-01, 22:41
Svar #1

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:23
    • Visa profil
Oplysningen fra den anden tråd, at han skulle have opholdt sig i Jamestown, Stutsman County, North Dakota i 1928...
Stutsman County. Jamestown. Old Death Index K to L: http://files.usgwarchives.net/nd/stutsman/death/stdx1-kl.txt

May 1, 1902    LARSON           ANNA CELIA        1       Jamestown     Henry & Lizzie Larson         Sweden, MN       Jamestown        Stutsman                  2-94
Jul 10, 1917   LARSON           ANNIE             50      Norway        --,--                         Norway           State Hosp       Stutsman                  1-125
May 1, 1902    LARSON           ANNIE C.          1       Jamestown     Henry & Lizzie                Sweden           Jamestown        Stutsman                  1-87
Feb 18, 1927   LARSON           BABY BOY          sborn   Jamestown     GB L., Bernice Lewis          IA,IN            Jamestown        Stutsman                  3-10
May 3, 1931    LARSON           BERNARD           23      IA            Lewis L, Julia Bolstad        IA               Jamestown        Stutsman                  3-24
May 15, 1916   LARSON           CARL              38      Sweden        unk,unk                       Sweden           Homer Twp        Stutsman                  1-120
Jun 26, 1928   LARSON           CARL              34      Sweden        --,--                         Sweden           Jamestown        Stutsman                  3-15
Mar 14, 1929   LARSON           CHARLES           14da    Jamestown     Clarence L., Johanna Colbeg   ND, MN           Jamestown        Stutsman                  3-17
Feb 5,1904     LARSON           ELIZABETH  D.     23      MN            Wm. & Lucy Duffney            MN,ND            Jamestown        Stutsman                  3-1
Jan 5, 1900    LARSON           EMMA              29      WI            --,--                         --,--            State Hosp       Stutsman                  2-86
Nov 6, 1929    LARSON           GLADYS MAE        11      Jamestown     Albert L., Lonna Nelson       IA               Jamestown        Stutsman                  3-20
Jun 27, 1913   LARSON           INFANT BOY        prem    ND            Jonas Larson, Bertha Reese    Norway           Jamestown        Stutsman                  1-108
May 28, 1900   LARSON           ISABEL            5 mo    Jamestown     O.Henry & Lizzie              Sweden & MN      Jamestown        Stutsman                  1-84
May 28, 1900   LARSON           ISABEL            5mo     Jamestown     Henry & Lizzie Larson         Sweden,MN        Jamestown        Stutsman                  2-87
Mar 7, 1932    LARSON           JOHN              ~75     Sweden        unk,un,                       Sweden           Jamestown        Stutsman                  3-27
Nov 5, 1908    LARSON           JULIA             35      IA            John Kane, M.Gallagher        Ireland          Jamestown        Stutsman                  1-92
Apr 6, 1909    LARSON           JULIUS            29      MN            unk                           unk              Jamestown        Stutsman                  1-93
Jun 27, 1902   LARSON           KUNT              29      Norway        --,--                         --,--            Jamestown        Stutsman                  2-94
Feb 18, 1923   LARSON           MRS. LENA         45      Denmark       Lars Anderson & Sophia        Denmark          Jamestown        Stutsman                  1-143
Sep 27, 1919   LARSON           MRS. NETTIE       36      MN            Peter Satersbram              Sweden, ND       Jamestown        Stutsman                  1-133
Dec 2, 1910    LARSON           NOT NAMED         sborn   Jamestown     Unas L., Belithe Reese        Norway           Jamestown        Stutsman                  1-98
Apr 28, 1916   LARSON           OTTO              37      ND            Andrew Larson,--              Sweden           Jamestown        Stutsman                  1-120
Aug 28, 1925   LARSON           ROBERT            sborn   ND            Robert L., Alvena Nelson      USA,ND           Jamestown        Stutsman                  1-153
Jul 9, 1901    LARSON           SIGRID            43      MN            --,--                         --,--            State Hosp       Stutsman                  2-91
Jul 19, 1907   LARSON           VIOLET            2mo     Jamestown     Henry L., NettieSetterstrom   Sweden,MN        Jamestown        Stutsman                  3-9
May 18, 1903   LARSON (JOHNSON) JOHN (ALGROT)     27                                                          State Hosp       Stutsman                  2-97

Så det er kun denne "John Larson", der døde 7. Marts 1932 som ~75 years [betyder at ingen rigtig ved hans alder]. Han er den eneste potentielle kandidat;.
Hvis dette er Johannes Gustaf Larsson (født 17. oktober 1860), så døde han som 71 årig, så er ~75 år jo ikke helt ved siden af.

"Find a grave": https://www.findagrave.com/memorial/198512391/john-larson [Fundet af Kristina]
Ikke fundet på "family search" ved søgning af Census 1930: North Dakota, Stutsman County.

Uheldigvis er han også for gammel til at kunne optræde i World War 1 registration cards for 1918, som var for mænd mellem 18-45 år.
Disse lister for Stutsman County findes nemlig på family search.

2021-09-02, 11:44
Svar #2

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Länken till findagrave finns via den andra tråden (se ovan) när han diskuterades förra gången (dödsdatum satt till 9e som var begravningsdatum enligt burial records).


Skrev också då att han behövde ju inte blivit kvar i Jamestown...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna