ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: M:r Staffan Hindrichsson  (läst 351 gånger)

2021-08-19, 11:17
läst 351 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Är det någon som vet något om denne Staffan Hindrichsson Dauberhaus alt. Dauberhaut, som tydligen varit byggmästare på Lindholmen? Han uppträder första gången anno 1696, under Nybygget, i mantal för Strö. Notabelt är att han inte figurerar i inflyttningslängden för Sunnersbergs församling åren innan; vilket får mig att anta att Staffan redan bodde i Strö, Gösslunda eller Sunnersberg innan 1695. Enligt uppgift i dödboken ska han avlidit i en ålder av 77 år, men något annat har tydligen stått där tidigare (se bifogat). Pigan Kerstin Staffansdotter, som avflyttade från Sunnersbergs församling till Husaby 13/ 4 1707, kan mycket väl ha varit hans dotter. Staffan och Stefan synes inte uppträda annorstädes på norra Kålland den aktuella tiden. Frågan blir därför: kan även Samuel Staffansson (Stefansson) i Järna, Rackeby, varit son till Dauberhaus? Visserligen förmentes Samuel ha varit hela 98 år då han dog i Rackeby 1764, men detta synes mig en alltför osäker uppgift. Som faddrar till Samuels barn har b la antecknats: Anders Staffansson, Bengt Staffansson och Ingeborg Staffansdotter. Deras hemvist framgår inte. 
M v h, C.C.L.

2021-08-19, 13:40
Svar #1

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
En rättelse: Det fanns visst en Staffan Samuelsson i Erik Snickarstorp i mantal för Rackeby år 1698. Antagligen en är mer sannolik fader åt Samuel Staffansson. Med tanke på att Samuel, enligt dödboken dog 98 år gammal år 1764, får man hoppas på att häradsskrivaren inte kastat om namnföljden och åsyftat en Samuel Staffansson istället. För jag undrar nämligen var han höll hus detta år.
M v h, C.C.L.

2021-08-19, 14:05
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 13:04
    • Visa profil
I dödnotisen står Fredrichsson.

2021-08-19, 20:17
Svar #3

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Javisst, Lennart,
jag lär mig tydligen aldrig att hålla isär Henrik och Fredrik - något slags mental hang-up!
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna