ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har precis fått mina DNA resultat, hjälp!  (läst 1082 gånger)

2021-08-31, 11:53
läst 1082 gånger

Utloggad Charlotte Berggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 23:38
    • Visa profil
Hej,

Jag har ett väl utbyggt släktträd på min mammas sida, dock inte på min pappas då han blev adopterad till Sverige ifrån Helsingfors, så där vet jag bara vem min farmor var, pappan okänd.
På mammas sida är det bara svenskar upp till cirka 1600-talet, sedan har vi en släktgren till släkten Grandpre ifrån /Belgien/Frankrike.

Mitt etniska resultat visar detta:

63.5 % finskt! Hur är det möjligt med mer än 50%
17.5 % British/Irish!
14.5 % Scandinavian
4.5 % Italian (Sardinia)

Har någon en ide till detta märkliga resultat?

2021-08-31, 13:48
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Du får inte ta sådana test på för stort allvar. Det finns ju inget specifikt "finskt" DNA, och inte heller svenskt DNA för den delen. De företag som erbjuder etnicitetskartor bygger dessa  på var i världen människor, som har liknande DNA som dig, uppgett att de nu lever. Sedan så har ju folk från Sverige flyttat till Finland och tvärtom under historien så helt klart är många finnar och svenskar idag släkt. Därför finns det alltid en del fel i dessa kartor.

Ifall din pappa kom från Helsingfors så får du såklart många träffar på andra personer som bor i Finland och som din pappa är släkt med. Ifall du på din mors sida har skogsfinnar kanske det bidrar till att det blir mer än 50%. Jag antar att du inte funnit samtliga släktgrenar ner till 1600-talet på din mammas sida.

Många britter har ju även skandinaviska anor så det kan nog bli riktigt underliga träffa när man tar ett sånt test. En av mina morbröder är enligt ett sådant test mycket mer norrman än vad han är finne trots att vi vet att vi har många skogsfinska led och endast en känd linje i Norge, på vår gemensamma sida. Hans dotter och hennes kusiner får inte lika mycket norkt trots att de är släkt enligt testet.  Vilket företag är det som gjort testet?

Du får nog se etnicitetskartan som en kul bonus och hoppas att du kan finna avlägsna släktingar och därigenom få hjälp att reda ut de linjer som nu är okända för dig.

VH Klas

2021-08-31, 14:05
Svar #2

Utloggad Charlotte Berggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 23:38
    • Visa profil
Hej Klas,

Tack för ditt svar. Företaget jag använde mig av är TellmeGen. Jag väntar även på svar ifrån både MyHeritage och LivingDNA för att jämföra lite. Kanske har jag gjort det i onödan då?
Den raka mödernelinjen var med i detta test också, som visade Haplogrupp V.
Ska detta också tas med en nypa salt?
Eftersom pappas far är okänd så tänkte jag att kopplingen till England/Irland kanske kom därifrån?

2021-08-31, 14:22
Svar #3

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Charlotte!

Det behöver inte vara bortkastat. Min morbror och några kusiner har gjort ett test som de har kopplat till träd hos Ancestry. Där får de sedan upp flera tusen personer som de är släkt med. Vissa av dem har själva lagt in sina anor i ett träd där och då visas var det troliga släktskapet är. Ifall man får flera sådana träffar kan man ju söka bekräfta hur man är släkt. Ifall det nu är så att du vill få mer vetskap om din okända sida kanske det ändå framkommer intressant information ifall du får upp flera släktingar i Finland eller England (t.ex.) och ser att samma anor förekommer hos de flesta av dem. Jag antar att MyHeritage även erbjuder liknande service så du kan koppla träd dit.

Det kan ju mycket väl vara så att det på din pappas sida finns anor på både de brittiska öarna och sydeuropa. Ifall du kan få kontakt med folk som jag beskriver ovan kan det kanske gå att lösa.

Tror även att haplogruppen säkert är rätt.

VH Klas

2021-08-31, 14:43
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
När jag gjorde mitt DNA-test, för flera år sedan, fick jag också en del "konstiga" härstamningar. Lite finskt och sardiniskt och mera engelskt och tyskt. Men de uppdaterade resultaten några gånger och idag klassar de mig som fullkomligt skandinavisk, vilket också stämmer med släktforskningen. Det finns annat också, men det är så långt tillbaka att det inte skall synas på mitt DNA idag. Jag känner inte till TellmeGen så de kanske är mera nystartade och behöver lite tid på sig för att förbättra sina resultat.

2021-08-31, 22:39
Svar #5

Utloggad Charlotte Berggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 23:38
    • Visa profil
Hej igen,

Och tack för era svar. I så fall så får jag helt enkelt ge det lite tid och tålamod. Hur som helst, så är det spännande. Jag har mycket jag vill veta, och mycket att lära också. Väldigt bra forum.

/Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna