ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Joensson på Hög  (läst 266 gånger)

2021-08-17, 21:02
läst 266 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Är det någon som vet mer om Anders Joensson på Hög, som dog ibid 1741, 60 år gammal? Han gifte sig 1706 med Ingeborg Hansdotter i Torpa. De hade b la sonen Johan född 1734.
M v h, C.C.L.

2021-08-18, 20:39
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Här måste man ta mantalslängden till hjälp för att få fram något. Precis som det står i vigselnotisen var Anders dräng på Hög, men också son. Året före han tar över bruket var det en "Joen, änkling" som drev det med en son och en piga. När Anders tar över har han också en piga, säkert den samma. Då är dock inte Joen med i mantalet längre, men det är inte så konstigt för han var långt över den mantalsskyldiga åldern, för de som inte längre hade något eget bruk. När han dog 30 nov 1708 var han 76år. Och det står också i dödsnotisen att han visserligen dog på Hög, men han var från Stomben och begravdes i Gösslunda socken. Han hade bara följt med sonen till Hög och av någon anledning fått stå skriven för gården första året innan sonen hunnit gifta sig. (Sunnersberg C:1 sid 499, notis nr. 37)

 Så Joen Andersson står alltså mantalsskriven för Hög 1706, året efter var det sonen och året före var det en Per Persson. Och 1705 var också sista året man hittade Joen på Stomben i Gösslunda, så det stämmer bra. Jag har inte kollat hur långt tillbaka han fanns där men det kan ha varit en bra bit tillbaka på 1600-talet. Men 27 mars 1702 dog hustrun för honom, Märith Ambiörnsdotter 67 år. (Sunnersberg C:1 sid 470, notis nr. 5). Som sagt går det säkert att hitta mycket mer information om man följer familjen på Stommen i Gösslunda bakåt genom mantalslängderna.

2021-08-19, 12:12
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Kalle,
det är en enastående prestation du uthärdat; en veritabel soloåkning. Det är bra att ha dig och en Nicklas Petrusson här på Anbytarforum. Sedan jag började utröna min farfars mors släkt har jag hittat många anor i just Gösslunda (R), både på hennes fäderne och möderne. På farfars fars sida är det Sunnersberg och Otterstad, eller Otterstad och Sunnersberg som gäller.
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna