ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jens Gagge i Halmstad (M)  (läst 642 gånger)

2021-08-27, 15:30
läst 642 gånger

Utloggad Dag Oredsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-02-05, 16:33
    • Visa profil
På dopfatet i Halmstad bys kyrka (alltså i Skåne) lär följande inskription finnas: IENS GAGGE : KARREN GET3VI3 1642.

Efter att ha sett mig runt på nätet konstaterar jag att det finns en Jens Gagge gift med Karin Citzwitz (Zitzewitz). Jag funderar på om tolkningen GET3VI3 kan vara en misslyckad läsning av hennes efternamn Citzwitz och kan då 1642 vara deras vigselår? Jag har bara konstaterat att de gifte sig innan 1655.

Kanske är det alltså denne Jens och rent av även hans hustru Karin som nämns på dopfatet. Jag har förstått att Gagge-släkten finns på flera håll i Skåne, men jag har inte lyckats konstatera någon koppling till just skånska Halmstad. Patronus för Halmstad kyrka bodde på Duveke gods.

Jag hoppas att jag inom några veckor kommer kunna läsa inskriptionen på dopfatet själv.

Kan någon sprida ljus över Gagges koppling till Halmstad (M)?

2021-08-28, 12:50
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Dag!
 
Tills du själv får möjlighet att undersöka dopfatet så instämmer jag i din gissning att Karins efternamn måste blivit feltolkat. Jag har kikat på ett antal skånska dopfat från denna tid, och min erfarenhet är att stämplade eller ristade C ofta är svåra att skilja från G, och att det tecken som påminner om en ”trea” markerar ljudet / ändelsen ”tz” eller ”z”. Utifrån tolkningen ”GET3VI3” är jag därför ganska säker på att Karrens namn på dopfatet måste vara Cetzvi(t)z – vilket ju är så nära Citzwitz man kan komma.
 
Angående årtalet 1642 så är min erfarenhet att det i regel var då föremålet skänktes till kyrkan, oftast utan någon annan anledning än "Gud till ära och kyrkan till sirat", men man ska aldrig säga aldrig, för det kan ju hända att Jens och Karen skänkte dopfatet i samband med sitt giftermål.
 
Rörande Gagge och Halmstads socken så fann först inte heller jag någon uppenbar koppling, men plötsligt fick jag upp ett spår via legenden om adelsmannen Gagge som dödade Kågeröds förste lutherske präst under pågående gudstjänst. Gunnar Carlquist, mannen bakom Lunds stifts herdaminne, konstaterar att legenden tycks ha varit ett missförstånd, samt att adelsmannen inte alls kan ha hetat Gagge – och under sitt resonerande lämnar Carlquist intressanta uppgifter rörande Gagges koppling till Halmstads socken. Han skriver nämligen att:
 
”i början av 1600-talet [kom] Bolstofta genom arv från släkten Ulfeld […] i händerna på en medl. av släkten Gagge, vars arvingar synes ha haft gården till 1670-talet.” (Lunds stifts herdaminne, band 8, 1961, sid. 446).
 
Det fanns alltså en koppling mellan Gagge och gården / byn Bolstofta i Halmstads socken, åtminstone från tidigt 1600-tal till och med 1670-talet, och det passar ju bra in på Jens Gagge och årtalet 1642?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-08-28, 16:53
Svar #2

Utloggad Dag Oredsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-02-05, 16:33
    • Visa profil
Hej Markus och tack för svar!

Det var ju mycket intressant! Legenden om mordet på prästen har jag också varit nyfiken på tidigare och har också läst att det nog inte var Gagge.

Det jag hittade när jag googlade var: "Före 1655 hade hon ingått giftermål med Jens Gagge, som 1636 kallas till Boelstoft (Bulltofta i Skåne) och var son af Holger Gagge. Fru Karin afled d. 28 Juli 1672 och Jens Gagge det följande året, icke efterlemnande några barn men betydliga skulder." (http://runeberg.org/herrghal/0109.html)

Här tycks alltså ha skett en förväxling mellan Bulstofta i Halmstad socken och Bulltofta utanför Malmö. Detta skulle då stämma rätt bra med vad du hittade i herdaminnet.

Hälsningar
Dag

2021-10-27, 19:57
Svar #3

Utloggad Dag Oredsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-02-05, 16:33
    • Visa profil
Sent omsider har jag äntligen sett dopfatet på riktigt och det förändrar inte något i vår tidigare diskussion. Cetzwitz står det. Se bilaga!

Dag

2022-01-21, 11:55
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Dag!
 
Så roligt att få se en bild på dopfatet, som bekräftar att det verkligen står Cetzwitz som jag misstänkte! Och vilket hantverk, herrskapet hade verkligen god smak som skänkte sådana kvalitetsföremål till sin sockenkyrka!
 
Som du säger måste det ha skett en förväxling mellan Bulltofta utanför Malmö och Bulstofta i Halmstads socken, vilket stämmer bättre med uppgifterna i herdaminnet och förklarar kopplingen mellan paret Gagge, Halmstads kyrka och dopfatet.
 
Är du förresten själv släkt med Jens Gagge och Karen Cetzwitz?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna