ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Befallningsman Olof Westmans dotter, Margareta Westman (c:a 1697-1776), gift med landsförvisade kornetten Jakob Eriksson  (läst 888 gånger)

2021-08-16, 09:49
läst 888 gånger

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 22:18
    • Visa profil

I min kartläggning och kvalitetssäkring av ättlingar till kronobefallningsman Olof Westman på Gideåbacka (c:a 1663-1730) har jag nu kommit till hans dotter Margareta Westman. Hon finns upptagen bland hans arvingar och benämns där "Änke Cornettskan Margareta Westman".[1]


Enligt Svenskt biografiskt lexikon[2] gifte sig Margareta med kornetten Jakob Eriksson (6/9 1689-18/9 1737). Denne dömdes 1733, tillsammans med sin bror Erik, av Åbo hovrätt till landsförvisning för sin vägran att rätta sig efter kyrkolagens bestämmelser och för sina "irrlärors" skull. Tillsammans med ett antal anhängare gav bröderna sig av, via Stockholm, den 19 juli 1734 och flackade sedan runt Europa innan de  1745 kunde komma tillbaka till Sverige, dock utan sin förste ledare Jacob Eriksson, som avled redan 18/9 1737 i Altona i Holstein, numera Tyskland. Ledarskapet övertogs av den yngre brodern Erik Eriksson.


Gruppen hamnade på gården Skevik på Värmdö utanför Stockholm och kallas därför ofta Skevikarna; själva kallade de sig "Främlingarna" eller "Vännerna". En starkt bidragande faktor till domen mot Erikssönerna var att Margareta hade fått sitt femte barn, som fadern Jakob vägrade döpa. Barnet tvångsdöptes.


Uppgifterna om äktenskapet och barnen stämmer med uppgifterna från kyrkböcker från Kelviå. Äktenskapet ingicks  11/2 1724[3] och fem barn finns noterade[4]:
  • Jacob, f. 21/4 1724
  • Erich Olof, f. 22/10 1725. Bland vittnena finns "Befallningsman Hr Olof Westman och dess fru Margareta Grothman".
  • Margaretha, f. 18/2 1725. Bland vittnena finns Befallningsman Olof Westman, Notarien Lorents Westman, fru Gretha Grothman och jungfr. Anna Elisabeth Westman
  • Johannes, f. 22/8 1729. Bland vittnena finns  "Mons. Olof Westman Junior"
  • Isaach, döpt "genom Executiones våld", d. 4/7 1732, då över fyra månader gammal

En intressant beskrivning av Skevikarnas öden och äventyr ges av författaren Alfred Kämpe[5]. Kämpe tycks ha gjort en omfattande genomgång av förstahandskällor, bland annat rättegångsprotokoll, brev och skevikarnas journal.

Boken är läsvärd, men jag koncentrerar mig på de uppgifter som där kan hämtas om Margareta Westman och hennes barn. Vid ankomsten till Stockholm anges att några av de återvändande en tid bodde i ett hus på Götgatan 47 på Södermalm i Stockholm, däribland "fyra medlemmar av den Jakob Erikssonska familjen" (s. 94). På flera ställen nämns att två av Jakob Erikssons söner fanns bland dem som flyttade till Skevik, nämligen Erik och Jakob (s. 118, 145, 185, 194). De kallas av Kämpe för Erikssöner, vilket är lite förvirrande, men det är ingen tvekan om att det är Jakobs söner som avses. De båda beskrivs som "vansinniga" och "svårmodiga". Även en Greta Eriksson nämns, som skulle kunna vara identisk med dottern Margareta, f. 18/2 1725. (s. 145)


Skevikarna begravde sina döda på Johannes kyrkogård - utan ceremonier eftersom sådana var emot deras pietistiska övertygelse. De finns dock upptagna i död- och begravningsböckerna i Jakob och Johannes församling. Kämpe anger att Margareta Westman dör 26/8 1776, kl. 9 f.m., vid 79 års ålder (s. 193). Erik Jakobsson dör 12/4 1783 "på sitt femtioåttonde års ålder" (s. 194). Inga uppgifter finns däremot om Jakob Jakobsson eller om någon Greta Jakobsdotter.


I död och begravningsböckerna för Jakob och Johannes har jag påträffat följande noteringar [6]:
  • 1776; Augusti; 26; 29; Cornetts Enkan Margareta Westman, ålderdom, 79 år; Ifrån Skevik
  • 1783; April; 12; 17; drängen Eric Jacobsson, bröstwärk, 58 år. Ogift. Ifrån Skevik.
  • 1795; No 114; Jacobsson Jacob; Främling ifrån Schevik; Maji 5; 8; 71 1/2 år; Bröstvärk; Johannis; Ogift; Jordgraf; Magr. Nyberg


Noteringarna stämmer väl med Kämpes uppgifter. Att Kämpe inte har någon uppgift om Jacob Jacobssons död beror sannolikt på att den journal som han utgår ifrån tycks ha upphört att föras 1788. Åldersuppgifterna för Erik och Jakob stämmer med födelseuppgifterna från Kälviå. Om uppgiften om Margareta Westmans ålder stämmer, så är hon född c:a 1697, och bör alltså vara dotter till Olof Westman i hans första äktenskap med Anna Tideman. Anna Tideman ska enligt Per Sundin ha avlidit 1701. (Hon kan knappast vara född efter 1701, eftersom hon gifte sig med sin förste man, regementspastorn Erik Planting, 1714[7].)


Sammanfattningsvis:
Margareta Westman (c:a 1697-26/8 1776) g.m. Jakob Eriksson (6/9 1689-18/9 1737)
Barn:
  • Jakob Jakobsson (21/4 1724-5/5 1795)
  • Erik Olof Jakobsson  (22/10 1725-12/4 1783)
  • Margareta (18/2 1725-?)
  • Johannes (22/8 1729-?)
  • Isak (c:a mars  1732-?)


Har någon ytterligare information om Margareta Westman och hennes barn? Min gissning är att Johannes och Isak dog under landsflykten, eftersom de inte tycks ha varit med när sällskapet kom tillbaks till Sverige 1745, men att Margareta däremot kom med till Skevik. Vart kan ha tagit vägen?


Av särskilt intresse vore om någon vet något om det eventuellt kan finnas ytterligare barn. Det finns uppgifter som kan tyda på det. Afzelius[8] anger att  Olof Westman hade "En dotter g.m. en katolik vid namn Eric." och hänvisar här till Modin & Söderberg[9], där  en  Athniel Erickson finns upptagen som inskriven 1756 vid Västerbottniska nationen, med noteringen "N. b.: far var Catholik och modern Befallningsman Westmans dotter." En Atniel Eriksson tycks också ha varit inskriven vid Härnösands Gymnasium 1751-1754[10]. Min gissning, baserat på åldern vid inskrivning för dem som finns med födelseår i matrikeln, att Atniel bör vara född tidigast 1729. Jag har inte funnit några andra spår av honom. Är det någon som hittat en Atniel Eriksson eller Jakobsson någonstans?


Källor:

2021-08-17, 08:45
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Födelsedatumet för Margareta 1725 18/2, är det riktigt? Kan inte vara det om Erich Olofs är riktigt.

2021-08-17, 09:17
Svar #2

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 22:18
    • Visa profil

2021-08-18, 07:52
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar

2021-08-18, 12:48
Svar #4

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 22:18
    • Visa profil

2021-08-18, 13:13
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Tyvärr är det min dator som lurar dig. När jag försöker förkorta mantalslängd till mtl så tror datorn att jag skulle skriva mil men skriver t istället för i trots att bokstäverna ligger ganska långt ifrån varandra på tangentbordet. Jag har rättat datorn många gånger, men här missade jag att korrigera datorskriften. Mantalslängd alltså!

2021-08-18, 13:29
Svar #6

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 22:18
    • Visa profil
Ah! Det där med "självrättande" datorer är ett eget kapitel. (Se bilaga.) Den enda jag kan komma på är den son Nils Johan, som Afzelius nämner, och som enligt honom 1732 skänkte två "håfpinglor" till Grundsunda kyrka. (Vad nu håfpinglor är.)

2021-08-19, 06:41
Svar #7

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag skulle nog hellre placera Nils Johan i Olof Westmans senare äktenskap, i så fall fick han namnet Nils från sin morbror Nils Gropman, handelsman i Härnösand. I mantalslängderna finns en son 1728, 1731, 1734-35, men två söner 1732-33. 1735-36 finns även Olof Westman junior i mtl. Alltså måste det finnas ytterligare en son, född kanske 1716 eller möjligen 1715. Oavsett födelseår finns han inte i trivialskolans matrikel. Något gjorde att han inte var intresserad av utbildning.
Däremot finns en Jonas Vestman i trivialskolans första klass 1701-02, men kan han om han är Olof Westmans son ha börjat där som 16-åring? Tveksamt.

2021-08-19, 21:50
Svar #8

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 22:18
    • Visa profil
Jag är nog inte till mycket hjälp när det gäller mantalslängder, är jag rädd. Dem har jag hittills bara nosat på. När det gäller Olof Westman, d.ä., så har jag nästan helt litat till andrahandskällor. Mycket intresserad av tips på var jag kan hitta mer, eller vad som finns att titta på och lägga pussel.


När det gäller barnen till Margareta Westman och kornetten och pietisten Jakob Eriksson, har jag dock kommit en liten bit på vägen. Även dottern Margareta (med korrekt födelsedatum 18/2 1727), dog på Skevik. Jag hittade henne inte i dödsboksregistret för Jakob och Johannes, eftersom hon där har förts in som "Ericsdotter An: Jungfru". [Jakob och Johannes (A, AB) FIb:3 (1805-1834) Bild 128 / sid 244] I dödsboken för Värmdö, däremot, finns följande notering: "1815; Jungfru Greta Ericsson på Skevik; ålderdom; 3 Mart; 89 år; Begr. i Stockholm" [Värmdö (AB) FI:1 (1803-1861) Bild 1230]. Skevikarna tycks då och då ha använt patronymikon som familjenamn, och det kan väl knappast vara någon annan än Margaretas och Jakobs dotter detta rör sig om.


Tre av barnen levde och dog alltså med Skevikarna, Jakob, Erik och Margareta. Johannes har jag inte hittat några spår av.


Sen har jag en hypotes om Athniel. I Uppsala universitets matrikel, som jag dumt nog inte kom på att titta i förrän nu, anges som antagen 24/2 1756 "Athniel Erichson W. Bothn. (1732)". Födelseåret bör alltså vara 1732, vilket sammanfaller med födelseåret för det tvångsdöpta, femte barnet som i dopboken kallas Isaach. Nu var det ju det namn barnet gavs när han "Christnades genom Executiones våld", vilket får mig att tro att namnet Isaach inte var det namn som hans föräldrar använde. Min hypotes är att Athniel och Isaach är identiska, det vill säga att tvångsdöparna helt enkelt valde ett namn, som föräldrarna inte ville använda.

Namnet Athniel kommer från Bibeln. (Athniel i Karl XII:s bibel blir i 2000 års översättning Otniel.) Historien om Otniel/Athniel, i Domarboken 3:1-11 passar väl in i Erikssönernas tankevärld. "Israeliterna gjorde det som var ont i Herrens ögon; de glömde Herren, sin Gud och dyrkade baalsgudar och asheragudinnor. Då blev Herren vred på israeliterna, och han prisgav dem åt Kushan Rishatajim, kungen av Aram Naharajim." Israeliterna ropar till Herren, som sänder dem Otniel för att rädda dem. Han drar ut i strid och underkuvar fienden. Det är lätt att tänka sig att Jakob Eriksson såg en sådan roll för den son som just med tvångsdöpts av baalsdyrkarna - det förhatliga prästerskapet.

Frågan är om Athniel var med på irrfärderna runt Europa, eller om han av någon anledning blev kvar i Sverige. Skevikarna kom åter till Sverige 1745, så inskrivning vid universitet 1756 är i och för sig förenligt även med att han följde med. För ett par år sedan satte jag mig en dag på Carolina och tittade igenom Skevikarnas journal. Möjligen ska jag försöka ta en tur dit igen för att se om jag hittar några ytterligare spår.


2021-08-19, 23:10
Svar #9

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 22:18
    • Visa profil
Och det som blev mikroskrift var följande: För ett par år sedan satte jag mig en dag på Carolina och tittade igenom Skevikarnas journal. Möjligen ska jag försöka ta en tur dit igen för att se om jag hittar några ytterligare spår.

2021-08-20, 07:10
Svar #10

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Dina tankar kring Athniels (och Margaretas) ursprung verkar plausibla. Det man funderar på är varför han skrivs in i den Västerbottniska nationen. Jag ser ingen anknytning till Västerbotten.

2021-08-20, 14:48
Svar #11

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 22:18
    • Visa profil
Nej det är en lös tråd. Han kan ju ha bott hos morbror Lars Westman (1692-1765) i Umeå, eller någon annan släkting, men det återstår ju i så fall att visa. Det enda spåret jag hittat av Athniel, förutom vid Uppsala universitet, är i Härnösands gymnasiematrikel, där han finns 1751-1754.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna