ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arvidsson, Jonas (John) Alfred  (läst 1923 gånger)

2021-08-27, 13:41
läst 1923 gånger

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Hej!

På semestern roade jag mig med att gå igenom alla gamla fotoalbum jag hittade hemma hos min svärmor. Ibland dem hittade jag ett med foton som såg ut att komma från nordamerika då det involverade jaktbyten och snöskor.

Frågade och fick veta att en släkting hade åkt till Alaska(?) och dött när han åkte linbana över nån flod (det sägs att den var byggd med begagnade kablar han köpt från gruvor så det var nog lite tvivelaktig status på dem).
Det finns även ett foto på linbanan där det på baksidan står "Det var orsaken till Johns död" och en stämpel "H.H. Douglas & Co, Prince George, B.C".
I albumet finns även ett foto på en stad där det står textat "Winfield, Alta" men jag har inte lyckats hitta den på nån karta. Samt ett lagfoto som ser ut att vara på ett lag som spelar "amerikansk fotboll" dock utan att ge några ledtrådar.

Efter ytterligare rotande bland album och papper hittade jag ett pass för en Johan Alfred Arvidsson, utfärdat 1923-08-10 av konsuln i Trondheim. Passet var för inresa till Canada och giltigt i 3 månader.

Sedan lämnade han Trondheim med båt dan efter, 1923-08-11, enligt https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000223194 med destination Canada.

På passets baksida finns en dålig stämpel där jag bara kan uttyda "Landed" "15 AUG 1923" och (tror jag) "TYNE PORTS"

Min sambos farfars svägerska hade en bror, Jonas Alfred Arvidsson född 1885-11-20 i Torp, Västmanland och med berättelse, fotoalbum, pass så tror jag att det är han som hela historien handlar om.

I albumet finns ett antal foto på samma person, och jag misstänker att det kan vara Jonas men svårt att jämföra dem med passfoto där han ser mycket yngre ut och mer "välvårdad".

Skulle behöva lite tips för att se om han går att hitta i Canada. Skulle vilja veta var han bodde, om det var Canada eller Alaska, och när han dog.

Jag har MyHeritage och har försökt leta där utan att lyckas (fast jag och MH söksystem är inte riktigt kompisar).

/Cecilia

Bifogat är:
passet (nästan A3storlek med 2 sidor, en på franska och en på engelska)
text på framsida pass
stämpel på baksida pass
linbanan

2021-08-27, 15:37
Svar #1

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3543
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 12:25
    • Visa profil
Hittar följande death record (via ancestry):
Name:   John Alfred Arvidson
Gender:   Male
Birth Year:   abt 1886
Death Age:   63
Death Date:   23 May 1949
Death Location:   Goat River
Registration Number:   1949-09-008973
BCA Number:   B13202
GSU Number:   2032572
Via följande länk ser du också att födelsedatum är 20/11 1885 (länken fungerar om du registrerar ett konto vilket är gratis):
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:FLRW-XZ9

Findagrave:
https://sv.findagrave.com/memorial/194870392/john-alfred-arvidson

Hittar en tidningsartikel om det i Nanaimo Daily News (avgift). Där framgår att "Goat River trapper John A Arvidson" från Prince George förmodligen dog av en söndrig kabel på Fraser River Ferry. Han är fortfarande saknad när artikeln skrivs...vilket är 7/6 1949. Han sågs senast gående förbi Goat River Station.

Funderar på den här...Canada, Prairie Provinces Census 1926 (dock i Alberta)?
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QPRZ-P3N3

2021-08-27, 15:57
Svar #2

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Det låter onekligen som det är rätt John du hittat.

Födelsedatum stämmer, dödsorsak stämmer (det var uttjänta gruvkablar han skulle ha använt), och plats kan stämma (passet var till Canada och på linbanefotot stod det BC på baksidan). Mellan 1923-1949 kan han ju flyttat runt en del inom Canada...

Ska kolla upp vad det kostar att läsa artikeln, annars så får sammanfattningen duga. Den bekräftar ju åtminstone historien om kablarna.

Nu är historien bekräftad, och var han 63 när han dog så är det nog han på fotona i albumet (vet inte vem det skulle vara annars). Hade varit intressant att veta om linbanefotot var på honom eller bara liknande - men det lär jag aldrig få veta, hans syster (sambos farfars svägerska) är död sen länge och hade inga barn.
Och han hade ingen egen familj i Sverige, fästmö/fru och 2 barn dog 1920-1921 - jag kan tänka mig att det kan vara en av anledningarna till att han emigrerade.

Men tack för att du tog dig tiden att kolla, nu vet vi lite mer om John/Jonas liv och leverne.

/C

2021-08-27, 16:29
Svar #3

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3543
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 12:25
    • Visa profil
Skicka mig ett mail angående artikeln  :)

2021-08-27, 17:10
Svar #4

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Skicka mig ett mail angående artikeln  :)

Tack, men de hade 7 dagar gratiserbjudande som jag skapade och just avslutat så jag har hittat och läst artikeln. Försökte hitta om det stod nåt mer men det var för många dagar att kolla mellan 23 maj och 29 september... Och inte såå lokal tidning om jag hittade rätt på kartan, en bra bit ifrån Goat River så det som stod var nog mest utfyllnad. Men den bekräftade släktberättelsen ändå.

2021-08-27, 17:34
Svar #5

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Hittade två artiklar till som kanske rör fyndet av hans kropp, The Province 27 september och Vancouver Sun 28 september.
Namn och ålder(typ) stämmer, och fyndtid relativt begravningsdatum.
Men de pratar om att han saknades sen juni och Crescent Spur. Och han hittades i Fraser River (fast den har koppling till Goat River om jag såg rätt på kartan). Och The Province skrev att han var "on a trail-cutting expedition for the provincial forestry department" - enligt Nainamo News var han på väg hem (behöver dock inte var motsägelsefullt).

Lite osannolikt att två namne, samma "jobb" och samma ålder, drunknar i samma flodsystem ungefär samtidigt, men underligare saker har hänt. Men Nainamos artikel överensstämde med släktens John - det blir de nog nöjda med den informationen.

/C

2021-08-27, 17:57
Svar #6

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3543
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 12:25
    • Visa profil
Tycker inte det står att han var på väg hem i artikeln från Nainamo.

Det står "missing from his home since May 23rd" och att han "was last sen walking west past the Goat River Station". Han sågs alltså senast när han gick västerut förbi Goat River Station...om det var hemåt eller inte framgår inte...

2021-08-27, 18:24
Svar #7

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Tack för att du noterade min slarviga läsning :)

Men då betyder det ju att det kan vara samme John som hittades i Fraser River - vi vet ju inte var hans hem var. Han kan ju jobbat tillfälligt vid Goat River och det var där någon såg honom sist. Sen kan han haft sin fasta bostad på annan ort och nån där saknade honom när han inte dök upp.
Exakt hur det hänger ihop lär nog ingen få ihop, ifall inte förrän möjligtvis någon lyckas uppfinna tidsmaskinen.

Det är ett under att ha fått fram så här pass mycket information om en ensam svensk som, vad vi vet utan familj, som bott nästan 25 år långt borta i ett avlägset hörn av Canada.

2021-10-12, 20:59
Svar #8

Utloggad Tony Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-12-31, 15:59
    • Visa profil
Du sa i din första post att du inte lyckats hitta Winfield, Alta på nån karta. Winfield är en liten by i Alberta. Alberta förkortas Alta, den ligger ungefär mitt emellan Edmonton och Red deer om man följer väg 13 västerut. Om du tittar på min bifogade bild kan man notera att inte så väldigt långt därifrån ligger Calmar, Alberta

2021-10-13, 12:46
Svar #9

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Tack, det löste ett mysterie till - var det där gäckande Winfield låg. Insåg nu att hade jag skippat Alta så hade jag hittat Winfield, men tänkte inte så långt när jag letade tidigare.

Winfield ligger ju en bra bit ifrån Goat River där han dog så frågan är vad han gjorde där? Hade han flyttat? Jobbade han tillfälligt i GR men bodde kvar i Winfield? Att bygga en linbana tillfälligt känns ju lite udda, men kanske värt jobbet trots allt?

Det kommer nog alltid att finnas oupptäckta saker att fundera på vad gäller John. Som sagt, det var min sambos farfars brors frus  (Arvida) bror (John) så det är avlägset och ingen kontakt finns med deras släkt. Jag vet inte varför foton mm hamnade hos min sambos farfar istf Arvidas släkt - om det inte fanns någon släktkontakt kvar när hon dog, om farfarsbror ärvde henne och farfar honom sen. Eller det bara blev kvar i något förråd (farfar hade visst stort hus så många förvarade saker där) och ingen tänkte på att det fanns...

Men nu är en pusselbit till på plats. Även om det är en väldigt avlägsen koppling till min sambo så talades det om honom så det känns bra att bevara lite minnen av honom ifall någon av hans släktingar börjar släktforska och råkar på honom på MyHeritage eller Ancestry.

2021-10-13, 13:43
Svar #10

Utloggad Tony Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-12-31, 15:59
    • Visa profil
Jag reagerar lite när du säger hem av den enkla anledningen att han var ju "trapper", alltså pälsjägare. Pälsjägare finns ännu idag även om det är ett försvinnande litet antal av dom kvar. pälsjägares situation har inte förändrats så mycket mer än deras hjälpmedel. Dock är deras arbetssituation i stort sett densamma. Dom är mer mer eller mindre nomader åtminstone 9 månader om året. Det är inte alls otroligt att han bodde de få månader när han inte var aktiv i Winfield, Alberta och i nån liten stuga eller kanske till och med bara ett vindskydd under den delen av året när han var aktiv och den kan ha legat i området kring Goat river som tillhör flodsystemet Kootenay. Om inte mitt minne alldeles sviker mig är Goat river och Kootenay mötespunkt inte långt från staden Creston.

2021-10-13, 17:17
Svar #11

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Hej!

Berättade för en kollega om att jag fått hjälp här att spåra upp honom och när jag återberättade historien insåg jag att jag påverkats för mycket av släktskrönan, vad som är fakta och vad som är tro.

Var bodde han egentligen?
Jag vet att han hade ett riktig stuga, för den finns på foto (och jag tror t o m att på kortet står att det var John vid sin stuga).
På fotona fanns det mycket snö och det fanns skinn upphängda på väggen. Om det var fasta stugan eller en jaktstuga vet jag ej. (Kanske är snö året runt? Skinnen torkar väl året runt iallafall).
Jag vet att det finns bild från en stad där det står Winfield, Alta.
Men jag vet inte exakt var Johns stuga låg, om det var i Winfield eller någon annanstans. Han kan ju bott i Winfield och flyttat, eller så bodde han i Winfield när han inte var ute och jagade.

Vad är kopplingen till Goat River?
Han drunknade i Goat River men jag vet inte faktiskt varför han var där, om han var ute på uppdrag/jakttur eller han bodde där.
Han blev begravd i Goat River, men det kan ju vara praktiska skäl mer än att han faktiskt bodde där. Men varför då inte begrava honom där han hittades (om det inte var en annan med samma namn som drunkade vid samma tid)?

Vem byggde linbanan?
Jag vet att han dog när linbanan gick sönder, men vem byggde egentligen linbanan? Han själv som skrönan säger, eller var det en tjänst som erbjöds av någon person/staden/bolag (som en "färja") för att ta sig över floden? (Och var det verkligen den linbanan (eller samma typ) som på fotot vi hittade?)

Sambon minns att det ska ha kommit en låda med Johns saker till systern, och jag misstänker att det var nog då passet kom tillbaka till Sverige. Vet inte om Canada-fotona dök upp då eller systern hade kontakt med honom efter att han emigrerat.

Många frågor, få svar... Och det lär nog inte gå att få svar heller då det gått så lång tid...

Jag är mest förundrad över att det gått att hitta så mycket info om honom i arkiven som det gick, med tanke på att han bott där borta ensam (vad det tycks) i många år. Och jag kände att jag ville bevara hans minne genom att försöka dokumentera lite av hans liv, i den mån det går med tanke på att jag inte har någon att fråga som kan minnas honom.

2021-10-13, 18:44
Svar #12

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Och nu kollade jag vad jag hade som fakta igen (förutsatt att det är rätt person vi fått tag på) och det finns många orter som figurerar:
- Goat River, där han drunknade
- Crescent Spur, där han hittades
- McBride, där han begravdes (och inte i Goat River som jag fick för mig)
Dessa binds ihop med samma flod, i ordning McBride - Goat River - Crescent Spur, så det finns ju en logik i det hela. Vet inte om McBride var "centralorten" och det var därför John begravdes där.
Och så klart har vi Winfield som ligger en bit bort som jag inte vet hur det kommer in..

Enligt en tidningsnotis så var han "on a trail-cutting expedition for the provincial forestry department", och det kan ju stämma in med tanken att Goat River bara var platsen där han jobbade.

2021-12-30, 22:08
Svar #13

Utloggad Tony Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-12-31, 15:59
    • Visa profil
Om han var anställd på Alberta Forestry Department kan det ju gå att få svar därifrån om hans arbetsuppgifter och kanske nån adress och eventuellt en närmast anhörig om en sådan fanns. Trail cutting expedition är förmodligen så att han röjer en transportväg för att en större avverkning ska kunna genomföras. Det är den vanligaste orsaken till att en sådan görs.

Mvh Tony

2021-12-31, 09:22
Svar #14

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Egentligen inget nytt, men dödsattesten från Royal BC Museum kanske ändå kan vara av intresse, http://search-collections.royalbcmuseum.bc.ca/Image/Genealogy/cbc870a1-6c52-4da3-bb05-256be9ef3b72.

2022-01-02, 10:40
Svar #15

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Hej!

Vem som var närmast anhörig var det någon som visste, även om den kanske inte var känd för de som fyllde i dödsattesten, för en låda med hans tillhörigheter ju kom tillbaka till systern. Finns i hennes tillhörigheter även några foton där texten på baksidan kan tyda på att vänner tagit dem - ev har någon vän där han bodde tagit hand om tillhörigheterna, utökat med några foton med kommentar på baksidan och sedan skickat allt till systern i Sverige.

Noterar allt ni skrivit även om jag kanske inte skriver till Forestry Department och frågar, just nu iallafall.

/Cecilia

Bifogar förmodad bild på John (finns bekräftad oxå men hittade inte de just nu)

2022-01-03, 19:03
Svar #16

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Bifogar några bilder på John som jag tror vänner skickade hem till hans syster.

Först några på huset, verkar vara ett riktigt hus med veranda och trädgårdsland.

2022-01-03, 19:07
Svar #17

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
John Arvidsson, Vår 1948 Goat River, BC, Canada.

2022-01-03, 19:12
Svar #18

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Taken march 1949
John and Mabel.
We like this one of John - it is very natural of him, altho he isn't smiling. He liked this of of us too.

2022-01-03, 19:13
Svar #19

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
March 1949
I took this of John one Sunday, when he walked over to visit.

2022-01-03, 19:13
Svar #20

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
February 1949
Taken back of Johns house.
I took this of him and awolf skin. He had snared this wolf this winter. This is very good of John too. He looks so happy.

2022-10-20, 19:40
Svar #21

Utloggad Veronica Vallsten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 22:07
    • Visa profil
Hej!

Jag hjälper en kollega att hitta en bror till hennes morfar. Brodern hette Jonas Alfred Arvidsson f. 1885 i
Torp, Västernorrland och emigrerade till Amerika 1923.
Sista spåret i Sverige finns i Lillhärdal AIIa/2b sid. 357.
Sökte på nätet och hittade denna sida o det måste ju vara samma person, fantastiskt roligt.

Mvh Veronica

2022-10-20, 20:10
Svar #22

Utloggad Cecilia Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 17:37
    • Visa profil
Hej!

Det låter som det kan vara samma person, jag har samma sidreferens, 357, i husförhörslängden. Kan ta ut persondatat jag har och maila till dig sen (orkar inte dra gång datorn nu). Ska även se vad/om jag har mer i bildväg, tror det kan finnas några till.

Johans syster är Maria Arvida, gift med Knut Jonsson - bror till min sambos farfar. Arvida bör ju vara syster till din kollegas morfar.

Men kul att mitt letande kom till nytta, skrev mycket här omifallatt nån släkting som undrar vad som hände honom skulle hitta inlägget.

/Cecilia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna