ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flytt för utbildning - ej i flyttningslängderna?  (läst 412 gånger)

2021-08-23, 16:07
läst 412 gånger

Utloggad Linnea Kristin Fahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-08-25, 11:08
    • Visa profil
Hej!
Är ny med släktforskningen och håller på att verifiera uppgifter jag "vet", jag har en generell fråga - om personer flyttar för att utbilda sig - registreras detta inte i flyttningslängderna?

Min mormor (Gertrud) Linnea Hällner (Hellner) f 1902-09-18 i Vemdalen utbildar sig till barnmorska på Södra BB i Stockholm (från Jan 1930- nov 1931), efter att "ha gått på prov" under 1929. Jag hittar henne inte i Vemdalen utflyttningslängd varken för 1928, 29 eller 30. Inte heller står det ngt om flytt till Stockholm i församlingsboken (SE/ÖLA/11102/A II a/3 p. 232, https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/F0012471_00243). Efter utbildningen ska hon ha flyttat tillbaka till Vemdalen för ett vikariat som distriktbarnmorska och även jobbat ett år på Örebro BB (flyttningsuppgifter saknas även här) innan hon flyttade till Voxna 1933.

Hennes far Göran Göransson Hällner (Hellner) f 1871 i Åsarne, ska ha utbildat sig till målare i Östersund (troligtvis som lärling eftersom ingen formell utbildning ännu fanns) - även här hittar jag inga uppgifter om att han ska ha flyttat till Östersund i Åsarna flyttningslängder (har letat från 1881-1902), förrän han flyttar med sin familj från Åsarna 1902 till Vemdalen, då står han omnämnd som målare (även vid sitt giftermål 1900 i Oviken). I husförhörslängden 1892-1901 (SE/ÖLA/11106/A I/4), p 77 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/80009458_00076 står han omnämnd som målare.

Är det vanligt att det utelämnas när man man flyttar för utbildning på annan ort - det kanske inte ansågs att man flyttade? För min mormor så kan jag ju få fram uppgifter från arkiv som rör just södra BB och Örebro BB men för min mormorsfar målaren Göran känns det mer hopplöst. Jag vill ju gärna vet var de bodde (mer exakt än bara Stockholm och Östersund).

Tacksam för lite tips på hur jag kan söka vidare (främst för målare Göran  :))

MVH
Kristin, släktforskarnovis

2021-08-23, 16:45
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil

Man bokfördes inte som utflyttad om man inte anmält utflyttning.
Om föräldrahemmet fanns kvar var det vanligt att fortsatt vara skriven där under utbildning på annan ort. Notering om var barnet studerade brukar finnas i husförhörslängd/församlingsbok.

Hälsar vänligen
Maud

2021-08-23, 19:26
Svar #2

Utloggad Linnea Kristin Fahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-08-25, 11:08
    • Visa profil
Hej Maud, tack för ditt svar!

Ja, jag gissade väl att det var så - att man fortsatt var skriven "hemma" trots studier på annan ort, i dessa fall uppemot 2 år eller mer.

Jag finner inga anteckningar om studier i husförhörslängderna eller församlingsböckerna för någon av dem, tråkigt nog. Och lite konstigt eftersom min mormors oäkta dotter finns med i flyttningslängden - hon fick bo hos en gammelfaster i Åsarne medan mormor utbildade sig...

Jaja, det är var det är. Får försöka luska i vilka målare som fanns i Östersund runt 1880-1900 som kunde tänkas ta in lärlingar.

Tack för svar ändå!

MVH
Kristin



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna