Hej Dag!
Tills du själv får möjlighet att undersöka dopfatet så instämmer jag i din gissning att Karins efternamn måste blivit feltolkat. Jag har kikat på ett antal skånska dopfat från denna tid, och min erfarenhet är att stämplade eller ristade C ofta är svåra att skilja från G, och att det tecken som påminner om en ”trea” markerar ljudet / ändelsen ”tz” eller ”z”. Utifrån tolkningen ”GET3VI3” är jag därför ganska säker på att Karrens namn på dopfatet måste vara Cetzvi(t)z – vilket ju är så nära Citzwitz man kan komma.
Angående årtalet 1642 så är min erfarenhet att det i regel var då föremålet skänktes till kyrkan, oftast utan någon annan anledning än "Gud till ära och kyrkan till sirat", men man ska aldrig säga aldrig, för det kan ju hända att Jens och Karen skänkte dopfatet i samband med sitt giftermål.
Rörande Gagge och Halmstads socken så fann först inte heller jag någon uppenbar koppling, men plötsligt fick jag upp ett spår via legenden om adelsmannen Gagge som dödade Kågeröds förste lutherske präst under pågående gudstjänst. Gunnar Carlquist, mannen bakom Lunds stifts herdaminne, konstaterar att legenden tycks ha varit ett missförstånd, samt att adelsmannen inte alls kan ha hetat Gagge – och under sitt resonerande lämnar Carlquist intressanta uppgifter rörande Gagges koppling till Halmstads socken. Han skriver nämligen att:
”i början av 1600-talet [kom] Bolstofta genom arv från släkten Ulfeld […] i händerna på en medl. av släkten Gagge, vars arvingar synes ha haft gården till 1670-talet.” (Lunds stifts herdaminne, band 8, 1961, sid. 446).
Det fanns alltså en koppling mellan Gagge och gården / byn Bolstofta i Halmstads socken, åtminstone från tidigt 1600-tal till och med 1670-talet, och det passar ju bra in på Jens Gagge och årtalet 1642?