ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Nilsson  (läst 390 gånger)

2021-08-19, 19:14
läst 390 gånger

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Svarteborg AI:3 sid 41 visar att Johan Nilsson dog 1810, men jag kan inte finna honom i dödboken. Både hans hustru och sonen Andreas dog också och de återfinns också i dödboken, men inte Johan. Har någon en hint om hur det ligger till, vill jag gärna få ta del av det. Tackar på förhand.

2021-08-19, 19:34
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5122
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:50
    • Visa profil
Det står ju inte uttryckligen att han dör i Svarteborg, det står "Abs: och död 1810" Absent betyder att han var frånvarande. Det dör en änkeman Johan Nilsson med rätt ålder i Håby socken 1810. (Håby C:2 sid 508) När nu hustrun och ena sonen dog för honom kanske han flyttade hem till någon släkting och dog där? Det skedde i såna fall på Lerberg och jag kan inte vid en snabbtitt hitta någon Johan Nilsson där i husförhörslängderna, men det är lite rörigt skrivet.

2021-08-19, 20:05
Svar #2

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Tänk att få svar efter 20 min, ja det är ju helt fantastiskt. Tack Kalle för ditt svar och jag är ganska säker på att det är rätt Johan du hittat. Jag får jobba vidare på den tråden helt enkelt. Ett stort TACK Kalle. Det känns onekligen skönt, att få ingå i denna stora familj som släktforskarna utgör och få så mycket hjälp på traven, när man kör fast lite.

2021-08-19, 20:38
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6917
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:41
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det står "abs. 09. död 1810". Han var alltså frånvarande vid husförhöret 1809.

I Håby hfl är det inte troligt att han finns när dödsnoteringen är införd i Svarteborgs hfl. Det var samma pastorat (Foss), och om han var införd i Håbys hfl, så borde ju dödsnoteringen ha stått där.

Men det finns en bouppteckning från den 16/2 1810 efter Johan Nilsson i Lerberg (Tunge m.fl. HR FIIa:13, s. 69; https://app.arkivdigital.se/aid/v65920.b37.s69). Han är enkeman och har en omyndig son Nils. Och sonens morfar är Hans Nilsson i Lågum.

Den efterlyste Johan Nilsson med familj finns på s. 40 i Svarteborg AI:3. Hustrun heter Hansdotter, och deras son Nils är född 1803; alla är strukna. Och på s. 41 finns Hans Nilsson i Lågum, som i efterhand fått inskrivet en dotterson Nils Johansson född 1803.

Vid bouppteckningen efter Johan i Lerberg uppgavs boet av Sven Nilsson i Lerberg. Kanske en bror?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-08-19, 20:54
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5122
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:50
    • Visa profil
Johan dog ju av lungsjuka, kanske tuberkulos? Om Sven är hans bror var det kanske dit han flyttade när han blev ensam och sjuk och inte kunde ta hand om sig.


 Men det var lustigt att jag tryckte på tråden för att det är kul med Svarteborg som ligger ganska nära där jag bor, och så slutade det näst intill hemma hos mig. Där jag bor hade Lerberg en backstuga 1810, men Johan Nilsson verkar ju ha dött på själva gården.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna