ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktskap med prästsläkten Wiesel  (läst 887 gånger)

2021-08-30, 18:28
läst 887 gånger

Utloggad Hans Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-09-15, 21:10
    • Visa profil
Min mm fff Jonas Persson Blomkvist född 9 juli 1773 i Öja Kronobergs län och död 2 januari 1847 Jämshög Blekinge vilket är bekräftat. Enligt andrahandsuppgifter är Anna Nilsdotter 1737-1808 född i Öja Kronobergs län hans mor gift med Per Svensson Öja 1736-1807. Annas far skulle vara Nils Jonsson Bonde 1673 och död i Öja 16 sep 1759.Annas mor skulle vara Bengta Bosdotter född cirka 1695 och död i Öja 1768. Nils mor skulle vara Elin Sibbesdotter 1654-1741 född i Öja. Elins mor skulle vara Märta Samuelsdotter Wiesel (saknar årtal), Märtas far skulle vara
M Samuel Haraldi Brochaeus Wiesel 1617-1661. Vad jag verkligen inte vet är om den Anna som här sägs vara Jonas Persson Blomkvists mor också är den Anna som är släkt med prästsläkten Wiesel.  Om någon kan bekräfta ett släktskap så är det till stor hjälp. Hälsningar, Hans

2021-09-02, 18:29
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Hans!

Jag kollade födelseboken för Öja i G-län för att därigenom kunna se vilka föräldrarna var och när och var de var födda. Jag kunde dock ej finna någon födsel för Jonas med far Per och mor Anna kring det datumet. Därför blir det svårt att säga något om tidigare generationer när det är så oklart vem Jonas var och var han var född. Det måste ju först redas ut. Varifrån har du fått uppgiften att han var född i Öja det datumet? Ifall jag läst födelseboken totalt fel skulle jag gärna vilja få en korrekt länk till hans födsel.

P.S Denna fråga kanske skulle flyttas till annat forum, kanske Öja, då frågan egentligen inte handlar om register, bildsammlingar och databaser

VH Klas

2021-09-02, 20:17
Svar #2

Utloggad Hans Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-09-15, 21:10
    • Visa profil

Tack för ditt svar.
Inte bara årtal utan även hans föräldrar kan vara fel och att jag hamnat på fel forum också tyvärr. En avsides släkting som släktforskat hade funnit att Jonas var född i Öja men att han också bott i Skatteslöv. Det skulle också finnas en uppgift på han arbetat som sadelmakare i Skateslöv. En annan uppgift var att han varit gift i Skatelöv och fått ett barn med sin fru som sedan dött endast 29 år gammal. Kort därefter skulle Jonas flyttat till Jämshög Blekinge och gift om sig. En annan släkforskare som även tagit dna test sa att mitt släktnamn skall inte finnas i ditt träd, du har fel föräldrar till Jonas. Hon skrev följande: Hej! Jonas Persson Blomqvist är född den 9 Jan 1774 i Öja, Kronoberg, Hans far är Per Svensson. Öja CI  1696-1774, bild 82, sida 157.  Mödrarnas namn saknas ibland i födelseböcker från den tidsperioden. JPB dog i den 2 Sep 1847 i Jämshög. Hans mors namn är Anna Nilsdotter. Problemet är att jag gärna skulle vilja få det bekräftat, i min ålder klarar man inte av att sitta länge framför datorn och söka i arkiv. Med vänlig hälsning, Hans

2021-09-02, 20:24
Svar #3

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Hans!

Då förstår jag. Ifall du ger mig namn och födelsedata för din morfar eller morfars far kan jag kolla lite och se vad jag hittar bakåt i tiden när jag har tid över till det.

VH Klas

2021-09-02, 20:46
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Jonas Blomqvist, undantagsman på Nr 22 uti Holje, död 2/1 1847 av ålderdom, 73 år gammal.
Jämshög (K) CI:5 sid 587

Jonas Blomqvist finns med hustru Bengta Nilsdotter och ett antal barn här:
Jämshög (K) AI:5 (1827-1835) sid 484
Jämshög (K) AI:8 (1835-1842) sid 499
Jämshög (K) AI:10 (1842-1853) sid 244

Jonas Blomqvist uppges först vara född i Skatelöv, senare ändrat till Öija. Endast födelseåret (1773) är noterat.

Denne Jonas kan vara den du söker, men han måste följas framåt tills han eventuellt gifter sig med Bengta Nilsdotter:

Jonas Pettersson f. 9/7 1773 i Huseby i Skatelöf. Föräldrar: Petter Ingemarsson ohh Lisbet Nilsdotter.
Skatelöv (G) CI:3 sid 339
Hälsar vänligen
Maud

2021-09-02, 20:56
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil

Hans, efter ditt senaste inlägg är det inte utan att hela släktbygget känns instabilt – det vore bättre, som Klas skriver, att utgå från en senare generation.
Hälsar vänligen
Maud

2021-09-05, 18:03
Svar #6

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Nu har jag kollat upp släktledet från Hans mormor ner till Jonas Pettersson Blomqvist och det stämmer. Då är ju frågan vem denne Jonas Pettersson var, var han var född och vilka hans föräldrar var. Tyvärr verkar det inte finnas inflyttningslängder i Jämshög från den period han troligen flyttade in till socknen, men jag har funnit utflyttningslängder i Skatelöv. Då de tidigaste källorna i Jämshög nämner att Jonas var född i Skatelöv så bör vi söka honom där först. Hans har i andrahand fått uppgifter om att Jonas skulle varit från Öja född 9/7 1773 men även uppgifter om Öja september 1774. I Öja finns ingen Jonas Pettersson född vid de tillfällena utan den bästa kandidaten är den Maud nämner, Jonas Pettersson född i Huseby Skatelöv 9/7 1773. Tyvärr är  det inte så lätt att spåra den Jonas då familjen flyttar från Ingemarstorpet under Huseby i hfl:
Skatelöv (G) AI:2 (1781-1785) Bild: 126 Sida: 114

I nästföljande längd är de borta och jag har inte haft tid att gå igenom hela längden för att eventuellt finna dem där. Hans hade även fått andrahandsuppgifter om att Jonas varit gift en gång före Bengta Nilsdotter i Jämshög. Det skulle ha varit med en Ingrid Månsdotter med vilken han fick dottern Kerstin 1804. Det finns ingen Kerstin Jonasdotter som föds 1804 i varken Skatelöv eller Öja så de uppgifterna verkar vara fel. Dock hittar jag en Jon Persson som flyttar ifrån Skatelöv till Jämsh. på senhösten 1812, enligt utflyttningslängden i Skatelöv:

 Skatelöv (G) BI:1 (1788-1850) Bild: 75 Sida: 145

 Först och främst är Jon och Jonas inte samma namn men det kan ju en präst eller klockare ha missat och att det ändå är samma person. Vad som är konstigt är att han anges som dräng från Elinshylte som inte ligger i Skatelöv utan i grannsocknen Västra Torsås. Har funnit en Jon Persson i Elinshylte men han flyttar inom socknen 1814 alltså efter Jon flyttat till Jämshög.

 Västra Torsås (G) AI:3 (1808-1820) Bild: 216 Sida: 204

Däremot finns det en Jon Persson som är dräng i Olofhylte och som är överkryssad i rätt hfl-längd.
 Västra Torsås (G) AI:3 (1808-1820) Bild: 222 Sida: 210

 Dock är han född 19/7 1793 enligt hfl men det finns ingen sådan födelse i varken Öja eller Skatelöv vad jag kunde finna. Jag har alltså inte kunnat fastställa att den Jonas som föddes 9/7 1773 är densamme som senare dör i Jämshög 1847. Dessutom föds Jonas och Bengtas son Nils den 17/5 1812 alltså ett halvår före det att Jon Persson från Elinshylte flyttar från Skatelöv till Jämshög. Detta är underligt men samtidigt kan det ju inte ha varit vanligt att folk flyttade mellan dessa socknar då de inte ligger direkt nästgårds. Tror dock att rätt Jonas finns någonstanns i utflyttningslängden för de somn vill söka där.

Hur som helst googlade min fru dock runt lite och fann uppgifter om att Prästen Wiesel inte är släkt med den Jonas som Hans fått andrahandsuppgifter om, i alla fall inte på det sätt som räknades upp i denna tråds första inlägg. Detta då Wiesels dotter Märta, visserligen gifter sig med Sibbe Nilsson från Blädinge 1660, men inte var mor till Elin född ca 1654. Sibbes dotter Elin var från giftermålet med första hustrun Elin Larsdotter och alltså inte släkt med Wiesel.

Det verkar finnas forskare som kartlagt dessa led ned till bönder i Blädinge på slutet av 1500-talet. Först måste man dock fastslå var och när Jonas föddes. Ifall det går att spåra Jonas född 1773 framåt kanske det går. Jag har dock inte tid att gräva mer i detta för närvarande.

VH Klas

2021-09-05, 20:12
Svar #7

Utloggad Hans Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-09-15, 21:10
    • Visa profil
Fick följande meddelande: Felet Hans är att du har angett att Jonas Persson Blomqvist var född den 9 jul 1773 i Skatelöv. Men Jonas som föddes den 9Jul 1773 i Skatelöv heter Jonas Peterson och gifte sig med Maria Persdotter i Karlshamn 1800. De flyttade därefter till Ystad. Min önskan är att du tar bort dessa felaktigheter. Det skapar enbart problem för oss som har gjort DNA-test!
Jonas Persson Blomqvist är född den 9 Jan 1774 i Öja, Kronoberg, Hans far är Per Svensson. Öja CI  1696-1774, bild 82, sida 157.  Mödrarnas namn saknas ibland i födelseböcker från den tidsperioden. JPB dog i den 2 Sep 1847 i Jämshög. Hans mors namn är Anna Nilsdotter.

2021-09-05, 21:49
Svar #8

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Hans!

Den som sänt dig det meddelandet har ju visserligen angett en del källor men det räcker inte för att man ska kunna fastställa ett släktskap. Att det föds en Jonas med far Peter i Öja i januari 1774 innebär ju inte att det måste vara rätt Jonas. För att påstå det måste det gå att följa den Jonas fram till det att han gifter sig i Jämshög. Det är ju möjligt att så ändå är fallet men som sagt en källa om att han föddes då är inte tillräckligt. Jag är heller inte säker på att hon kan veta att hon funnit rätt Jonas enbart för att hon tagit DNA-test. Ifall en som testat sig påstår att en viss Jonas är dennes anfader kan de övriga då fylla i denne i sina träd med motivering att DNA fastställt detta, och det kan då ändå bli fel. Nu vet ju inte jag hur hon kommit fram till sina slutsatser så de kan ju också vara rätt. Jag bara varnar lite för alla dessa träd på ställen som Geni, ANcestry eller My Heritage. Det finns mycket felaktigheter där ute och de sprids lätt.

Har jag tid någon gång kanske jag tar en titt på den Jonas som föddes i Öja i januari 1774 och ser om det går att följa honom framåt. Tillägg till ursprunglig text)
Jag tittade lite snabbt i hfl för Öja och fann att den Jonas som föddes i Januari 1774 flyttar till Lekaryd 1795 men utflyttningslängd för tiden saknas. Jag skulle tipsa dig om att fråga den som sände dig uppgifterna hur hon kan veta att den Jonas hon utpekar är din Jonas. Det måste då finnas källor som gör att du kan följa den Jonas fram till Jämshög till att börja med.

Vill även påpeka att det verkar som att hon som skickade dig meddelandet menar att det inte kan vara samma Jonas då din heter Persson och den som föddes i Skatelöv Pettersson. Detta är inte sant därför att en och samma person kan kallas för Petter, Per, Pher eller Peder. De är ju bara varianter av samma namn så din Jonas kan lika gärna ha en far vid namn Petter som Per.

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna