ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25  (läst 3346 gånger)

2004-04-27, 12:49
läst 3346 gånger

Utloggad Peter Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-06-15, 07:24
    • Visa profil
Hej!
 
Oj! Jag lyckades visst röra runt i grytan lite varvid Anders tycker jag svamlar och Birte håller med. Om uppfattningar om historiska sammanhang som bygger på många års egen forskningserfarenhet och som inte - alltid - är samstämmiga med den traditionella forskningen är liktydigt med svammel så låt oss kalla det för det.
 
Just namnformer var - som bekant så väldigt olika på olika orter och min forskning är så väldigt koncentrerad till denna sydskånska bygd. Det innebär att man får mindre kunskap om förhållandena på andra orter men ack så mycken bredare om den begränsade trakt man hela tiden håller på med. Det var utifrån denna lokala erfarenhet som jag gjorde mitt inlägg, då Ticke ju levde och verkade i Skurup.  
 
Som svar på Er fråga om namnforskning: nej, jag vederlägger inte all denna forskning. Däremot har jag inte alltid samma uppfattning som dessa forskare, lika lite i denna fråga, som i många andra. Till yttermera visso är det ofta så i akademi- och forskarvärlden att de olika vetenskaperna motsäger varandras teorier, bland annat har jag råkat ut för detta i en forskning kring medeltida lokala förhållanden. Arkeologens bestämda uppfattning om hur saker och ting låg till gick helt stick i stäv med historikerns. Då blir man lätt lite betänksam över det egentliga värdet i vissa forskningar
 
Men, för att hålla mig till ämnet och framförallt Skurup så skulle jag vilja säga som så att:
 
Jag tror fortfarande att Ticke och Tyke är desamma. Kan någon komma med motsägelsefulla bevis så är det ju jättepositivt även för mig. Ett sådant hade ju varit som Magnus föreslår. Att leta fram någon som hette till exempel Ticke Tykesson eller vice versa. Då vore saken biff.
 
Hälsar svamlige
 
Peter Larsson

2004-04-27, 14:48
Svar #1

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Jag frågade nyss Språk- och folkminnesinstitutet i Uppsala huruvida namnet Tyge-Tyko var detsamma som Thicke, och fick fortare än kvickt detta svar:
 
Med anledning av din brevförfrågan kan jag meddela att alla de namnformer som du nämner i ditt brev är variantformer av samma namn och belagda på medeltiden. Om du vill se beläggen rekommenderas ett personligt besök.
Den nuvarande svenska namnformen är Tyko. Om detta namn har Eva Brylla skrivit i sin i dagarna utkomna bok Förnamn i Sverige. Kortfattat namnlexikon enligt följande:
Tyko har antagits vara en latiniserad form av danskans Tyki, Tyge, sidoformer till Toki, ursprungligen en smekform till Torkel eller en bildning med ändelsen -ki till namn på Tor-.
 
Med vänlig hälsning
Ulla Swedell
Forskningsarkivarie
 
Stor heder åt detta institut!
http://www.dal.lu.se/sofi/smp/smp.htm

2004-04-27, 15:14
Svar #2

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Förutom namnet Ticke, som jag tror vi alla accepterade som Tyke i och med Gudruns inlägg, så var Magnus också osäker på Anna Trulsdotters giftermål med Weste Thickessen om jag förstått saken rätt?
 
Även för mig har Anders Trulsson och Anna Trulsdotter spökat och det så rejält att jag gav upp.
Så fick jag kontakt med Peter Larsson och därmed kännedom om Helmer Frennings uppgifter i Släkt och Hävd och allting syntes falla på plats. Men efter mina dombokstudier nu i Vemmenhögs häradsrätt 1674 - 77, så vet i katten om jag inte är tillbaka på ruta ett igen.Det finns nämligen inte något som helst stöd att finna i denna dombok för Anders Trulssons och Anna Trulsdotters familjeförhållande vad jag kan se.
 
Helmer Frenning uppger som enda källställe från domböckerna, målet den 17 jan. 1676. Detta datum avges domslut i tvisten mellan Anders Trulsson i Munkamölla, sedan Persemölla, och Truls Andersson i Lindby. I domslutet nämns att Anders Trulsson stadde Persemölla d.12 juli 1674 och kyrkojorden d.23 febr. 1675.
Målet tar sin början d.8 febr. 1675 och de enda upplysningar som finns att få i denna tvist utöver ovansagda är, att Anders Trulsson någon gång i sitt liv har brukat ett annexehemman i Lindby. Anders Trulsson bor vid tvistens början i Munkamölla och vid domslutet i Persemölla.
 
Jag har inte heller funnit några uppgifter  om Anders Trulssons och Anna Trulsdotters giftermål eller barn mellan 1674 -77.
Styvsonen som övertog annexehemmanet namnges inte av Helmer Frenning, men avser väl Ticke Westesen i Lindby, eller?  Jag kan inte se att han nämns som sådan till Anders Trulsson.
Dessutom har jag inte funnit något som upplyser om att Anders Trulsson i Lindby/Munkamölla/Persemölla har bott i Skurup under 1650 - talen.
 
Jag tror inte heller att Helmer Frenning funnit något stöd i övriga domböcker för att Anders Trulsson i Rödemölla 1684 - 91 är densamme som i Persemölla 1675. Ej heller för att Anders Trulsson i Rödemölla flyttar till Skurup 1691. Han borde i så fall ha nämnt detta.
 
Helmer Frenning bör därför ha byggt sina uppgifter om Anders Trulsson och Anna Trulsdotter på noga studier av Skurup kyrkobok, Mantalslängder, Jordeböcker och Katekismilängder för berörda socknar.
Det blir upp till var och en av oss osäkra att gå igenom dessa och se om vi kan bli lika övertygade som Helmer Frenning var.
Birte Boström

2004-04-27, 15:31
Svar #3

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Skurup vigselbok C:1 1656
D: 24 Februa: Anders Trulsson och Anna Trulsdotter

2004-04-27, 15:33
Svar #4

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Äsch, jag hade litet till
 
Skurup dödbok C:2 1692
D: 14 Maij döde Anders Trulssons hustru i Skurup Anna, begraf.. d. 18 Maij. Hennes ålder 70 åhr 8 månader
 
Skurup dödbok C:2 1696
D: 6 Feb: om natten klockan 1, döde Anders Trölsson i Skurup, begraf.. d. 12 dito, 70 åhr.
 
Skurup födelsebok C:1 1658
31 Januarij. Anders Thrölssons barn i Skurup (Arrina). Faddrar Ola Westas, Jens Hans, Niels Thröls, Weste Ols, Anna Möllares, Benta Anders Thröls, Citza Olas

2004-04-27, 16:35
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Du missupfattade mig nog Gunnar. Mitt tidigare inlägg avsåg endast vad som fanns och inte fanns i domboken 1674 - 77. Notiserna från Skurup kyrkobok känner jag till, men tack i alla fall.
Birte Boström

2004-04-27, 17:42
Svar #6

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Birte, det fanns två Anders Trulsson i skurup vid denna tid. Sitter inte med referenser nu men kan återkomma. Vid minst ett tillfälle är de bägge faddrar till samma barn bägge Anders Trulsson.
 
Peter K, kan du flytta inläggen om Tyge/Thicke till en egen diskussion ?

2004-04-27, 18:39
Svar #7

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
T. ex. 20/7 1662 är bägge Anders Truls faddrar till en av mina anor. Och 6/1 1664 är Anders Truls fadder till Anders Truls barn. Poängen är att då bodde vår Anders Truls i Svenstorp enligt Frenning - så det är komplicerat.

2004-04-27, 19:27
Svar #8

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Det är ett tag sedan jag rotade i detta sist, men jag kommer ihåg att de bägge Anders Trulssons var ett av problemen. Ett ännu större problem tror jag dock att det blir och leda i bevis att det är samma Anders Trulsson som återfinns på alla de av Helmer Frenning angivna ställena, men vem vet vad Mantalslängder och dylikt kan bjuda på. Kanske det också vid förnyad studie av Skurup kyrkobok dyker upp några faddernotiser som löser problemen.
Birte Boström

2004-04-27, 20:09
Svar #9

Utloggad Peter Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-06-15, 07:24
    • Visa profil
Hej igen!
 
Nu tyker jag diskussionen börjat få nya förtecken. Det är glädjande att fokuseringen gäller just Anders Trulsson ohh Anna i Skurup (eller om det nu gäller två olika Anders T). Min tanke har nämligen länge varit den att följa upp alla efterkommande till just A.T. och möjligen på sikt komma ut med en rejäl släktutredning på dessa ättllingar, kanhända ännu större än som utkom år 2000.  
 
Det är glädjande att vi av allt att döma är överens om Ticke och Tyke och att det i grund och botten handlar om samma namn. Jag vill särskilt rikta ett stort tack till Gunnar Carlin för hans mycket innehållsrika och på sitt sätt av allt att döma utslagsgivande inlägg i frågan!!
 
Nu åter till Anders Trulsson och de kluddigheter som kringgärdar honom eller dessa, vilket det nu är. Jag hade på 1970-talet mycken kontakt med Helmer Frenning i Uppsala. Han var då en celebritet i den genealogiska världen men ändå inte större än att vi med gemensamma krafter fann brister också i hans forskning. Ingen är ofelbar, som bekant. Bland annat ägnade han även stort intresse åt Ingvar-släkten i Hedeskoga, som vi ju alla har haft ögonen riktade på i ett tidigare stadium
 
Frenning var en lika pondusrik som prestigekrävande forskare. Han var grundlig och noggrann, metodisk och minutiöst registrerande, detta i en tid då ingen hade tanken på varken datorer eller - ännu mindre - släktforskningsprogram. Jag vill med detta säga att Helmer Frenning på den tiden utgjorde en fundamental bas för skånsk genealogi.
 
Icke desto mindre kan ju även hans forskning innehålla felaktigheter. Jag har många av hans resonemang på pränt i vår dåtida korrespondens. Jag ska som hastigast slå en flukt i detta omfattande material från mitten av 1970-talet, kanhända finns där någon ledtråd kring hur han då resonerade kring detta. Dock är det så att det tar tid att gå igenom hela detta material. Jag väljer därför att säga som så, att jag återkommer om jag finner något av intresse. Det faller på sin egen orimlighet att citera enskilda meningar i denna mycket omfattande korrespondens, som dessutom ligger på vanliga maskinskrivna papperssidor.
 
Jag kan även inflika att det fanns ytterligare en celeber Anders Trulsson i Skurupsområdet vid denna tid, nämligen riksdagsmannen Anders Trulsson i Almaröd. Kanske är det honom som Per Linder avser när du skriver att det fanns ytterligare en. Anders Trulsson i Almaröd var son till riksdagsmannen Truls Hansson, även han i Almaröd. Jag är ganska övertygad om att det finns band mellan dessa två och vår Anders Trulsson i Skurup.
 
Men det ska nog ge sig!- nu ska jag äta frukost!!
 
Ha' det!
 
Peter L.

2004-04-28, 16:42
Svar #10

Utloggad Werner Otterman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2016-01-14, 18:12
    • Visa profil
Anders Trulsson:
Får jag blanda mig in i leken?
Jag har hittat en Anders Trulsson i IGI:
Denne är född 1625 i Skurup och död 5/2 1696 i Skurup. Gifte sig 24/2 1656 i Skurup med Anna Trulsdotter född 1621 i Skurup och död 14/5 1692.
De fick många barn, bl.a. en Arena (31/1 1658) som gifte sig med Beng Persson i Persemölla.
Är mina uppgifter riktiga?
Har möjligtvis någon uppgift om Anders och Annas föräldrar?
Kan någon bekräfta riktigheten?
Mvh
Werner Otterman

2004-04-28, 22:31
Svar #11

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Anders Trulsson död 1696 i Skurup och Anna Trulsdotter död 1692 i Skurup är kända först 1691 i Skurup. Var de höll hus före detta år är det nog ingen som just nu vågar säga. Det finns inga belägg för att paret var födda i Skurup.
 
Om du läser mitt inlägg här ovan d.22 april 2004 kl.21.25 och under Sjörup d.20 april 2004 kl. 17.07, så ser du vad jag just nu kan stå för gällande forskningen om detta par.
Birte Boström

2004-04-29, 08:42
Svar #12

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Birte
En liten undran på Tyko-dagen  : Den enda referens som Frenning ger är, som du påpekar ovan, tingsboken 1676. Men Frenning citerar ju en massa delvis exakta datum 1662-1675, då Anders Truls skulle migrerat från det ena stället till det andra. Finns det någon idé om ur vilken källa han kan ha öst upp denna information? Jag har inte erfarenhet nog att förstå i vilken typ av arkivmaterial sådana uppgifter finns, kyrkans/kronans räkenskaper? Den enda relevanta katekismilängden jag hittar är Svenstorp Röe Mölla 1687 (Anders Trulsson, Anna, sonen Truls), men det borde ha varit fler!
 
 
Frennings text, förresten:
Anders Trulsson, f. ca 1625, d. 1696 6/2 klockan 1 om natten i Skurup, 70 år gammal. Bodde hela 1650-talet i Skurups by, där han enligt decimantjordeboken 1651 (Anders Throlssen) och mtl 1658 brukade ett helt frälsehemman. År 1662 bodde han i Svenstorps sn, där han troligen endast i 3 års tid brukade kyrkans annexhemman, vilket därefter övertogs av hans styvson. 1670 återfinns han som mjölnare i Munkamölla, Hassle-Bösarps sn. Kvarnen beskrivs 1671 (s. 74 [skall vara 78] i Skurups och Hassle-Bösarps historia, 1969) som välbyggd, gångande mest ganska året med 1 hjul. Den 12 juli 1674 stadde Anders Trulsson kronokvarnen Persemölla i Svenstorps sn och den 23 februari 1675 erhöll han städja på den kronojord i Ölöv som brukats till Persemölla (tingsboken 1676 17/1). Hösten 1675 flyttade han vid mickelsmäss från Munkamölla till Persemölla. Redan påföljande år torde han ha övelämnat Persemölla till dottern Arna och hennes man. Anders Trulsson återfinns 1684-91 tillsammans med sonen som mjölnare i Rödemölla i Svenstorps sn och flyttade 1691/2 med honom till Skurups by, där han 1692 bodde inhyses på dennes hemman. -- Gift 1) 1648/50 m. Arna, nämnd som fadder i Skurups födeldebok 1650 17/3. Ett barn till dem döptes 1651 27/3, ett (annat?) begrovs 1655 30/9. Troligen dog Arna samma höst (lucka i dödsboken); 2) 1656 24/2 i Skurup m. änkan  
 
Anna Trulsdotter, f. ca 1623 (troligen i Skurups sn, där två bröder till henne var bosatta - Nils och Anders), d. 1692 14/5 i Skurup, 70 år 8 månader gammal. - Gift 1) ca 1643 m. Weste Thickessen, d. 1655 5/8 i Skurup, var 1651 åbo på en hel gård i Skurups by. I första giftet föddes minst 5 barn; ur det andra är 1 son och 3 döttrar kända, av vilka Arna = ff ff ff ff m och Anna = ff ff fm mf m.
 
Frenning skriver också en del under Arna Andersdotter som i alla fall inte motsäger hans teser om Anders Trulsson, och som kan vara värda att granska så gott det går.

2004-04-29, 16:58
Svar #13

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
För tillfället har jag ingen id? om vilka källor Frenning kan ha använt utöver de jag nämnt. Det kan möjligen inte stå något om detta i inledningen till Helmer Frennings släktutredning i Släkt och Hävd? Har själv bara ett fåtal kopierade sidor hemma.
 
Appropå Arna, så var det nämndeman Truls Anderssons i Örsjö i mitt tycke troliga syster Arina/Arna Andersdotter, g.m. Bengt Persson i Persemölla, som fick mig att fastna i Skurup. Men röran här med de båda Anders Trulssons och de flera som syntes vara besläktade med varandra kunde jag inte lösa. Detta var före jag kände till Helmer Frennings släktutredning och därmed makarna Trulssons-dotters tidigare giftermål, barn och den omkringflyttande Anders Trulsson.
Först nu har det blivit tillfälle att kontrollera Helmer Frennings uppgifter och jag måste givetvis gå igenom Skurups kyrkobok igen. Denna gång i jämförelse med vad som kan stå till buds i Mtl.,Jdb. o.s.v, för berörda socknar.
Jag får förresten tacka för ditt bidrag från Rödemölla Gunnar.
Birte Boström

2004-04-29, 17:41
Svar #14

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hallå alla. Hade kopierat sista sidan av utredningen och där finns tack och lov allla källor Helmer Frenning begagnat omnämnda. Det blir en hel del arbete att kontrollera dessa. Den late uppger givetvis Helmer Frenning som uppgiftslämnare.
Birte Boström

2004-04-29, 20:34
Svar #15

Utloggad Peter Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-06-15, 07:24
    • Visa profil
Hej på Er!
 
Det glädje mig att Helmers (Frennings) gedigna forskning kommer till glädje. Jag har länge förundrat mig över att han under senaste decennierna kommit helt i skymundan, då han en gång i genealogivärlden var en verklig celebritet.
 
Han hade näsa för det här med släktforskning, precis som jag tror mig kunna ana att även Du har, Birte. Du har utfört flertaliga stordåd i denna äventyrsvärld. Du skriver att den late uppger Helmer Frenning som uppgiftslämnare och jag antar att Du syftar på mig. Låt mig då bara påpeka att hade så icke varit fallet så hade Du inte känt till Frennings engagemang i detta, det skriver Du själv i ett tidigare inlägg. NÄmligen att det var jag som gjorde dig uppmärksam på Frenning.  
 
Jag är för övrigt helt övertygad om att Frennings forskning och hans mycket underbyggande material existerar ock i nutidens sinnevärld. Det är troligt att den är bevarad av något av hans två barn. Jag befinner mig just nu i en flyttröra men skall väl på sikt kunna åta mig att reda ut dessa begrepp någotsånär. Det skulle glädja mig om jag kunde bidraga till att Helmer Frennings forskningsmaterial kom till nytta även i dags dato. Jag är övertygad om att det skulle vara honom till gagn och glädje.  
 
Peter Larsson

2004-04-29, 20:51
Svar #16

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Jag har letat efter Anders Trulsson i Skurups födelsebok fram till 1670. År 1651 finns en Anders Truls i Sandåkra och en i Skurups by. Anders Truls i Sandåkra tycks ha hustrun Benta, och följaktligen är Arina hustru till AT i Skurups by. Benta är nämnd fram till 1666, men någon Anna Anders Truls finns inte. 1668 är det slut med Anders Trulsarna, en har dött 1667, och den andre möjligen flyttat. Sandåkra nämns bara i början av perioden, det kan ju bero på att AT i Sandåkra har flyttat till Skurups by??
 
Jag får inte ihop vem som är vem med hjälp av mönstret av faddrar.  
 
Jag har också Frennings källförteckning, men jag tycker det är oklart vad han kan ha använt i fallet med Anders Trulssons flyttdatum - jordmätningsprotokollet?
 
 
Kyrkboken:
1650 27/1 Jens Pederserns barn i Sandager (Nils). Faddrar Anders Truls, Hans Hiort ...
 
1650 3/3 Anders Nilssons barn i Sandager (Hanna). Faddrar Hans Hiort, Bent Nörregaard, Benta Anders Truls ...
 
1650 17/3 Weste Thickes barn i Skurup (Måns). Faddrar Olle Westes, Bent Nörregaard, Anders Truls, Arina Anders Truls ...
 
1651 23/2 Anders Truls barn i Sandager (Måns). Faddrar ..., Hans Hiort, Weste Thickesen, Niels Trulsen, Bent Nörregård, Lennart Jensen, Jens Pedersens hustru, Kirstina Truls Jensen
 
1651 27/3 Anders Trulsens barn i Skurup (Truls). Faddrar Olla Westesen, Jens Jensen, Peder Staffansson, ... Albretsen, Niels Staffans, Olla Jensen, Jens Pedersen, Anna Westes, Maren Persd.
 
År? 7/3 Anders Truls barn i Sandager (Esb...). Faddrar Lehnart Jensen, Olla Christens, Christoffer Jörgens, Niels Thrulsen, Weste Thickesen, Elline Michall ..., Karna Degns, Kirstina Hiortens.
 
År? 7/4 Anders Thrulsens barn i Skurup (Kirstina). Faddrar Olla Westes, Jens Hans, Anders Truls, Olla Wärmöllar (?), Karen Degn, Karen Christiansd, Lutse ..., Sitza Ibsd.
 
År? 7/9 Bent Nörregårds barn i Sandager (Niels). Faddrar Lehnart Jens, , Hans Hiort, begge Anders Truls, Nils Staffans, Kirstina Smidtz, Ingar Jens Pers, Agneta Christensd.
 
År?? 26/10 Olle Westes barn i Skurup (Peder). Faddrar Anders Truls, Karna Degn, Benta Anders Truls ...  
 
1658 31/1 Anders Trulssons barn i Skurup (Arrina). Faddrar Ola Westes, Jens Hans, Niels Truls, Weste Ols, Anna Möllars, Benta Anders Thruls, Lutze Olas [Benta Anders Truls är allså hustru till AT i Sandåkra, om inte bägge bor i Skurup vid denna tid?]
 
1658 1/2 Bent Nörregaards barn i Sandager (Jens). Faddrar begge Anders Thruls ...
 
1659 26/12 Bent Nörregaards barn i Sandager (Niels). Faddrar Lehnartt Jens, Jens Peders, Michell Smid, Anders Thruls, Anna Weste.
 
1660 4/11 Anders Thruls barn i Skurup (Estred). Faddrar Jens Hans, Olle Westes, Anders Nörregaard, ..., Anna Möllares, Lutze Borres(?)
 
1661 17/2 Olla Westes barn i Skurup (Jens). Faddrar Anders Thruls ...
 
1661 6/3 Bent Nörregaards barn i Sandager (Lars). Faddrar Lehnart Jens, Anders Thruls ...
 
1661 6/10 Anders Truls barn i Skurup (Ingar). Faddrar Olle Christens, Ola Westes, Jens Hans(?), Jens Albretzon, Karen Degn.
 
1661 20/10 Anders Hiorts barn i Sandager (Niels). Faddrar Anders Thruls ...
 
1662 13/4 Olle Börgarssons barn i Skurup (Kirstina). Faddrar Olle Westes, Anders Truls ...
 
1662 19/5 Jens Albretzens barn i Skurup (Albret). Faddrar Hans Hiort, Benta Anders Truls ...
 
1662 20/7 Bent Nörregaards barn i Sandager (Anders) Faddrar begge Anders Truls ...
 
1662 28/9 Olle Westes barn i Skurup (Mons). Faddrar Benta Anders Truls ....
 
1662 26/12 Jörgen Albretsens barn i Skurup (Albret) Faddrar Anders Truls, Hanna Ola Westes ....
 
1663 22/3 Anders Hiorts barn i Sandager (Ingar). Faddrar Anders Truls ...
 
1663 25/10 Lars Engamöllars barn (Marna). Faddrar Anders Truls ...
 
1664 6/1 Anders Truls barn i Skurup (Birrete?). Faddrar  Olle Westes, Anders Truls, Nils Truls, Staffan Sk..., Karen Degns, Mätta? Jens Jens, Karen Christiansd.
 
1664 14/2 Nils Trulssons barn i Hylteberga (Ellina). Faddrar Anders Truls, Bent Nörregaard, Lars Engamöllar ...
 
1664 21/2 Jens Albretsens barn i Skurup (Karen). Faddrar Olle Westes, Benta Anders Truls ...
 
1664 11/4 Olle Westes barn i Skurup (Bent). Faddrar Karen Degns, Anders Truls ...
 
1664 4/5 Jörgen Albretsens barn i Skurup (Karen). Faddrar Olle Westes, Anders Truls ...
 
1665 12/3 Anders Truls barn i Skurup (Birrete?). Faddrar: Jens Hans, Hans Hiort, Jens Albretsen, Anders Hiort, Weste Ols, Karen Degn, Hanna Ola Westes, Anna Möllar
 
1665 7/5 Jörgen Albretzens barn i Skurup (?). Faddrar Jens Hans, Olle Westes, Jens Albretson, Benta Anders T.(!)
 
1665 16/6 Jens Albretsens barn i Skurup (Aage). Faddrar Olle Westes, Jens Hans, Anders Truls ....
 
1665 5/7 Olle Börres barn i Skurup (Swend). Faddrar Jens Albretsen, Anders Thruls, Weste Ols ...
 
1666 11/3 Olle Westes barn i Skurup (Birrete). Faddrar Jörgen Albretsen, Jens Hans, Anders Thruls ...
 
1666 16/3 Anders Hiorts barn i Sandager (Peder). Faddrar Anders Truls, Jens Albretsen ...
 
1666 16/3 Staffan Ibsens barn i Skurup (Lars). Faddrar Benta Anders Truls ....
 
1666 1/8 Jens Albretzens barn i Skurup (Anna). Faddrar Anders T.(!), Anders Hiort, Hanna Ola Wästes, Merreda Jörgen Albretz ...
 
1666 25/11 Nils Truls barn i Hylteberga (Birrete) Faddrar Anders Trulsson. Lars Engamöllar, ....
 
1666 26/12 Jörgen Albretzens barn i Skurup (Jörgen). Faddrar Anders Truls, Hanna Ola Westes ...
 
1667 29/9 Anders Thruls barn i Skurup (Anna). Faddrar Olle Westes, Jens Hans, Jörgen Albrets, Jens Albrets, Staffan Ibs.
 
1668 - ingen Anders Truls
 
1669 - ingen Anders Truls
 
1670 - ingen Anders Truls
 
1667 10/12 dör Anders Truls udi Skurup, 46 Aar.
 
1653 14/4 dör ATs barn i Sandager
1654 1/9 dör ATs barn i Skurup
1656 30/9 dör ATs barn i Skurup
1664 12/1 dör ATs barn i Skurup

2004-04-29, 23:29
Svar #17

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Den late var skämtsamt menat från min sida och avsåg de som av olika anledningar inte kan, har möjlighet eller lust att lägga ned tid på detta.
 
Skurup kyrkobok:  
Födda 1650 - 51, 1655 - 70, 1672 - 76 och 1678 - 88.
Vigda 1650 -58, 1664 - 88.
Döda 1652 - 75, 1677 - 80.
 
Födda 1655 7/3 Anders Truls barn i Sandåkra Estred.
 
1656 7/4 Anders Truls barn i Skurup Kirstina.
 
För övrigt stämmer det med mina gamla anteckningar från Skurup.  
 
Skärskådar man källmaterialet så består det mest av diverse längder.
Jordmätningsprotokollet 1671 - 1688 synes intressant, men nedanför skrivs om 1675 års Rusttjänstbok att den ger namnen på insocknes frälsebönder, vilka i övrigt ej återfinns i några längder från åren 1658 - 1680.
Vad jag kommer ihåg så var väl de flesta, om inte alla, i Skurup socken insockne frälsebönder. Jämförelsematerialet kommer alltså att halta betänkligt.
 
Nu blir det valborgs och första maj firande för min del och ingen forskning. Jag önskar er en trevlig helg.
Birte Boström

2004-04-30, 06:44
Svar #18

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
I detta fall så kan man inte få ut så mycket av faddrarna eftersom det nog är som Helmer Frenning skrev att Anna Trulsdotter, gift med Anders Trulsson, hade två bröder Anders och Nils som var bosatta i Skurup. Jag är ganska övertygad om att det är just den Anders Trulsson som var gift med Bente i Sandåkra som Helmer menar skulle vara bror till Anna Trulsdotter. Att det finns någon form av släktskap tyder faddrarna på men att bevisa det...
 
En enkel undran eftersom det snurrar runt kring olika möllor; -Finns det några ekonomiska papper om möllor bevarade som kanske stödjer Helmer Frennings uppgifter? Finns det med något sådant bland de källor som Helmer angav? Ja förutom de senare bouppteckningarna som finns bevarade efter hans förmodade barn och svärsöner förstås.
 
Trevlig helg önskar
Den mycket late Magnus  

2004-04-30, 12:52
Svar #19

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Ett litet inlägg hinner jag väl med idag )
 
Jag håller med Magnus. Det är för tidigt att trassla in sig i fadderskapen dessa år.
 
Från min utgångspunkt, som har nämndeman Truls Andersson i Örsjö i anorna, så vill jag nog attackera promblemet från honom och hans förmodade syster Arina Andersdotter g.m. Bengt Persson i Persemölla.
 
Jag tror felet jag gjorde tidigare var och stirra mig blind på fyndet av Anders Trulssons och Anna Trulsdotters giftermål 1656 och deras dotter Arina f. 1658. Sonen Truls f. 1651 skulle då ha en annan moder, Arina ? Min Truls döper dock sina första tre döttrar till Anna 1693, Estred 1695 och Metta 1696. Dessutom tyckte jag han var väl gammal, 41 år, för att träda i giftermål för första gången. Anders Trulsson nämndes ej heller få någon ny son Truls.
Nu kan det vara så att Truls född 1651 dog och min Truls föddes efter den förmodade flytten från Skurup. Vilket skulle passa mycket bättre in på min Truls.
 
Jag har nu två frågeställningar.
Hur ovanligt kan namnet Arina vara ?
Finns Begt Persson i Persemölla eller hans hustru Arina  omnämnda som dopvittne till något annat förmodat barn till Anders Trulsson ? ( Förutom då hos min Truls A. i Skurup 1693 - 96)
Birte Boström

2004-04-30, 14:18
Svar #20

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Tack Birte för årtalen 1655 och 1656, jag ser nu att min upplaga av kyrkboken saknar en sida, så listan ovan skall nog utvidgas. Dessutom har ju kykboken i sig själv luckor, men det är en annan historia, en sådan lucka finns i dödboken 5/10 1655 till 25/4 1656, vilket kan vara bra att känna till.  
 
Meningen med mitt inlägg om Thicke/Tyke ovan var inte att onödigt dubblera Gudruns uppgifter, utan snarast att meddela att det finns ett levande akademiskt forskningsprojekt om personnamn, som kan konsulteras. En artikel Arina finns på deras hemsida och visar att det finns ytterst få (medeltida) belägg. Jag har bara stött på en Arina (Persdotter), död 1707 i Gylle. Men visst, det kan ju ha funnits lokala/släktrelaterade koncentrationer av namnet.  
 
När Arna Andersdotter och Bengt Persson i Persemölla får sonen Olof nyårsdagen 1689, finns, som Frenning påpekar, bland faddrarna moderns halvbror Tyke Vestesson i Sandåkra, moderns syster Anna Lars Nilsson i Solberga, men också Truls Andersson i Rödemölla. Alla förmodade barn till Anders är samlade.

2004-05-01, 18:10
Svar #21

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar.
Av någon anledning har jag inga anteckningar från Svenstorp katekismilängder 1684 - 1689. Det måste ha saknats sidor, ev. ett mikrokort, för jag kan väl inte ha missat så mycket! Jag har nämligen endast en anteckning från 1684 och då om Truls Andersson i Lindby. Däremot har jag antecknat att i Rödemölla 1683 finns Olle Påwells med dotter Bente och 1695 Bendt Tues med familj.
 
Nåväl, jag tror du löst problemet åt mig. För nu finns det ett band mellan Skurup, Örsjö, Rödemölla, Persemölla och Sandåkra, nämligen:
1693 - 96 då Bengt Persson i Persemölla står fadder åt Truls Anderssons barn i Skurup. 1698 då Truls Andersson från Örsjö står fadder åt Tyke Westessons barn i Sandåkra och 1689 då Tyke Westesson i Sandåkra är dopvittne åt Bengt Perssons i Persemölla barn.
Eftersom Truls Andersson från Rödemölla också återfinns som dopvittne åt Tyke Westessons barn i Sandåkra år 1689 så är sannolikheten stor för att han är identisk med Truls Andersson i Örsjö.
 
Tyke Westessons i Sandåkra hustru nämns heta Kari Persdotter år 1698 då deras dotter Elna döps.
 
I Solberga katekismilängder 1695 och 1701 upptas Lars Nilsson och hustru Anna Andersdotter i Solberga.
 
Vi har alltså tre högst sannolika syskon Arina, Anna och Truls. Deras fader måste då vara Anders Trulsson, känd i Skurup från 1691 ( kommunionl.) och avliden där 1697.  
 
 
Enligt Mandtall 1676, Kontribution, Regenskaber fra midlertidigt besatte lande, Riksarkivet, Köpenhamn....... Kopia från *SGF Arkivet, nr.111.
Finns i Skurup by år 1676 upptaget 13 bönder. Ingen heter Anders Trulsson.
 
Det mesta pekar på att Helmer Frennings uppgifter är mycket trovärdiga i detta fall och jag känner mig nöjd med att kunna sätta den omkringflyttande Anders Trulsson som fader åt min Truls Andersson i Örsjö och med din hjälp Gunnar gick det fort som tåget. Tackar så hemskt mycket för detta.
 
Birte)
 
* SGF = Skånes Genealogiska Förbund.
Birte Boström

2004-05-01, 23:25
Svar #22

Utloggad Werner Otterman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2016-01-14, 18:12
    • Visa profil
Anders Trulsson:
Några frågor i denna mycket komplicerade släkt!
1)Tinget 1675-1676. Anders Trulsson mot Truls Andersson. Avses styvsonen eller fadern Truls Andersson i detta tvistemål?
2)Är Anders Trulsson ej fader till de tre barnen Truls (1651) Hanna (1652) Kirstina (1656)?
3) Är det Weste Thickesen som är fader till dessa barn?
Tacksam för svar
MVH
Werner Otterman

2004-05-02, 12:21
Svar #23

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Birte,
I Svenstorps katekismilängder kan man finna följande
1683
Lindby: Truls Andersson, son Anders, dotter Kirstina
Römölla: Ola Påwels, dotter Sina
1684
Lindby: Truls Anders, barnen Anders, Kirstina, Elna
Römölla: Ola Pålsson, dotter Sissa
1687
Svenstorps by: Truls Anders, hustrun Bengta
Lindby: Truls Andersson, Hustrun Bengta, barnen Anders, Karna, Kirsti, Elna
Röe Mölla: Anders Trulsson, hustrun Anna, son Truls
1695
Svenstorps by: Truls Anders, inga barn
Lindby: Truls Anders, hustrun Bengta Bendsd(?, suddigt, liksom barnens namn)
Röemölla: Bendt Truls, Elna Olsd, son Truls.
 
Vår Truls Anders, som ovan endast torde vara sonen i Rödemölla 1687, kan man också spåra genom att läsa faddrarna för Bengt Perssons och Anna Andersdotters barn:  
1/1 1689 (sonen Ola) bor han, som sagt, i Rödemölla.  
1/1 (!) 1691 (sonen Per) bor han också i Rödemölla
22/6 1693 (dottern Anna) bor han i Skurup
4/5 1701 (dottern Elna) bor han i Örsjö. Vid detta dop är också Truls Anders i Svenstorp fadder.
 
Vem som är vem av Anders Trulsarna i Skurup/Sandåker innan båda försvinner ur kyrkboken 1667, måste man nog jobba mer med.

2004-05-02, 12:55
Svar #24

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Jag slant på tangenterna: Bendt Tues i Rödemölla 1695 skall det vara, som Birte så riktigt skriver

2004-05-02, 20:54
Svar #25

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Jo, nog krävs det att man jobbar vidare med vilka barn som hör till vilken Anders Trulsson.
 
Jag känner mig, som sagt var, rätt övertygad om att Arina, Anna och Truls (ej född 1651) är barn till Anders Trulsson och Anna Trulsdotter som avled i Skurup 1697 resp. 1692 och att de kom från Rödemölla.
Med utgångspunkt från det till synes ovanliga namnet Arina, så är förmodligen paret identiska med det som vigs 1656 i Skurup och bör då rimligtvis vara desamma som i Rödemölla, se ovan. Slutsatsen av detta blir att den andre Anders Trulsson i Skurup dog 1667 och var gift med en Bengta. Anders Trulsson g.m. Anna Trulsdotter bör ha flyttat härifrån, i varje fall före 1676.
 
Werner - gällande styvbarn till Anders Trulsson resp. Anna Trulsdotter. Likaså ev. andra barn till detta par, kan jag inte uttala mig om just nu. I domboken nämns Truls Andersson i Lindby varken som son eller styvson till Anders Trulsson i Munkamölla/Persemölla. Detsamma gäller Tyke Westesson i Lindby. Men enligt Helmer Frenning så är Tyke Westesson en styvson till honom och son till hustrun Anna Trulsdotter i hennes första äktenskap. Med tanke på de nämnda dopnotiserna där Tyke Westesson förekommer, så ser det väl också ut att kunna stämma.
Birte Boström

2004-05-12, 19:41
Svar #26

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Efter lite fördjupning i ämnet Anders Trulsson, f. ca. 1626 - d. 1696, och Anna Trulsdotter, f. ca. 1621 - d. 1692, båda i Skurup, är jag nu redo att delge följande.
 
Att Arina Andersdotter, f. ca. 1656 - d. 1712 i Persemölla, Anna Andersdotter i Solberga, g.m. Lars Nilsson, och nämndeman Truls Andersson i Örsjö (ej född 1651!) är barn till Anders Trulsson och Anna Trulsdotter som kom från Rödemölla till Skurup 1691 och avled därstädes kan man nog vara säker om.  
Tyke Westesson, f. ca. 1645 - d. 1719 i Sandåkra, och Truls Westesson, f. ca. 1648 - d. 1698 Skurup, måste vara nära i släkt och den troligaste förklaringen är att de är barn till Anna Trulsdotter i ett tidigare äktenskap.
Allt detta byggt på fadderskapsnotiser, för utom kopplingen gällande nämndeman Truls Andersson i Örsjö, som också styrks av uppgifter från Svenstorp katekismil., Skurup kommunionl.. Mtl. och det förmyndarskap Nm. Truls Anderssons son innehaft för Arina Andersdotters sonbarn i Havgård.
 
Weste Tykessen i Skurup som döper barn 1650 och avled 1655 passar väl in som tidigare make åt Anna Trulsdotter. Ingen Anna Weste Tykessons är dock känd som fadder. Det finns en Anne Weste känd som dopvittne i socknen 1650 - 1661, men hon kan väl knappast vara identisk med Anna Trulsdotter vigd 1656 med Anders Trulsson ? Jag har inte kunnat lösa vilken Weste denne Anne k. 1650 - 61 skulle kunna vara hustru åt. Tilläggas skall att ingen Anna Anders Trulssons förkommer som fadder i Skurup socken.
 
Så kommer vi då till Klyddigheterna i Skurup som Peter Larsson uttryckte det.
Det finns två samtida Anders Trulsson i Skurup socken. En hör hemma i Sandåkra och döper barnen Måns 1651 och Estred 1655. Den andre bor i Skurup och döper sonen Truls 1651. En av dem är gift med Bente, känd som fadder 1650 - 1666, och en är gift med Arina, känd som dopvittne 1650 hos Weste Tykesson ( Obs! På den film jag använt är det en ljusfläck över namnet, så det är Helmer Frennings uppgift att det står Arna eller Arina här).
 
1656 dyker begreppet begge Anders Tröls upp. Ingen Anders Trulsson i Sandåkra får barn efter 1655. Har han flyttat eller avlidit? Kan det vara vår Anders Trulsson i Sandåkra som blev gift i februari 1656 med änkan Anna Trulsdotter i Skurup, vilket föranledde en flyttning dit. I så fall innebär det att Anders Trulsson i Skurup som får sonen Truls 1651 har Bente till hustru och att Anders Trulsson i Sandåkra varit gift med Arina.
Det bör också vara Anders Trulsson och Bente som döper dottern Kirstina i april 1656.
Arina född 1658 i Skurup bör ha Anders Trulsson och Anna Trulsdotter som föräldrar då Bente Anders Truls står fadder åt barnet.
 
De bägge Anders Trulssons är kända till 1664 i Skurup. Båda två står dopvittne åt Bent Nörregaards barn 1662 och 1664 är den ene Anders Truls vittne på den andre Anders Truls barns dop.
Enligt Jordeböcker, som oftast har eftersläpning i uppgifterna om brukarna, så upptas två stycken Anders Trulsson i Skurup by 1662 - 1671. Den ene dog ju 1667 och vi har en eftersläpning på minst 4 år, men det visar ändå på att det bodde två stycken samtidigt i Skurup. Ingen Anders Truls i Skurup nämndes i Mtl. och Kontrib. 1673.
 
Ser man på vilka barn som föddes i Skurup till Anders Trulsson så kolliderar dessa aldrig med varandra och man får intrycket att det endast rör sig om en Anders Trulsson, även gällande de förkommande dopvittnena. Bente Anders Truls nämns aldrig som fadder åt Estred f.1660, Inger f. 1661, Birreta f. 1664, Birreta f.1665 och Anna f. 1667 och möjligen är Bente mor åt dessa barn, se senare.
 
Helmer Frenning skriver att Anders Trulsson flyttade till Svenstorp socken där han brukar en kyrkojord 1662 som han efter tre år överlät på styvsonen.
Enligt Svenstorp kyrkoräkenskaper erlägger Anders Trulsson i Lindby landgille för en kyrkojord 1662 - 1667. Samma jord brukas 1668 - 1682 av tyke Westesson. Uppgifterna stöds av Mantalslängderna 1664, 1670 - 1681 och av Jordeb. 1664 och 1671.
Men vem är då den ene av de bägge Anders Trulssons i Skurup som bevisligen finns kvar där till 1664?
Anders Trulsson i Munkamölla nämnde i tvisten han hade med Truls Andersson i Lindby ( Se tidigare från Häradsrätten) att det var längesedan han brukade kyrkojorden. Längesedan är ju ett relativt begrepp och frågan är om Anders Trulsson känd i Lindby 1662 - 1667 skall utmönstras eller om vi verkligen har att göra med tre Anders Trulssons.
 
Anders Trulsson är känd i Munkamölla, Hassle Bösarp socken, i Mtl. 1670 - 72. Förbryllande är att han ej har någon hustru markerad i Mtl. 1671 och dessutom en notering i marginalen lydande gaml. siukl.. Det kan röra sig om en felskrivning för i Mtl. 1672 finns åter hustru markerad och ingen notering i marginalen, men vem vet ?
Anders Trulsson i Munkamölla flyttade enligt egen uppgift till Persemölla och han återfinns mycket riktigt där i Mtl. 1677. Munkamölla brukas då av Weste Westesson.
Följande Mtl. 1681 och 1684 är Anders Trulsson spårlöst försvunnen. Han nämns varken i Persemölla, Mukamölla eller Rödemölla.
 
Hittills har uppgifterna egentligen bara skapat osäkerhet hos mig och dessutom resulterat i tre Anders Trulssons, men kanske man kan angripa problemet från ett annat håll?
 
I Skurup vigs år 1675 Estred Andersdotter med Lauridts (Lars) Olssen, och 1679 vigs Kirstine Andersdotter med Morten Jenssen. Jag har igen födelsedata på estred eller Kirstina. Kanske någon annan har det?
I de sporadiska anteckningar jag gjort om dessa Andersdöttrar så har jag funnit följande.
1680 står Truls Andersson fadder åt Morten Jenssens barn i Skurup. 1681 står Truls Andersson fadder åt Lars Olssens barn i Sandåkra. Vittne här är också Truls Westesson. Samma år är Truls Andersson och Truls Westesson faddrar åt Morten Jenssens barn i Skurup.
1684 är Estri Lars Ols vittne åt Tyke Westessons barn i Sandåkra.
1685 döper Lars Olofsson i Sandåkra sin dotter Bengta. Vittne är Truls Andersson i Svenstorp.
1687 döper Morten Jensson i Skurup sin son Anders. Vittne är Truls Andersson i Svenstorp. dessutom Truls Westesson i Sandåkra.
1695 döper Lars Olsson och Ester Andersdotter i Sandåkra sin dotter Bente. Gudmor var jordegumman Kari Truls Westessons. Dopvittne var bl.a. Tyke Westessons två söner Per och Weste.
 
Truls Andersson i Svenstorp är intressant då han kan vara bror till Estrid och Kirstina Andersdöttrar.
Truls Andersson i Svenstorp var gift med Bengta Jönsdotter. Båda är kända som dopvittne hos Jacob Albertson i Lindsmölla, Svenstorp socken, 1688 och härefter som dopvittnen i socknen fram till Bengtas död 1708. Hon var 46 år gammal då hon dog och inga barn nämns vara födda från 1688.
 
Truls Andersson i Svenstorp förekommer också som dopvittne åt Birte (Bereta/Brita/Birgitte) Andersdotter och Per Ibssons barn i St. Beddinge 1690 och 1695. Birte/Bereta Andersdotter dog 1736 och skall vara född ca. 1665. Hon döper en dotter till Bengta 1689 och en till Anna 1693.
 
Truls Andersson i Svenstorp är likaså fadder åt Ingri Andersdotter och Jeppa Svenssons barn i St. Beddinge 1690 och 1701.
(Ingri återfinns som dopvittne hos Birte och tvärtom.)
 
Det återstår en del att följa upp, men ser man på denna troliga syskonskara, Truls, Kirstina, Estred, Inger och Bereta, så skulle de kunna vara barn till Anders Trulsson i Skurup som var gift med Bente.
 
Ett stort problem är det att försöka reda ut  släktskapet mellan de faddrar som förekommer på  dop hos Anders Trulsson i Skurup, Anders Trulsson i Sandåkra och Weste Tykesson i Skurup. Jag tycker för egen del att det blir för mycket av gissningar och betraktar det som olösligt tillsvidare med vem som ev. skulle vara Anna Trulsdotters bröder. Speciellt med tanke på den osäkerhet som råder om vilken Anders Trulsson som är vem.
 
För utom de nu tre Anders Trulssons, så finns det ännu en att placera in i släkten, nämligen Anders Trulsson i Almaröd som förekommer hos Arina Andersdotter och Bengt Persson i Persemölla som fadder 1693 och 1701. Kanske Peter Larsson har uppgifter om honom som ev. kan reducera de tre till två, så vi slipper ha fyra  
 
Några kompletteringar om Tyke Westesson, f. ca. 1645 - d. 1719 i Sandåkra.  
Han var git med (1:a) Sissa Persdotter enligt Vemmenhögs häradsrätt 1702 d. 26 febr. där Per Nilsson i Sandåkra har instämt sin svärfader Tyke Westesson för sin hustrus Bengta Tykesdotters resterande arv som tillföll henne d.26 dec. 1686 efter sin Sal. moder Sissa Persdotter.
Tyke Westessons andra hustru hette Kari Persdotter.
Tyke Westesson är väl identisk med Tyke Westesson i Lindby, känd där 1668 - 1683 enl. kyrkoräkenskaper, Mtl. och Jdb. Se också tidigare inlägg från Häradsrätten.
Han finns ej nämnd i Lindby 1684 utan återfinns då i Sandåkra.
 
Ola Westesson frågades det om tidigare. Han var född ca. 1611 och dog 1675 i Skurup. Han kan ej vara son till Anna Trulsdotter. Men är intressant då han är närvarande på alla Anders Trulssons i Skurup barns dop.
Ola Westessons (1:a) hustru Bereta dog 1659 i Skurup. Hans andra hustru Hanna dog 1670 i Skurup, 33 år gammal.
Birte Boström

2004-05-24, 20:58
Svar #27

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Till Truls Anderssons i Svenstorp syskonskara hör förmodligen också Anna Andersdotter.
Hon vigdes 1691 i Tullstorp med änklingen Frans Larsson i St. Beddinge och hade före giftermålet varit hans tjänstepiga. Det uppges att hennes föräldrar bodde i Skurup.
 
På Anna Andersdotters och Frans Larssons barns dop förekommer som faddrar Birte/Bereta Andersdotter och hennes make Per Jepsson/Ibsson i St. Beddinge, liksom Inger Andersdotter och hennes man Jeppe Svensson i St. Beddinge. Dessutom står Truls Andersson i Svenstorp fadder åt deras son Lars 1695.
Anna Andersdotter och Frans Larsson återfinns som dopvittnen på både Birte och Ingers barns dop.
 
Anna Andersdotter dog 1738 d. 4 juni i St. Beddinge 72 år gammal och skall således vara född ca. 1666.
Inger Andersdotter,g.m. Jeppa Svensson i St. Beddinge, dog 1740 d. 21 jan. vid pass 81 år gammal och bör då vara född runt 1659.
 
Jag har tyvärr inte funnit dödsnotiser för Truls Andersson i Svenstorp, Estred Andersdotter i Sandåkra och Kirstina Andersdotter i Skurup.
 
Även om det bara är Birte/Beretas beräknade födelsedata som stämmer exakt, så passar ändå den förmodade syskonskaran tidsmässigt in som barn till Anders Trulsson i Skurup och deras moder bör vara Bendte (Bengta).
 
Anna Andersdotter, g.m. Frans Larsson i St. Beddinge barn :
Rigisa f. 1691, Anders f. 1693, Lars f. 1695, Jöns f. 1697, Jöns f. 1699, Elna f. 1701.
 
Inger Andersdotter, g.m. Jeppa Svensson i St. Beddinge barn :
Per f. 1690, Kirsti f. 1693, Bengta och Karna f. 1696, Bengta f. 1698, namnlös son f. 1701.
 
Birte/Bereta Andersdotter, g.m. Per Jepsson i St. Beddinge barn :
Bengta f.1689, Jeppa f. 1691, Anna f. 1693, Anders f. 1695, Anders f. 1698, Karna f. 1700.
 
Estred Andersdotter, g.m. Lars Olsson i Sandåkra barn :
(Anders f. 1676 Skurup?), Ingeborg f. 1681, Bengta f. 1685, Per f. 1687, Bengta f. 1695.
 
Kirstine Andersdotter, g.m. Morten Jensson/Mårten Jönsson i Skurup barn :
Jöns f. 1680, Anne f. 1681, Bengta f. 1684, Anders f. 1687, Sissa f. 1690, Birte f. 1695.
 
Obs! Fler barn till syskonskaran kan finnas.
 
Anders Trulsson i Almaröd, känd som dopvittne hos Bengt Persson i Persemölla och Arina Andersdotter. Uppgifter från Vemmenhögs häradsrätt.
 
Enligt häradsrätten 1703 d. 19 febr. finns i Almaröd en västre Anders Trulsson och nämndeman Anders Trulsson. Jag har bara uppgifter om nämndemannen och frågan är vem som står fadder i Persemölla?
 
Nämndeman Anders Tulsson i Almaröd har bröderna Lars Trulsson i Almaröd och Jöns Trulsson enl. förmyndarskapstvist 1709 d. 19 okt.
Nämndeman Anders Trulsson i Almaröd är avliden före 1710 d. 3 okt. och brodern Lars Trulsson i Almaröd är avliden före d. 12 okt. 1711.
I Lars Trulssons dödsbo innestod arv för Sal. Peder Trulssons i Almaröd barn, som möjligen gäller pigan Karna Persdotter i Lindby, vilken förmyndarskapstvisten 1709 d. 19 okt. gällde och som 1712 d. 13 febr. är gift med Tor Andersson i Hassle Bösarp, vilken kräver hennes arv av Salig Lars Trulssons son Isack Larsson i Almaröd.
 
Lars Trulsson i Almaröd är arresterad och anklagad för otrohet emot Kungl. Majt. då han gått fiendens ärende (danskarnas) d. 17 mars 1711 Extra Ordinarie Ting. Han uppger sig vara född i Almaröd och brukat sin gård därstädes i 26 års tid och har 7 barn, samt flera bröder.
En brorson till honom är studios Simon Almström i Ystad, vilkens moder är gift med Per Bagare i Ystad. En svåger till Lars Trulsson nämns Per Jönsson i Skivarp vara.
 
Om Lars Trulsson var född i Almaröd är möjligheten stor för att också hans bror nämndeman Anders Trulsson var det.
 
Det hade varit intressant att få veta om det finns något annat utöver fadderskapet i Persemölla som kan kasta ljus över hur Anders Trulsson i Almaröd, nämndemannen eller den andre, stod i släktskap med antingen Bengt Persson eller Arina Andersdotter.
Birte Boström

2004-05-25, 12:21
Svar #28

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Jag har en fundering kring en möjlig fader till Nämndemannen Anders Trulsson i Almaröd och hans bröder Peder, Lars och Jöns! I katekislängden 1685 så finns följande:
Almaröd
Anders Trulsson med hustru  
Truls Hansson med en ålderstygen hustru
...
Jöns Trulsson
Lars Trulsson med hustru
Pehr Trulsson
 
1687
Almaröd
Anders Trölsson, hustru, dotter Johanna, 2 dräng, 1 piga
Truls Hansson, hustru, 1 dräng, 1 piga
Johanna Jeppa Lars, sohn Nils, dotter Boell
Lars Trölsson, hustru Kirstin, 1 gl dräng, 1 gl piga
Nils Larsson, hustru, 2 dräng
Pehr Trölsson, 1 dräng, 1 piga
 
Men Jöns Trulsson saknas!
 
1695
Almaröd
Anders Trullsson, sohn Mårten, en liten? sohn ??, dotter Johanna
Jöns Trullsson, 1 dräng, 2 pigor
Nils Larsson
Lars Trulsson, 1 dräng, 1 pojke
Nils Larsson, sohn Lars, 1 dräng, 1 piga, 1 pojke
Anders Trullsson, dräng Bängt
 
Mellan åren 1687 och 1695 så har Peder/Pehr Trulsson avlidigt, Anders Trulsson Wästre? Se 1699 längre ner! övertar gården. Men även Truls Hansson har har försvunnit och här tar Jöns Trulsson över gården! Jag tror att denna Truls Hansson är fadern till dessa bröder.
 
Katekismilängden 1699 är även den intressant eftersom den tar med namnen på alla fruar!
 
1699
Allmarr by
1 Nemndemannen Anders Trulsson
hustru Karina Jönsdotter
sohn Mårten Andersson
sohn Sven Andersson
dreng Anders Harildsson?
dotter Hanna Andersdotter
2 Jöns Trulsson
hustru Anna Trulsdotter
sohn Pär Jönsson
pigan Hanna Olofsdotter
dreng Hindrick Olofsson
Nils Larsson
hustru Bängta
sohn Matz Nilsson
3 Lars Trulsson
hustru Kirstina Matsdotter
sohn Isack Larsson
dotter Walborg Larsdotter
dreng Olof Nilsson
4 Nils Larsson
hustru Hanna Pärsdotter
dreng Sören Jönsson
sohn Lars Nilsson
pigga Mätta Jönsdotter Prästen skrev Pigga! Ev Johansdr
gårqvinna ?
gårqvinna Johanna Jep Lars
Rytt Lars Bomand?
5 Wästre Anders Trulsson
hustru Anna Pärsdotter
dreng Olof Månsson
piga Ingeborg
 
Katekismilängd 1701 är svårare att läsa men har åldersuppgifter på alla personer! Följande ålder angavs 1701:
 
Anders Trulsson 50 år
hustru Karina
son Mårten 14 år
son Sven 12 år
dotter Hanna 20 år
...
Jöns Trulsson 40 år
hustru Anna 37 år
son Pär Jönsson 10 år
dotter Bengta Jönsdotter 6 år
...
Lars Trulsson 41 år
hustru Sissela 41 år
son Isak 13 år
dotter Walborg 14 år
dotter Pernilla? 10 år
...
Anders Trulsson 39 år
hustru Anna Pärsdotter 27 år
...
 
Jag hoppade över alla drängar och pigor.
 
1711 så har nämndemannen Anders Trulsson dött och sonen Mårten övertagit gården. Han har också gift sig med en Ingeborg. Modern Karna är inhyse. Lars Trulsson har också dött och här är det änkan som står för gården. Men även Wästre Anders Trulsson med hustru Anna har försvunnit. En Per Christensson har övertagit Almaröd nr 5.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2004-05-25, 16:49
Svar #29

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Magnus.
 
Det är väl fullt möjligt att Truls Hansson i Almaröd är far till nämndeman Anders Trulsson i Almaröd och hans bröder.
I Vemmenhögs häradsrätt 1674 d. 26 okt. har Truls Hansson i Almaröd via kallsmän, Morten Trulsson i Ystad och Anders Trulsson i Almaröd, instämt en del personer för skuld. Det är inte alls ovanligt att man använde sina söner som kallsmän, men de omnämns inte som sådana i detta fallet.
I och med att Lars Trulsson uppger sig vara född i Almaröd och nämndeman Anders Trulsson är född runt 1651 så kanske en titt i Decimantjordeboken 1651 eller lämpliga mantalslängder kan avgöra det hela.
Birte Boström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna