ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: De som gifter och skiljer sig under samma period i Sveriges Befolkning.  (läst 964 gånger)

2021-08-24, 13:35
läst 964 gånger

Utloggad Michael Åhgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 20:23
    • Visa profil
Låt oss anta att någon gifter sig 1941 och skiljer sig 1949. Denna person kommer 1940 stå som ogift och 1950 som skild. Men vem har de varit gifta med??

Om namnet är lite ovanligare och personen stannat någorlunda inom närområdet kan en sökning på efternamnet, lämpligt kön, lämplig åldersgrupp och lämpligt område ge en lista och i den listan kan man leta efter en person med samma skilsmässodatum. Är det en kvinna hittar man inte sällan barn också.

Problem uppstår givetvis om det är en Karlsson eller Pettersson, eller om den okända personen flyttat till något helt annat område i Sverige.

Hur löser ni detta problem, har jag missat något?

Arkivdigital påstår sig komma med en möjligt att söka på skilsmässodatum, men antagligen är det ingen idé att hålla andan i väntan på det. Synd, då det rent tekniskt är lätt att inkorporera en sådan databasfråga och sedan anpassa UI:et en smula.

2021-08-24, 14:47
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Ifall det finns församlingsbok för de åren kolla där efter personen ifråga och följ från 1940 framåt eller 1950 bakåt. Finns det ingen församlingsbok online pga sekretes så kan man ju alltid kolla i böckerna på plats i den församling det gäller. Blir givetvis svårt om det är långt ifrån din hemkommun men kanske kan någon hjälpa dig med ärendet över telefon.

Vh Klas

2021-08-24, 15:10
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:33
    • Visa profil
    • Gensvaret
I fall av det här slaget kan man använda Ancestrys vigselregister 1860-1947.

2021-08-24, 16:16
Svar #3

Utloggad Michael Åhgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 20:23
    • Visa profil
I de fall jag stött på så har sekretess varit problemet, så exemplet med 1940 kanske inte var det bästa. Tyvärr har det alla gånger, hitintills varit för långt bort.

Ancestrys vigselregister 1860-1947 var ju en bra idé, även om de bara "knaprar" lite på de aktuella perioderna. Det är under betalt abonnemang antar jag?

Jag har provat Skatteverkets Äktenskapsregister https://bit.ly/3jeOjoQ som har info från 1921 och framåt, men det tar mycket, mycket lång tid att få svar.

Tänkte att jag kanske missat någon källa eller fiffig metod att leta upp dessa personer utan att behöva vänta en månad eller så. Hoppet är ju det sista som överger en! :-D

2021-08-24, 16:49
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Finns det ingen församlingsbok online pga sekretes så kan man ju alltid kolla i böckerna på plats i den församling det gäller.

Alla böcker från tiden före årsskiftet 1999/2000 (då kyrkan skildes från staten) finns sedan många år på resp. landsarkiv. Och där får man inte läsa själv i böcker som innehåller uppgifter som är yngre än 70 år just p.g.a. sekretessen.

Men sekretessgränsen innebär inget totalstopp för att få ut uppgifter; den innebär bara att arkivet ska sekretesspröva uppgifterna innan de lämnas ut. Man kan alltså få ut uppgifter efter att arkivet har gjort en sekretessprövning och konstaterat att det inte är några känsliga uppgifter (vilket det inte lär vara om det bara handlar om datum för vigsel och skilsmässa samt vem man var gift med).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-08-24, 17:39
Svar #5

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:33
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det stämmer att det krävs abonnemang för att utnyttja registret fullt ut:
https://www.ancestry.se/search/collections/61363/

I takt med att alltfler tidningar digitaliseras är KB:s tidningsarkiv ett annat alternativ. Upphovsrättsspärren och den knapphändiga texten utgör här inget större problem, om det bara är ett fåtal uppgifter i annonsen man är ute efter. Vanliga namnkombinationer kan dock göra sökandet svårare. Där är vigselregistret att föredra, eftersom man kan ange födelsedata vid sökningen.

2021-08-24, 18:18
Svar #6

Utloggad Michael Åhgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 20:23
    • Visa profil
Tack Åke, det var det jag misstänkte, ytterligare ett abonnemang som tickar.   ;D

Jörgen, jag har funderat på Landsarkivet, är de relativt snabba (jämfört med Skatteverket)? Några avgifter åt det dyrare hållet, typ flera hundra?

2021-08-24, 18:40
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om du beställer uppgifter från riks- och landsarkiv, så tar de en avgift för forskning, d.v.s. om de behöver leta efter uppgiften. Den avgiften är 225 kr per påbörjad kvart (alltså 900 per timme). Men de får inte ta någon avgift om du vet var uppgiften finns, så att de bara behöver slå upp den.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-08-24, 22:27
Svar #8

Utloggad Michael Åhgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 20:23
    • Visa profil
Tack igen Jörgen!

Jag har sparat på mig ett gäng sådana surdegar. Börjar med Skattemyndigheten, så får vi se. Drar det ut alldeles för mycket på tiden så har jag nu en plan B!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna