ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp husförhörslängd Larv A1:1, sid. 204  (läst 299 gånger)

2021-08-26, 18:16
läst 299 gånger

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Hej,

Min ana Johanna Magnusdotter föddes 1792 i Lunnatorp, Södra Lundby (R).
Hennes föräldrar var Magnus Nilsson och Cajsa Larsdotter.

Familjen flyttar senare till Skallstaden i Larv (R) där de finns med i husförhörslängden (Larv A1:1, sid. 204).
Texten är ibland väldigt svår att läsa, men Magnus finns där, född 174(0?) men var? Det står något under ort, men
prästen har strukit ett streck över Magnus uppgifter då han dog 1805.

Hans fru Cajsa Larsdotter står som född 1750, den 17 april.

Kan någon utläsa var Magnus var född? Jag har aldrig lyckats hitta hans anor, vilket är mycket frustrerande.

Tacksam för all hjälp,

Mvh
Helena

2021-08-28, 09:51
Svar #1

Utloggad Helge Svantesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 19:25
    • Visa profil
Jag kan tolka det som Vadsbo och det är ett härad i Skövde-trakten. Det finns många församlingar i det häradet så det är inte lätt att leta.
Genom att jag registrerat många i Larv genom gårds- och torpinventering har jag en del ättlingar till Magnus.
Hälsningar
Helge

2021-08-28, 09:57
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Jag kom också fram till Vadsbo, men det finns ju en prick som skulle kunna vara över ett i, eller så är det bara än bläckdroppe. Sedan är strecken på d väldigt kort i såna fall.

Men när Magnus Nilsson gifte sig med Cajsa Larsdotter var han änkling - det måste finnas uppgifter om honom någonstans. Tyvärr tror jag han flyttat till Larv efter att första hustrun dog så det var inget lätt spår att följa. Jag kunde även konstatera att Lunnatorp i Södra Lundby socken kallas i mantalslängderna för Lunden och ligger i Larvs socken. Skaraborg med sin oreda bland församlingar och annex ::)

2021-08-28, 22:26
Svar #3

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Helge, du skriver att du har namnen på ättlingar till Magnus Nilsson, vilka är de? Magnus Nilsson var änkling när han gifte sig med Cajsa Larsdotter. Vet du vem Magnus var gift med innan han gifte sig med Cajsa?

Mvh
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna