ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stina Jansdotter Norström  (läst 305 gånger)

2021-09-01, 16:29
läst 305 gånger

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:54
    • Visa profil
Hej!


Min mamma som är 83 år har skickat en gammal släktutredning till mig. Den är delvis angående morfars farmor, Stina Jansdotter Norström, som föddes som oäkta dotter till pigan Kristina/Stina Jansdotter på Ingbo Herrgård i Enåker 20/4-1819. Kristina Jansdotter f 1797 i Nora, finns som piga på Ingbo herrgård mellan 1816-1819 enligt husförhör. Enligt mamma var fadern till Stina en Söderhjelm och det var allmänt känt i hela bygden att hon var en oäkta dotter till honom. Min morfar och barnbarn till Söderhjelm visste mycket väl att de var kusiner. Stinas mor dog tidigt och då ordnade Söderhjelms så att Stina fick arbeta som piga på Ingbo herrgård. I Enåker AI:10, s 116 ser man att pigan Stina Jansdotter, 20/4-19 jobbar där på Ingbo herrgård så så långt stämmer historien. Det finns en Erik Vilhelm Söderhjelm gift med Anna Christina Ehrenlund 1792-04-19 på Ingbo, Enåkersby, enligt Adelsvapen.com men de är inte skrivna på herrgården däremot är en kapten David Ehrenlund, som kanske är Anna Christinas bror skriven på herrgården. Det är ju möjligt att Erik Vilhelm Söderhjelm i Enåkersby är fadern i alla fall men jag tycker att han verkar lite väl gammal eftersom att han då skulle ha varit 66 år när barnet blev till.
Synpunkter på historien, är den möjlig eller ej? Min mamma borde i så fall vara brylling till någon Söderhjelm-ättling och skulle ju kunna matcha men det gäller ju i så fall att någon av dem har dna-testat sig...




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna